Hur gör ni?

Jag säljer till den som kommer först.
Har vart med om så många som ska köpa, men inte hör av sig.

När jag säljer grejor rör det sig inte om någon slags välgörenhet.

Ingen anledning? Förutom svensk lag, och lagen i resten av västvärlden, som tydligt säger att avtal ska följas. Sunt förnuft säger samma sak. Kan man inte stå för sitt ord ska man hålla käft. Vill man vänta på högre bud så säger man det istället för att acceptera det första budet.

Pacta sunt servanda.

Ny på utbildningen eller precis klar med JÖK:en?

Avtal ska hållas, men du kommer aldrig i realitet kunna yrka skadestånd baserat på att du inte fick köpa en pryl på blocket, och några andra konsekvenser av att inte följa civilrättslig lagstiftning kommer knappast att bli aktuella eftersom avtalsbrottsklausuler inte föreligger. Med andra ord är det bara att gilla läget.

Ny på utbildningen eller precis klar med JÖK:en?

Varken eller.

Avtal ska hållas, men du kommer aldrig i realitet kunna yrka skadestånd baserat på att du inte fick köpa en pryl på blocket, och några andra konsekvenser av att inte följa civilrättslig lagstiftning kommer knappast att bli aktuella eftersom avtalsbrottsklausuler inte föreligger. Med andra ord är det bara att gilla läget.

Visst är det relativt riskfritt att vara ett svin som lovar saker man inte tänker hålla, men det gör det inte ett dugg mer rätt.

Förra helgen skulle jag till skåne och ville ha en biljett hem på söndagen, obviously. Ringde till en tjej som bodde i närheten av jobbet som sålde två biljetter och vi kom överens om att jag skulle köpa den som var mellan Malmö och Linköping, vi skulle träffas dagen efter när jag hade lunch. När jag kom fram och träffade henne sa hon att nån annan hade ringt på förmiddagen och ville köpa båda biljetterna så hon hade sålt dem till honom. Helt plötsligt var det osäkert om jag överhuvudtaget kom hem på söndagen, tack ska hon ha.

För min del ska det bjudas över rejält om jag ska släppa nåt som jag lovat till nån annan, det är för mig endast tattare och kriminella som inte håller avtal, även om de endast är ingångna via telefon eller mail.

Ah, med tanke på att du hänvisade till pacta sunt servanda men sedan visade brist på juridisk erfarenhet antog jag att så var fallet. Att ha rätt och att få rätt är olika saker.

Anyway.. As you were.

Man håller sina avtal. Lovar man en person att den ska få köpa saken, så håller man det, även om någon ringer och bjuder över. Allt annat är att bete sig svinaktigt.

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år