Hur gör ni när ni prutar?

Josafan skrev:
Har läst flertalet trådar om mc-kläder och stövlar där folk ofta kommenterar att dom fick sakerna mycket billigare än originalpriset. Faktum är att många mc-affärer tar nog ut ganska saftiga priser då det är många som verkligen vill ha bra grejor inom mc-världen. Många är villiga att spendera pengar på säker utrustning och för att inte tala om en schysst look?

Så, frågan lyder. Hur gör man för att få ner priset till en rimlig nivå? Hur mkt procentuellt kan man komma ner i pris? Exemplifiera gärna.

/Oerfaren mesig prutare

Skulle gissa på att minst 10% går lätt pga att dom flesta körskole elever brukar få denna rabbat iaf hos olika mc-handlare här i GBG.En tanke runt det kan ju vara att om man kan ge dom 10% (vilket kan vara ganska många personer) så måste det ju finnas luft i priserna.Sen finns det inget jobbigare än tjatiga kunder som tror att dom kan tjata sig till rabbater,slår i nio av tio fall tillbaks på dom själva.

Var seriös och förklara din situation och säg -tror du att vi kan komma fram till något.
Tanken att ha i huvudet borde lämpligtvis vara -jag vill,men jag behöver lite ekonomisk hjälp.(om du förstår vad jag menar ?)

Sen är det alltid mer ekonomiskt för butiken att skicka med något annat än att rabbater bort en massa pengar.Tex 10% på 2000 är mer än inköpsvärdet på ett par enklare handskar osv.

Farbron.

LasseR6 skrev:
Vidare kan man fundera på marginalerna på hojar. Hur kan de vara så mycket billigare i andra länder? Tar de svenska generalagenterna en stor del av kakan? Eller är det hos handlarna pengarna hamnar?
I princip kan man köpa en hoj från USA och importera den lagligt och betala tull och ändå tjäna på det. 10000:- eller mer på crf 450.
Hur funkar det?

Frakt,tull,moms,miljöavgifter är dom stora bovarna sen tillkommer saker som att sverige är en liten marknad med höga kostnader för tex personal osv men visst borde det finnas lite luft kvar i hojpriserna.

Frakten från tex Kina till Rotterdamm är lika dyr som frakten mellan Rotterdamm och Göteborg

Sen är det väl som du säger någon tar en större del av kakan min gissning hamnar på grossisten,för skojs skull kan man ju ta reda på vad en hoj kostar hos olika handlare som är slutna till tex Honda eller Yamaha center och se om det finns någon större skillnad på nypriset,då ser man ganska snabbt om dom jobbar efter rek priser från grossisten eller inte.Sen är ju grossisten så smarta att dom bara säljer sina hojar över just dessa handlare.
Sen skulle jag gissa på att det är som i bilbranschen man tjänar sällan några stora pengar på nybil/Mc försäljningen som handlare utan tar hem det på eftermarknaden dvs servicar,reservdelar osv .

Last edited:
10-15% brukar vara ganska lugnt att pruta. Men det där beror lite granna på vad man köper, hur mycket man köper och när man köper det.

Om man t.ex. vill köpa en full utrustning i slutet av säsongen och handlaren har kläder kvar av något märke dom ska sluta med brukar man kunna göra extremt fin affärer. Typ 50% eller så, beroende på hur desperata dom är.

Men chansen att kunna göra en bra affär på t.ex. ett par billiga handskar nu i början av säsongen är nog tämligen liten. Om man inte har rätt kontakter eller har köpt mycket på den affären tidigare det vill säga.

Försök att alltid handla på samma affär. Oavsett om det gäller reservdelar, tillbehör, kläder eller motorcyklar. Då får du en personligare kontakt med försäljarna och på så sätt lättare att få rabatter, kanske gå före i verkstadskön och andra fördelar.

Det kanske lönar sig på kort sikt att köpa det som är billigast för stunden. Men ta dig en liten funderare på vad du kan ha mest nytta av i det långa loppet.

