Hur gör man folköl (3,5%, 2,8%)

dsoders2

kronisk
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
zx9r-01
brygger man en sats stark öl och spär ut den eller är det en egen sats som bara får jäsa till dom %en?

korn, malt, socker, humle, jäst. Vet dock inte hur mycket av sakerna man behöver

Man jäser till en ordentlig styrka typ 8 -9 procent och späder sen ut mer eller mindre till önskad alkoholstyrka. Det finns säkert mängder med olika sätt och vissa jäser säkert direkt till önskad styrka eller åtminstone inte så mycket över.

Men såhär gjorde dom på Sinebrychoff (dom som gör Koff öl i Finland) runt milennieskiftet. I Finland säljer man mest mellanöl som är 4,5 % och smakstyrkan på "kalibrerad" så att det smakar "rätt" utblandad till 4,5. Därför är starkölen på typ 5,5 %(som är mindre ustpädd) mycket starkare även i smaken.

korn, malt, socker, humle, jäst. Vet dock inte hur mycket av sakerna man behöver

Socker???? Det har man väl inte i öl heller. Det är ju därför man mältar kornet. för att få näring till jästen därifrån.
Korn och malt är ju samma sak. Eller ska man vara noggrann så är det mältat korn man använder.
Öl tillverkas normalt sett av mältat korn, humle, jäst och vatten. Inget mer. I alla fall inte om man gör öl enligt de tyska renhetslagarna vilket de flesta gör.
Sen påverkas smaken av hur mycket malt man har (stamvörtstyrkan)
samt om man använder saccaromyces cerevisiae (bagerijäst) eller saccaromyces carlsbergensis eller någon annan jästsort. (Överjäst eller underjäst öl)
Mängden humle påverkar beskan i ölet.

Det finns utmärkta recept på öl att hitta på nätet eller så går det att fråga på någon liten butik som säljer grejor för tillverkning av vin, öl och liknande.

Jag har nog ett recept från en mikrobiologilabb för en massa år sedan men jag har inte orkat gräva fram det. Ligger någonstans i förrådet.

Folköl görs genom att antingen mälta försiktigare eller ha i mindre mältat korn så att det inte jäser till lika hög alkoholstyrka. Alternativt kan man späda med vatten, alkoholfri öl eller destillera ur alkoholen.
För övrigt är nog det vanligaste sättet att göra alkoholfritt öl att man destilerar bort alkoholen varsamt. Men det är ju ändå inte gott så varför besvärar man sig om det???

"Du tar en lättöl och fryser ner den, sen tinar du upp den jevvlit fort, då blire´ starköl! De e sääkert!"

-Robert Gustafsson

Socker???? Det har man väl inte i öl heller. Det är ju därför man mältar kornet. för att få näring till jästen därifrån.
Korn och malt är ju samma sak. Eller ska man vara noggrann så är det mältat korn man använderblablahaha

Jaja, jag är inte särskilt insatt i det hela.

Jaja, jag är inte särskilt insatt i det hela.

Morsan provade för övrigt att göra öl själv en gång också. Hon köpte en färdig ölsats. I receptet stod
Tillsätt 1 kg socker (OBS! Detta är förbjudet enligt svensk lag)
Givetvis hade morsan i 1 kg socker. Det blev öl med en alkoholstyrka på drygt 10 procent. Smakade inte lika illa som elefantöl dock. Man blev läskigt full på bara några stycken. Och på den tiden var det ju yrseln man ville åt i första hand.

Morsan provade för övrigt att göra öl själv en gång också. Hon köpte en färdig ölsats. I receptet stod
Tillsätt 1 kg socker (OBS! Detta är förbjudet enligt svensk lag)
Givetvis hade morsan i 1 kg socker. Det blev öl med en alkoholstyrka på drygt 10 procent. Smakade inte lika illa som elefantöl dock. Man blev läskigt full på bara några stycken. Och på den tiden var det ju yrseln man ville åt i första hand.

Varför skulle det vara förbjudet?

Seen it done it!

Haha. Ja. Det är klart man provar om det står så. Fast det blev bara ett test med den varianten. Öl med 10% alkoholhalt har ju begränsad nytta om man inte bara vill bli sketfull. Resterande gånger gjorde hon utan att tillsätta socker och det blev faktiskt riktigt bra några av gångerna. Fast det är ohyggligt lätt att misslyckas. Man måste vara fruktansvärt noggrann med rengöring av grejorna och se till så att det inte kommer i något som kan förstöra.
Men lyckas man så har man fått 20 liter öl till priset av kanske 200 kronor. Svårslaget. Sen är det ju kanske lite kul att kunna bjuda på öl som man gjort själv. Men jag är själv för lat. Jag köper färdigt på systemet.

Haha. Ja. Det är klart man provar om det står så. Fast det blev bara ett test med den varianten. Öl med 10% alkoholhalt har ju begränsad nytta om man inte bara vill bli sketfull. Resterande gånger gjorde hon utan att tillsätta socker och det blev faktiskt riktigt bra några av gångerna. Fast det är ohyggligt lätt att misslyckas. Man måste vara fruktansvärt noggrann med rengöring av grejorna och se till så att det inte kommer i något som kan förstöra.
Men lyckas man så har man fått 20 liter öl till priset av kanske 200 kronor. Svårslaget. Sen är det ju kanske lite kul att kunna bjuda på öl som man gjort själv. Men jag är själv för lat. Jag köper färdigt på systemet.

Jag har gjort öl 4 gr i min ungdom, okolsyrad blask som man vart skitfull på :yoparty

Jag vart jättenöjd alla gr :nicka

Sista gången tappades det bara om till 2 st 10l dunkar och fick ligga i kylen med tappkran! :hihi :D :öl

Det blir i alla fall inte whiskey om man destillerar falcon bayerskt 3.5. Har en kompis hört. :fakta :öl :rodnar

Jag har gjort öl 4 gr i min ungdom, okolsyrad blask som man vart skitfull på :yoparty

Jag vart jättenöjd alla gr :nicka

Sista gången tappades det bara om till 2 st 10l dunkar och fick ligga i kylen med tappkran! :hihi :D :öl

Vill man ha kolsyra så tappar man upp det på flaska och häller ca 1/3 - 1/2 tsk socker i varje flaska och sen sätter man på kapsyl. Då blir det kolsyrat ungefär som ett ale. Inte så mycket i alla fall men alltid något. Men det är en del jobb att stå och mickla med det förstås.

Jag gjorde en egen ölsats en gång. Tappade den på flaska innan den jäst klart. Ställde in backarna i bastun.

En dag small en, som tog med sig resten.

Det satt glas-skärvor kvar i väggarna efteråt. Smakade inget bra ändå, fick iaf en historia att berätta om den. :)

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back