Hur gör man/vart börjar man

Blixzen

Ny medlem
Gick med
26 May 2011
Hoj
2001 Yamaha tdm850
Hej

Är lite sugen på att köra på stor bana.

Vart ska man börja?
Kan man prova att köra eller måste man ha en egen hoj?

Om man ska köpa en billig beg hoj för bana vilken är ett bra nybörjare val?

Har säkert tusen fler frågor, men får väl ta dom efter hand

/Kristian

Varför inte testa med den du har, tex på nån av SMCs trafikövningar på storbana?

Du kan ju åka ut till Arlanda i helgen och prova på och få lite information samt se hur det funkar.
http://www.sporthoj.com/forum/showt...ana-på-Arlanda-Test-Track-den-12e-och-13e-maj

Annars så tycker jag att du ska surfa in på http://www.svmc.se/school/ och kika lite.

Folk överdramatiserar det där med bankörning, satt och snackade nån gång varpå en kille sa att han ville prova bankörning men att han måste köpa slicks och däckvärmare först :huvet

Min poäng är att det går utmärkt att köra med hojen du har, den lär knappast vara begränsningen iaf de första gångerna. Testa på vetja, det är sjukt kul oavsett vad man har för ambitioner!

Precis som Peter säger så är det inte några konstigheter att köra på bana. Glid in på www.svmc.se och klicka på "school". Har du körkort så är det bara att boka en kurs ;)

Eller så bokar du bara en bandag hos någon arrangör i gatugrupp lugn/nybörjare, åker och kör. inget smc inblandat, enklast och roligast.

Eller så bokar du bara en bandag hos någon arrangör i gatugrupp lugn/nybörjare, åker och kör. inget smc inblandat, enklast och roligast.

Hmmm är det enklare och roligare att åka utan att ha en egen instruktör som kan hjälpa till med åkningen ????
Billigare kan jag köpa, men inte roligare.

Hmmm är det enklare och roligare att åka utan att ha en egen instruktör som kan hjälpa till med åkningen ????

Det är väl upp till var och en att avgöra? jag hävdar det alla dagar i veckan dock!

Last edited:

Det jag har upplevt med s.k "föråkare" är att det oftast inte funkar så bra. Skulle absolut råda honom till att köra en vanlig bandag, det är som sagt enklare, inget krimskrams utan bara köra och ha kul. Det lär man sig mest på skulle jag säga, man hittar sina egna gränser och styrkor lättare om man får pressa sig själv lite utan någon som begränsar en.

Det jag har upplevt med s.k "föråkare" är att det oftast inte funkar så bra. Skulle absolut råda honom till att köra en vanlig bandag, det är som sagt enklare, inget krimskrams utan bara köra och ha kul. Det lär man sig mest på skulle jag säga, man hittar sina egna gränser och styrkor lättare om man får pressa sig själv lite utan någon som begränsar en.

Låter som ett jättebra recept på en krasch!

T.s., kom ner till linköping och kör med deras duktiga instruktörer. 350 kr är skamligt billigt.

Lär man sig rätt från början blir det så mycket bättre och säkrare! Det kan t.o.m. rädda ditt liv. :tummenupp

--> plats för standardkommentarer om moralpredikning <--

SMC har inga föråkare....Du får köra så fort du vill.

Med ett stort antal hundra bandagar i ryggen kan jag konstatera att 99% av de som kommer till sin första bandag behöver lite instruktioner och hjälp för att få till tekniken. Det är inget som är speciellt svårt men det skiljer sig lite från de erfarenheter man samlat på sig på gatan. Det spelar ingen roll om man nyss tagit körkort eller om man plöjt 10000mil gatan innan, det finns ändå saker att justera när man kommer till en bana.
Mitt absoluta råd är att gå en smc-kurs första gången. Där får man mycket bra instruktörer med mycket bra manus. Man går igenom rätt saker och någon som ser efter en. Dessutom är tempot "lagom", utan att begränsa den som vill köra fort.
Det där med tempot är inget att oroa sig för. Ingen är långsammast på en bandag, i alla fall nästan ingen.

/HW

Du har fått en massa goda råd redan. Och du är säkert mycket bättre på att köra hoj än jag är för du har troligen fått gå MC-utbildning innan du fick ditt A-kort. Jag fick A som en liten bokstav före B när jag klarat uppkörningen med bil....
Jag har haft glädje av att läsa
http://www.svmc.se/school/
Full kontroll
http://www.svmc.se/school/Rad__Riktlinjer/
På engelska kan man hitta
Twist of the Wrist som DVD och som pdf
på internet, bara Googla
Sedan innan tex Gelleråsen (Karlskoga Motorstadion, några km norr Karlskoga)
så tar jag reda på hur banan ser ut. Så jag vet det innan jag kommer dit.
Googlar på
Gelleråsen
och hittar länk
http://rejsa.nu/bana_info.asp?gellerasen
http://rejsa.nu/banor/gellerasen/gellerasen-banskiss.zip
Du hittar säkert motsvarande för hoj om du googlar på, jag hittade bara för bil men bättre än ingenting. Tycker jag.
Sedan, hur ser det ut att åka på Gelleråsen, video.
Googla på
Gelleråsen MC Youtube
så får du lite länkar
Och sedan (gäller mig med mitt usla lokalsinne) så frågar jag när jag kommit i depån var depån/jag är på banskissen.
För det kan vara svårt med ett helt annat perspektiv (för mig alltså) att räkna ut var depån ligger i förhållandena till banan.

Det funkar men tänk på ljudet! Det skall vara orginalsystem!

Ja det går ju att skruva på original. Tänkte mest på om det är idé att åka över o prova eller om det är som att köra epatraktor på Autobahn. Är LMS det som ligger om man kör förbi Beviks o sen svänger vänster?

Det är rätt vägbeskrivning men fel ang. epa-traktorn. Det funkar fint att köra motard där.

Nyheter
Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2