HanneZ skrev:
Och vad har det med trådens frågeställning?
han frågar hur vi gör när vi prutar,,, ja svarar att det har mer med personlighet att göra om att "våga/snåla"

vissa saker behöver jue inte kosta pengar bara ta tillfället i akt när man ser möjligheten,, visst kan det va jobbigt med folk som snålar men vet man att det inte går då försöker man inte ens,,, för att minska irritationen,,,

Jag fick senast ner min sho-hej raid från ordinarie standardpris 3 000 till 2 500 (förra sommaren). Gäller ha tur och snacka med ägaren när denne är på gott humör. Sen måste man själv vara trevlig och inte för påstridig :)

Att bli stamkund är givetvis också ett bra tips. Såna är firmorna mån om.

Skälet varför ämnet är så intressant är för att jag har försökt pruta litegrann tidigare på andra ställen, typ elektronikbutiker, klädaffärer med mera och det har fanimej inte gått så bra= jag är en dålig prutare. :huvet

Kanske man ser för snäll ut eller inte är slängd i käften. Många lyckas snacka sig till det ena o andra. Eftersom det inte blivit så mkt mc-åka än så har jag ingen fast leverantör av mc-delar osv. Tycker faktiskt att det finns en hel del dåliga leverantörer. Skall snart serva min bike så då kanske det kan vara läge att pruta fram något extra eller sådär. :arsele

Håll gärna tråden levande! :tummenupp

Långa farbron skrev:
Hmm med risk för att Spama.

Drygmode på:

Vill du få mig att tro att ni jobbar med 15-30 %marginal i en väldigt säsongsbetonad bransch och med chansen att bli stånde med stora lager över vintern i kombination med svikande försäljning under dessa månader.Då skulle det ju bli billigare att slänga alla kläder varje höst och köpa in nya nästa vår.
Som alla andra "kläd märken" så köps materialet in i parti från billigaste lev och skärs och sys antagligen i ett låglöneland.

Sen skulle jag vilja se det svenska företaget som kan dra runt en Mc-klädavdelning med personal osv på 15-30 marginal.Antingen så kör man svart eller så jobbar någon gratis.
Sen om man jobbar med 15-30 marginal och ger 10-15% rabbat så skulle man ju behöva sälja en fruktansvärd massa kläder utan rabbat för att ta igen den förlorade vinsten på det enstaka köpet.Så något fel är det.

Sen gissar jag att MC-klädbranschen är snudd på monopol om man skulle titta på vilka som har argenturerna för dom olika märkena här i sverige.

Sen gör väl många handlare samma fel som i andra branscher dom går på grossistens färdiga rek ca-prislista vilket bara betyder att grossisten indirekt kan hålla upp utpriserna mot kund.
Dryg mode OFF.

Men hur det är med hjälmar vet jag inte :)

Jag jobbar på Mc varuhuset stockholm. Kom in nån gång så får du se marginalrena på datorn. C.a 30 -40 %. inget skämt

I övrigt att pruta, köp mera eller bli storkund.

utomlands

Om man vill komma ner i pris ... köp utomlands. Jag fick min OGK hjälm för 2700 skr istället för 6000 skr som de ville ha i sverige. Just nu håller de på att sy upp ett skräddarsytt egendesignat (eget mönster och färger) racing helställ med namn i kangaroo skinn till mig i Italien. Och för detta skall jag betala 900 EUR plus frakt från Italien. Kan det bli billigare?? :D

När man har betstämt vad man ska ha förnått i butiken frågar man helt enkelt: "kan du fixa ett bra pris på det här eller?"

Endast dom orden brukar resultera i mellan 15-30% rabatt oberoende vad jag köper. Är man inte nöjd med det dom säger så säger man bara att "vad säger du om X istället" eller "nädu, då var det inget för mig"

//jaG

Köpa saker på ebay är busenkelt. Hitta nån som sålt mycket o har bra feedback. I vissa fall har ja köpt utanför men då försvinner endel av det "system" som ska va säkert.

Men varan skickas som en gåva och värderas för under 500 kr för över det beskattas gåvan. Detta informerar man givetvis säljaren om.

Snacket om att skalformen på tex arai ska va olika gentemot europa e bull... min Rx7 passa skitfint.

Ta en titt... det e värt det.

ja har köpt Arai rx7 rr4 harada replica. Listpris här 7 500 nåt. Fick för 3 000 ca inkl frakt
skinställ Alpinestars SMX pris här (självklart går väl detta att pruta ner men) 19 000.. ebay.. 8 000 inkl frakt.. sen har ja även köpt Alpinestars handskar GP Tech som ja inte vet om dom finns här, samt stövlar Alpinestars Super tech.

