Hur gör ni när ni säljer en hoj?

Knubblo

Lev nu, dö sen
Gick med
30 Mar 2003
Hoj
GSX-1300BK (B-King)
Jag ska sälja hojen och funderar på dom praktiska problemen,

1) Min försäkring gäller inte om jag lånar ut hojen.

2) Tänk om han smiter med hojen under "provturen"?

3) Vad hjälper pant, i form av ID etc.?

4) Vad händer om han vurpar? Köper han hojen då? Se nr 1.

5) Kommer dom två st. kan ju en stanna kvar men vad hjälper det om den andra smiter med hojen? Den som stannar kvar har ju inte gjort något.

6) Övrigt (Murphy's Law)

Låter ni folk provköra?

/Knubblo

Lite bensin i tanken

Helst en till polare till dig med hoj som kan hänga med på provturen.

Ta alltid pant och kolla då att "panten" är på honom. Typ att bilen står på honom eller så.

När jag sålde min hoj till en kille som varit med i H-D klubb:)
Han hade en fin tatuering på halsen:)
Och trevligt märke på hjälmen som suttit på hans H-D.....

Mina tips är:

1: Var ärlig om du vet fel, säg till om dem till köparen. (pinsamt om han hittar nått och du måste förklara varför du inte berättat om dem)
2. Byt kedja, olja och däck innan du säljer(om det behövs). Annars kommer du få det i anskitet direkt.
3. När någon vill provköra gör som de andra har sagt. Kolla lite hur killlen/tjejen beter sig. Är han väldigt på och vill köra direkt utan att kolla in hojen är det garanterat nått skumt. Annars använd sunt förnuft.

///M

Knubblo skrev:
5) Kommer dom två st. kan ju en stanna kvar men vad hjälper det om den andra smiter med hojen? Den som stannar kvar har ju inte gjort något.

Det är inget problem. Du kan gripa honom för medhjälp och tillkalla polis. Dom kommer "lösa problemet".

Tänk på att vid ett gripande får du bara använda så mycket våld som krävs för att kvarhålla honom på plats. Alltså.. inte så mycket våld att du kan förflytta honom (om han inte följer med frivilligt).

Jag går i säljartankar själv och det enda som jag tänker acceptera är att en kompis/flickvän motsvarande kvarstannar med mig.

Alla typer av ID är för enkla att förfalska så att jag inte kan se skillnad på dom och eventuella panter är för enkelt att fejka.

/Lucky9

När det gäller pant för provkörning så måste du ha spekulantens giltiga ID-handling/körkort .
En kompis blev av med hojen vid provkörning och bilnycklarna till en nyare SAAB han fått i handen som pant var en hyrbil som var hyrd i falkst namn.
Försäkringsbolaget meddelade att dom inte pröjsade ett Öre utan en polisanmälning som säger att säljaren har kontrollerat och behållt giltigt ID.

mao , inget giltigt körkort = Ingen provkörning

Att ha en polare med som åker med är KANON :tummenupp

Ska man vara säker på självrisk m.m. ifall han kör omkull så ska ni skrivit ett papper innan där hans personnummer och signatur finns som godkänner att han betalar självrisken X.XXX om något händer med hojen. Se till att du är säker på att försäkringen gäller för någon annan än dig, mitt bolag skickade mig ett fax att dom godkände en kille som skulle provköra vid ev. köp p.g.a. att han var under 24 år , min försäkring gäller endast förare över 24 år med körtkort i minst 5 år !!

Ang. Punkt 1: Prata med ditt f-bolag och fråga om just provkörning, det underlättar oftast om dom kan få namn och personnummer på den som ska provköra, men se till att få ett fax från f-bolaget som styrker vad dom lovat isåfall !

Det finns otroligt mycket om man ska vara säker och jag vet att jag själv inte följt dessa punkter alltid och säkert är det inte många som gör, det är väl ett risktagande man får ta om man nånsin ska lyckas sälja nåt fordon.

Glöm inte att tjyvar kan vara dom mest inställelsesamma personerna..... i dom lugnaste vattnen simmar...........

/Nitrous

Last edited:
Oj, vad ni oroar er. Jag är kanske en hopplös optimist som tror att mänskligheten är god...

Nu köper du skit högen annars....:knytnäveniandrahandenhårt

:D :lol

Hmm hur ofta kommer man typ gåendes för att provköra nått..
brukar ju alltid komma i bil eller liknade som står kvar under prov turen..?!

hehe jag hade iofs tur.. han jag köpte min av körde den till mig för provkörning och sen när jag köpte den oxå :P

Jag klurar på samma saker. En idé kan väl vara att ta ett kort med digitalkamera (eller vanlig) om köparen går med på det. Behålla körkortet, och gärna en kompis också, låter ju också bra - så gjorde de på MC Varuhuset när jag testade en Triple för ett tag sen.

Sen tror jag inte att man ska mötas på nån konstig Obs! Stormarknadsparkering eller liknande - är han/hon intresserad får de komma till dig.

Läs vad Nitrous skrev!
Att ha en polare som åker med på egen hoj är det bästa...

Fredrik :fakta

Låter ni folk provköra?

Hur fan kan man annars sälja hojen??? :confused:

/Knubblo [/B][/QUOTE]

Måste man inte ha med sig körkortet när man kör?
Taskigt om han åker på en kontroll...

Reservnyckel

Gör en reservnyckel till hojen, om hojen mot förmodan skulle bli snodd… Så har du originalprylarna kvar när du gör polisanmälan. Du har givetvis inte lämnat hojen och nycklar frivilligt, då blir det svårt med försäkringspengarna :fakta .

Men jag håller med dig, skitjobbigt :( om olyckan skulle vara framme…

Jag har flera hojar och har alltid sett till att åka med på provturen. Utgår från något ställe med småvägar som jag känner till. Det ska tusan vara någon riktig kanonförare för att köra ifrån mig på de vägarna. Tar alltid körkortet med i fickan (kollar hologram och andra detaljer på kortet).

Pengar tar jag bara emot i kontanter (men helst inte) eller så går man till banken och ser till att de fixar överföringen. Inga checker eller postväxlar.

Sedan gäller det att pejla läget lite och känna efter vad det är för typ av person.

En bekant till mej som bor i Norrtälje skulle sälja sin hoj, den möjliga köparen dyker upp i en ny fin Golf. Killen i Golfen tittar på hojen och verkar gilla vad han ser och ber att få provköra.
Golf killen åker i väg med hojen med orden jag blir nog borta en kvart. (Inga problem han lämnar ju en dyr bil.)
När han har åkt så börjar min bekanting att titta lite närmare på bilen och när han tittar in i den så ser han att dörrlås och tändningslåset är helt sabbat. Bilen är STULEN. :skrämd
Bekantingen ringer polisen och dom får tag på tjyven utanför Danderyd. :tummenupp

Efter en sådan grej lär man sig att vara misstänksam.

Jag själv har sålt många hojar och aldrig följt de punkter jag skrev tidigare punkt o pricka !

Men först o främst , det är inte längre krav eller lag på att medföra körkortet vid färd, men man bör dock göra det för att underlätta åt polisen om något händer.

Om nån ska provköra så krävs naturligtvis att denne har körkort för fordonet och detta ber du att få kontrollera och sen behåller du körkortet under tiden som provkörningen sker. De flesta bil o mcfirmor behåller körkortet under provkörning och händer nåt med polisen inblandat så har dom garanterat inte ett problem med att följa med föraren en liten bit för att konfirmera historien och kontrollera körkortet.

Men innan provkörningen, se till att spekulanten går med på att ta ansvar för skador och dylikt som kan uppkomma under provkörningen, se till att ha ett vittne som hör detta för att undvika problem Om något händer.

/Nitrous

-- Ja skulle aldrig låta nån provköra mitt fordon utan att inneha rätt körkortsbehörighet --

Provköra får dom göra när det har kommit så långt att dom ska ha bågen om den går som jag sagt. Dvs när dom har pengar med sig. Är det en seriös köpare så förstår dom.

*/ ?>
Nyheter
Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Back