Hur gör ni?

SNAFU

Vaffanculo
Gick med
16 Jan 2007
Hoj
Monster
En annons på blocket om att sälja XXXXXX utan pris. Jag kontaktar säljaren kommer överens om ett pris och att varan ska skickas mot postförskott. När jag senare kontaktar säljaren för att lämna uppgifter var det ska skickas så har han redan sålt.
I min värld är det så att har man kommit överens om affären så står man för den, även om man får ett bättre bud. Och i vilket fall som helst så kontaktar man den andra budgivaren för att diskutera det nya budet.

Jag hatar den där jävla tattarmentaliteten som vissa har på blocket :förbannad

Får man ett högre bud- som inte ger den tidigare konsekvenser (betalat in pengar, börjat åka mot objektet osv) så ser jag ingen anledning att han skulle vänta just på dig. :)

Men visst, i många fall hade det ju vart trevligt om han tar kontakt med tidigare köparen om att en annan har lagt ett högre bud och om du vill matcha över det.

Eftersom första köparen inte har förlorat nåt hade jag sålt till högsta budet. Han kanske t.o.m kom och hämtade varan själv så säljaren slapp skicka. Kanske hade jag kontaktat den första köparen även om det förmodligen inte skulle lett till nåt annat än en utskällning.

Beror ju förstås på hur mycket högre budet är. Börjar det handla om tusenlappar kan man ju knappast klandra säljaren.

Ni var ju uppenbarligen inte överrens ifall du inte gett honom adressen.
Ifall de inte redan lämnat adress eller liknande så säljer jag utan att blinka till nästa människa som ringer.

Som säljare kan man inte vänta på köparen om inte den är på väg, eller satt in pengar osv.
Förstår inte varför man ska vara "lojal" som privat säljare

Däremot att göra som en gjorde åt mig igår, jag ringde på annonsen (bilannons), talade om att jag åker på en gång. När jag kommer fram 15 mil senare och ringer för att få en närmare vägbeskrivning har säljaren redan sålt bilen och vägrar beskriva vart han bor för att jag begär ersättning för milen jag åkt, det är så jävla dålig stil så jag mår illa.

...det är så jävla dålig stil så jag mår illa.

Ja, vissa är riktiga svin. Hade hojen ute på annons förra hösten. Var nån jävel som ringde under veckan och ville komma och kolla till helgen. Vi kom överens att han skulle komma på lördagen. Jag hade hojen i Älvsbyn och bodde i Umeå (28 mil) och han visste att jag åkte upp enkom för att visa hojen för honom.

När helgen kommer hör det jävla aset givetvis varken av sig eller dyker upp. Jag blev så förbannad så jag raderade annonsen och beslöt mig för att behålla hojen.

Det är såna här personer som gör att man aldrig väntar på nån som ska komma om några dagar, utan säljer till den som hämtar först.

Får man ett högre bud- som inte ger den tidigare konsekvenser (betalat in pengar, börjat åka mot objektet osv) så ser jag ingen anledning att han skulle vänta just på dig. :)

Ingen anledning? Förutom svensk lag, och lagen i resten av västvärlden, som tydligt säger att avtal ska följas. Sunt förnuft säger samma sak. Kan man inte stå för sitt ord ska man hålla käft. Vill man vänta på högre bud så säger man det istället för att acceptera det första budet.

Pacta sunt servanda.

Tyvärr så är det alldeles för många som säger att de ska komma eller höra av sig ex på lö eller imorgon osv och ska ha grejorna som sedan aldrig hörs av, detta gör att man säljer till första som cashar.
Jag är alltid väldigt tydlig med det vid kontakt med köpare och är det så att man bestämmer tid o plats så tar jag köparens telenummer.
Är det så att köparen säger att han åker nu eller kommer i kväll så säljer jag naturligtvis inte.
På samma sätt brukar jag göra klart för en säljare att nu åker jag från stan och du får fanimej hålla på varan tills jag är framme!

