hur gör man skruv?

crashtestdummy

Ompa ompa.
Gick med
7 Mar 2005
Hoj
Husa 650.
Har suttit och monterat stolar i kväll. Det var lite träligt att få gäng på en del skruvar, en skruv var helt omöjlig att få gäng på jag drog, tryckte, slog, bröt, SVOR. tillslut gav jag upp och tittar på skruven, då är den inte gängad, utan bara randig.? Skär man inte ur gängor i skruv? eller gjuter man dom?
Jag har alltid varit övertygad om att gängor skärs ut med ett gängsnitt? någon som vet?

Bifogat

• idiotskruv.JPG
    idiotskruv.JPG
    125.9 KB · Visningar: 167
crashtestdummy skrev:
2074924 Har suttit och monterat stolar i kväll. Det var lite träligt att få gäng på en del skruvar, en skruv var helt omöjlig att få gäng på jag drog, tryckte, slog, bröt, SVOR. tillslut gav jag upp och tittar på skruven, då är den inte gängad, utan bara randig.? Skär man inte ur gängor i skruv? eller gjuter man dom?
Jag har alltid varit övertygad om att gängor skärs ut med ett gängsnitt? någon som vet?

Du kanske ska banka i dem likt spik?

Jag vill på minnas att "köpesbult" inte blir utskurna på sina gängor, utan pressar till gängen för att den ska bli starkare än en skuren.
Sen om det stämmer vetefan. Det får nån annan ta reda på. Tack och gonatt. :öl

Skruvgängor rullformas, man rullar ämnet mellan valsar som formar gängan. Ibland blir det knas och då får man gängor utan stigning.
Att skära gängor med gänsnitt är inte så ekonomiskt i stor skala då man får massa skrot, rullformade gängor torde bli en aning starkare då materialet knådas till och blir mer kompakt.

MR.Robin skrev:
2075148 Så vad är frågan?
läs frågan igen. :hihi

Pebl skrev:
2075155 Skruvgängor rullformas, man rullar ämnet mellan valsar som formar gängan. Ibland blir det knas och då får man gängor utan stigning.
Att skära gängor med gänsnitt är inte så ekonomiskt i stor skala då man får massa skrot, rullformade gängor torde bli en aning starkare då materialet knådas till och blir mer kompakt.
Ok. då tror jag att jag förstår. tack :tummenupp

Sen är det väl så att vanlig simpel träskruv gjuts i formar bara, observera nu att jag gissar.

*/ ?>
Back