Hur gör ni med blinkers vid avfart?

Tjet

Med lem
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
XR600R SM -94
Diskuterade detta med en erfaren motorcyklist. Han sa att ifall man skall svänga av till höger på en avfart där det står en bil på en avfart närmare dig, du skall alltså in på nästa avfart, så skall man blinka och åka förbi den första avfarten fast ha extra bromsberedskap och sedan svänga in på nästa avfart.
Tycker det verkar väldigt farligt, går ju inte att lita på att bilisten inte skall köra rätt ut framför en.. :kocko Kanske inte lika farligt att blinka sent efter att man har kört förbi korsningen?

Nå, hur ser ni på detta?

Skickade med en bild för tydlighetens skull. :p

Bifogat

• korsning.gif
    korsning.gif
    2.4 KB · Visningar: 595
Tjet skrev:
Diskuterade detta med en erfaren motorcyklist. Han sa att ifall man skall svänga av till höger på en avfart där det står en bil på en avfart...

Låter idiotiskt! Risken att bilisten kör ut är väldigt stor och risken för att man sitter i hans dörr är ännu större... :fatta!

Jag anser att det e hål i huvudet att blinka i detta läge. Det e bättre att sänka hastigheten så att man hinner blinka under längre tid då man passerat den första avfarten. Om du blinkar under längre tid kommer bakomvarande att lättare uppmärksamma att du avser svänga.

Jäkla tur att du skickade med en bild, annars hade jag inte fattat ett jota. Trodde du menade motorväg eftersom du snackade om avfarter.

I vilket fall som helst så håller jag med föregående postare. Skulle aldrig i livet blinka innan jag kört förbi bilen. Beror ju i och för sig på vad det är för korsning. Är det en högerregelskorsning skulle jag ju inte kört förbi bilen :p

Man börjar ju undra hur den "erfarna" motorcyklisten du snackade med tänkte. :va

Enligt körskola så ska man blinka i god tid, om det är två vägar med 10 m mellanrum är det enligt dem bra att blinka, själv tycker jag det är idiotiskt. Då blir man ju överkörd.

Tjet skrev:
...du skall alltså in på nästa avfart, så skall man blinka och åka förbi den första avfarten fast ha extra bromsberedskap och sedan svänga in på nästa avfart.

Så ska man väl inte alls göra... Tycker det är helt självklart att man inte ska blinka försen du är på väg mot den väg du ska svänga in på. Man kan ju inte
ha en avfart mellan sig och där man ska av. Då är det ju ingen mening me blinkers..

Skit hellre i att blinka och bara sväng..

I ett sånt läge håller jag långt ut till vänster, åker på mittlinjen förbi första avfarten och är hela tiden beredd på att bilen inte ser mig och kör ut ändå. Ofta slår jag även på helljuset för att synas bättre. Sen svänger jag smidigt över vägen och tar in på andra avfarten. Oftast blinkar jag inte alls eftersom hela manövern går så fort att det inte tjänar nåt till.

Mitt måtto i de där lägena är att gör allt för att synas, håll så mycket marginal som möjligt och var beredd på att bilisten gör det dummaste du kan komma på.

Att mitt alternativ kanske inte är helt rätt enligt körskoleboken skiter jag i, det gör att jag överlever. Personer som gör allt för att efterleva paragrafer i alla lägen är bland det farligaste som finns i trafiken enligt min mening. Ofta är det samma personer som själva ska leka poliser också vilket gör saken ännu värre.

Sunt förnuft och anpassning till situationen är min melodi.

Last edited:
Utan tvekan alternativ 2. Min körskolelärare propagerade alltid för detta alternativ då han ansåg att man "lurade" bilar vid korsningen om man blinkar för tidigt.

Utan tvekan alt. 2 med viss modifikation. Jag skulle slagit på blinkersen där jag stod jämställt med bilen, alltså lite tidigare, vilket innebär=så fort som möjligt utan att lura bilisten.