Josafan skrev:
Har du lyckats med det? Hur?

Last edited:
Jag har en mc-firma. Vi har beroende på leverantör och agent mellan 15-35% i marginal,dem ända som har mer är dem som samtidigt sitter som agent/importör på egna varumärken.

dukeIIfbg skrev:
Att ni mc handlare bara skulle ha 15-30procent på slag tror ja inte på för ett ögon blick därför att för de första så skulle ju momsen äta upp allt på slag då den är på 25 procent!! för de andra så har ja en kompis som jobbar i mc butik o sa att på ett skinställ har dom mellan 150-300 procents på slag!! mvh dukeIIfbg :rolleyes: :tungan :tummenupp :hihi

I vilken drömvärld lever du då? :fatta!

Josafan skrev:
Skälet varför ämnet är så intressant är för att jag har försökt pruta litegrann tidigare på andra ställen, typ elektronikbutiker, klädaffärer med mera och det har fanimej inte gått så bra= jag är en dålig prutare. :huvet
Köper du i butiken när du inte får ett bättre pris? I så fall finns det ju ingen anledning för säljaren att pruta, eller hur? Man måste vara hård och kall...

Garpe skrev:
Köp på Ebay.... ifrån USA... smussla igenom tullen ... Blir billigt då... :tuttar

Visst kan man göra så ... men i och med att du skriver ner värdet till under 500 så är det skit om något skulle hända med leveransen. Du lär inte få ut ett skit mer än 500. Visst oftast eller nästan alltid går det smärtfritt men vem vågar eller har råd att riskera 8' på ett skinnställ som man kanske inte får? Bättre att tala direkt till företagen som tillverkar ställ. Kolla in på Gimoto.com ... de skräddarsyr ditt ställ för bra pris. Och det är i Italien vilket menas ingen EXTRA moms :banana :banana

Last edited:
Josafan skrev:
Har läst flertalet trådar om mc-kläder och stövlar där folk ofta kommenterar att dom fick sakerna mycket billigare än originalpriset. Faktum är att många mc-affärer tar nog ut ganska saftiga priser då det är många som verkligen vill ha bra grejor inom mc-världen. Många är villiga att spendera pengar på säker utrustning och för att inte tala om en schysst look?

Så, frågan lyder. Hur gör man för att få ner priset till en rimlig nivå? Hur mkt procentuellt kan man komma ner i pris? Exemplifiera gärna.

/Oerfaren mesig prutare
De lägger på ca. 35% på skinnställ etc. (daineese iaf) vad jag vet från deras ordinarie inköpispris! Sedan så har även grossisterna kampanjer etc. ibland. Vissa märken har de mer avans på och vissa lite mindre. Även grossisterna har ofta kvar "utgående modeller" som de säljer till handlarna till betydligt lägre pris ofta. Därför kan man ofta få bra mycket mer rabatt på utgående modeller och det är därför som de har "kampanjer" och sådant då och då. Har grossisten ett överskott av en viss hjälm så kanske t.ex bike köper in 50 st sådana snorbilligt och säljer på sina "bike-dagar" för typ halva priset men de gör sig ändå en hacka på det...

Momsen har ju förståss inget med detta att göra.. men det förstår DU säkert även fast inte alla andra gör det...

Bättre än att spela på hästar iaf.. :)

Jag har beställt o fått ca 10 saker som ja skaffat via ebay. Ingen försvunnit.
Men gimoto är väl ett alt det med. :tummenupp

brinckis skrev:
Visst kan man göra så ... men i och med att du skriver ner värdet till under 500 så är det skit om något skulle hända med leveransen. Du lär inte få ut ett skit mer än 500. Visst oftast eller nästan alltid går det smärtfritt men vem vågar eller har råd att riskera 8' på ett skinnställ som man kanske inte får?

Se till att vara den enda kunden i butiken. Kom gärna på skumma tider, alltså då "vanligt" folk jobbar och du kan vara ensam i butiken en stund. Få kontakt med säljaren och snacka på! Bli lite småkompis och prova lite grejer. Köp gärna mer än en grej. När det är dags att betala så prutar du lite med glimten i ögat, ler lite fult osv. Förhoppningsvis funkar det och du går därifrån nöjd och belåten. Lycka till!

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025