Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Du tar ren sprit som du spär ut med alkoholfri öl till önskad styrka.
Du tar ren sprit som du spär ut med alkoholfri öl till önskad styrka.
korn, malt, socker, humle, jäst. Vet dock inte hur mycket av sakerna man behöver
Socker???? Det har man väl inte i öl heller. Det är ju därför man mältar kornet. för att få näring till jästen därifrån.
Korn och malt är ju samma sak. Eller ska man vara noggrann så är det mältat korn man använderblablahaha
Jaja, jag är inte särskilt insatt i det hela.
Morsan provade för övrigt att göra öl själv en gång också. Hon köpte en färdig ölsats. I receptet stod
Tillsätt 1 kg socker (OBS! Detta är förbjudet enligt svensk lag)
Givetvis hade morsan i 1 kg socker. Det blev öl med en alkoholstyrka på drygt 10 procent. Smakade inte lika illa som elefantöl dock. Man blev läskigt full på bara några stycken. Och på den tiden var det ju yrseln man ville åt i första hand.
Varför skulle det vara förbjudet?
Jag har absolut ingen aning. Jag vet bara att det stod så i receptet som följde med ölsatsen. Lite roligt. "Så här ska man göra...men det är olagligt" liksom.
Seen it done it!
Haha. Ja. Det är klart man provar om det står så. Fast det blev bara ett test med den varianten. Öl med 10% alkoholhalt har ju begränsad nytta om man inte bara vill bli sketfull. Resterande gånger gjorde hon utan att tillsätta socker och det blev faktiskt riktigt bra några av gångerna. Fast det är ohyggligt lätt att misslyckas. Man måste vara fruktansvärt noggrann med rengöring av grejorna och se till så att det inte kommer i något som kan förstöra.
Men lyckas man så har man fått 20 liter öl till priset av kanske 200 kronor. Svårslaget. Sen är det ju kanske lite kul att kunna bjuda på öl som man gjort själv. Men jag är själv för lat. Jag köper färdigt på systemet.

Jag har gjort öl 4 gr i min ungdom, okolsyrad blask som man vart skitfull på![]()
Jag vart jättenöjd alla gr![]()
Sista gången tappades det bara om till 2 st 10l dunkar och fick ligga i kylen med tappkran!![]()
![]()
![]()
|
|
KTM uppdaterar sin elhoj
Pressrelease från KTM: ... |
|
|
Verksamheten säkrad på Gotland Ring!
Det har varit många turer k... |
|
|
Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen
Med anledning av Ducatis 10... |
|
|
Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!
Just nu återhämtar vi oss p... |
|
|
Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!
Just nu är vi mitt i provkö... |
|
|
Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!
Just nu är Bike på plats på... |
|
|
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen
Screenshot I samband med... |
|
|
CTEK visar upp ny laddare och ”booster”
CTEK NXT 5 Nu börjar sol... |
|
|
Vi provkör nya H-D-modeller