Raka puckar och ingen behöver bli sur.

Blocket borde ha en liten lathund för sunt förnuft vid affärer. (det har dom förresten, men den tar bara upp betalning och varningar för PF och det verkar ju vara få som läser den:va )

Säljer jag något och en köpare ringer och säger att han ska ha den så förklarar jag att det är handpenning som gäller om han vill ha varan men kommer senare. Är det någon som ringer och säger att de kommer inom en timme eller dylikt så är det ok, då kan jag vänta en stund med att sälja.
Har man endast mailkontakt med eventuell köpare så säljer jag till den som ringer om personen som mailade inte har fått tummen ur röven och fixat allt vid ett andra mail.
Köpare, lär er ringa för helvete! :mad: I många annonser skriver jag att telefon går före mail, ändå sitter det folk och slänger iväg ett mail.
Vissa utvalda varor är det tvärtom med, då måste man utelämna telefonnummer för att inte bli nedringd av halva Södertälje, tex om man säljer en Bmw eller guldklocka...

Idioter som inte kan fixa en mejladress (ring, lånad mejl) borde inte få annonsera på nätet överhuvudtaget.

Om det är meningen att jag ska skicka vara n så hade jag bett om förskottsbetalning för att sedan skita i att skicka varan och, nu kommer det viktiga, självklart hävdat att jag redan skickat den.

Idioter som inte kan fixa en mejladress (ring, lånad mejl) borde inte få annonsera på nätet överhuvudtaget.

Äääh. Jag skriver alltid att jag inte vill ha några mail om jag annonserar ut något. Jag har råkat skriva dit mailadressen en gång och då rullar det givetvis in en massa skräp i inkorgen. Trots att jag skrivit lånad mail. (Vilket det givetvis inte var. Just mailadresser har jag ingen direkt brist på)
Orkar man inte ringa och höra sig för så är man inte så intresserad och då lägger jag inte heller någon tid på att sitta och skriva ihop en massa.

Ja, vissa är riktiga svin. Hade hojen ute på annons förra hösten. Var nån jävel som ringde under veckan och ville komma och kolla till helgen. Vi kom överens att han skulle komma på lördagen. Jag hade hojen i Älvsbyn och bodde i Umeå (28 mil) och han visste att jag åkte upp enkom för att visa hojen för honom.

När helgen kommer hör det jävla aset givetvis varken av sig eller dyker upp. Jag blev så förbannad så jag raderade annonsen och beslöt mig för att behålla hojen.

Det är såna här personer som gör att man aldrig väntar på nån som ska komma om några dagar, utan säljer till den som hämtar först.
Lite som när Polka köpte sin 600. Jag blev satt att hitta en billig 600 åt henne, och hittade en på Gotland. Nu bor vi visserligen i Stockholm, men det krävs iaf lite planering, vi var helt enkelt tvugna att åka över en helg. Men jag ringde iaf och frågade lite mm, och undrade om vi kunde komma å kolla på den, men sa att vi var tvugna att dröja några dagar, och undrade om han kunde hålla den. Självklart var det inga som helst problem, han ansåg att i hojkretsar kan man lita på varandra :tummenupp När vi kom dit så berättade han anledningen till det låga priset. Han hade haft den ute en sväng tidigare, och fick en köpare, men han kunde inte komma på en månad :va När månaden hade gått ringde säljaren upp köparen, som han inte hade hört ett knyst ifrån. Då hade han gått å köpt en annan hoj, utan å höra av sig till säljaren :mad: Tur att han litade på oss iaf :) Han hade tom lastat in den i sin firmabil, så vi kunde åka till ett lite öde industriområde å provköra den :Bugar Självklart på ett inhängnat område där :rolleyes:
Tingen, ser du det här, hälsa Conny att Polka blir nöjdare å nöjdare med 600'an :tummenupp

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år