Säker ingen som fattade vad jag menade.. :rolleyes:

Min kusin körde rätt in i sidan på en person(bil) som låg och körde i vägrenen och dessutom blinkade höger.
Stressad och med bilen full med tårtor :-)
Kladdigt blev det..

Så blinka inte förrän du ska svänga.

//Anders.

Enligt STR:s bok skall man inte blinka innan man är förbi bilen. Man kan ju tycka att körskolorna borde hålla med...

Tjet skrev:
Diskuterade detta med en erfaren motorcyklist. Han sa att ifall man skall svänga av till höger på en avfart där det står en bil på en avfart närmare dig, du skall alltså in på nästa avfart, så skall man blinka och åka förbi den första avfarten fast ha extra bromsberedskap och sedan svänga in på nästa avfart.
Tycker det verkar väldigt farligt, går ju inte att lita på att bilisten inte skall köra rätt ut framför en.. :kocko Kanske inte lika farligt att blinka sent efter att man har kört förbi korsningen?

Nå, hur ser ni på detta?

Man SKALL inte blinka för än man har passerat den första avtagsvägen (där bilen står). Helt enklet just för risken att han/hon missförstår dina intentioner.

Att köra säkert i trafiken innebär just att man är tydlig med vad man tänker göra och deta är ett typexempel på hur man kan underlätta inte bara för sig själv (genom att undvika ett olyckstillfälle) men också för bilisten i fråga!

// Niklas

Kreuger skrev:
Oftast blinkar jag inte alls eftersom hela manövern går så fort att det inte tjänar nåt till.

Ursäkta mig men det här är det dummaste jag någonsin har hört och också en av orsakerna till att så många olyckor sker inne i stadstrafik helt enklet bara för att man är så föb... lat att man inte orkar tala om för oss andra vad du gör!

Vad det är frågan om här är dels att vara så tydlig man bara kan men också att säkerställa att du vid ogynnsamma förhållanden inte glömmer att blinka, vilket de facto kan rädda ditt liv. Dvs. om man ALLTID blinkar när man byter fil/färdriktining så glömmer man det inte den gången då man inte ser en trafikant som faktiskt har nytta/glädje av att veta vad du gör.

Men om man väljer olika situationer när man INTE blinkar, trots att man skall/borde så kan du ge dig sjutton på att någon gång när du minst anar det så är det någon bilist/trafikant som får ställa sig på hejdarna eller gira undan för att han/hon inte hade den blekaste aning om vad du skulle ta dig till!

För din och andras säkerhet råder jag dig därför att börja tänka om vad avser användandet av riktningsvisare på ditt/dina fordon. Det är ju inte så där himla jobbigt att använda dem och sliter inte nämnvärt på reglage/lampor heller för den delen! :7peta

// Niklas

Blinka? :va :confused: :kocko
Man ska åka bakhjul :yoparty
nä men blinka sent det verkar bättre :banana

Tjet skrev:

Nå, hur ser ni på detta?

Det var fan i mig det dummaste jag hört, be din sk "erfaren" mc.ist att testa det han tycker du ska göra. Få se om han vågar.....be han kontakta mig så ska han få höra.... :fatta!

Din polare kanske kör med blinkersen på hela tiden och med höjd bromsberedskap :kocko

Allvarligt risken att bilen åker ut är ju typ 100% så vänta du med att blinka till du passerat första avfarten.

Om någon väntar på andra avfarten så kanske dom tycker att du blinkar sent men vem bryr sig hellre blinka sent än parkera i sidan av en bil :)

Josafan skrev:
Utan tvekan alt. 2 med viss modifikation. Jag skulle slagit på blinkersen där jag stod jämställt med bilen, alltså lite tidigare, vilket innebär=så fort som möjligt utan att lura bilisten.

Säker ingen som fattade vad jag menade.. :rolleyes:

Håller helt och fullt med dig!

(och förstår ;) )

Den erfarna motorcyklisten som du pratade med ska nog vara väldigt glad att han forfarande andas.
Har han kört efter den principen borde han va död....

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul