Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Varför skulle man behöva blästra ramen först?.twinner skrev:Jag ska lacka min TL-ram med 2k 100-matt..först ska den blästras.Är det värdelöst eller? det håller nog riktigt bra tror jag.mattsvart är bra,bara att fylla igen smårepor och sånt:=)
EtgrundFransson skrev:jag lackade min ram hos en lackerare efter blästring/slipning, han lade på etsgrund innan han sprutade den mattsvart. Tror inte det håller mycket sämre än pulver.
Fransson skrev:jag lackade min ram hos en lackerare efter blästring/slipning, han lade på etsgrund innan han sprutade den mattsvart. Tror inte det håller mycket sämre än pulver.
*Superlight* skrev:Lacka den med mattsvart bas och sedan med matt klarlack, så blir det kanon![]()
Ok.. fast min ram är i stål. Men jag får ta det på fäljarna då . blir bra hoppas jagFransson skrev:blästra eller slipa för att färgen ska fästa ordentligt, etsgrund skulle det vara när man lackar på aluminium enligt min lackgubbe så att färgen fäster bra.
Pensla känns aldrig bra.. Känns som det kommer bli massa drag å skit[Mr.Schufemtii] skrev:Om du vill komma hysat billigt undan så köper du en burk metallfärg, svart, blankhet 80 typ. Och ett gäng sandpapper 180-280 kornstorlek. Slipa av ytorna. Sen så penslar du på färgen. Men köp en bra pensel så ska du se att det går att få det snyggt!!
/Olle
Gött..Fransson skrev:Kolla med Mekonomen dom blandar till och fyller på 2k lack i vanliga sprayburkar även mattsvart kulör.Har sprutat min motor med deras färg och härdade den med värmepistol.
philsson skrev:Ok.. fast min ram är i stål. Men jag får ta det på fäljarna då . blir bra hoppas jag. Men hur är etsgrund?. är det nån spec grundfärg ?. känner inte att jag greppar begreppet licksom
![]()
Men det är typ som en vanlig grundfärg som man använder på burk?.*Superlight* skrev:Du ska lägga etsgrund på stålramen först( minskar risken för rost), tänk bara på att den ska endast läggas i ett VÄLDIGT TUNT GENOMSKINLIGT SKIKT (ska vara knappt märkbart), den ska alltså absolut inte användas som en vanlig grundfärg.
philsson skrev:Gött..men hur är det med detta nu då. behövde du inte köpa en spec färg för motorn då den är rätt så varm?
![]()
Kan man använda denna värmebeständiga färgen till ramen också?. ska ju lacka motorn i vicket fall, kanske bra om man kan använda samma färg slippa köpa 2 burkar..![]()
Jaja.. sköj.Fransson skrev:cylinderraden och toppen sprutade jag med vanlig vämebeständig färg som jag sedan "grillade" med värmepistol då den härdar när det blir hett. Hade kanske gått lika bra måla hela motorn med vilken som helst av färgerna. Men jag valde 2k till block och kåpor där man brukar få bensin (som jag fick när en förgasare läckte.)
philsson skrev:Men det är typ som en vanlig grundfärg som man använder på burk?.
Räcker det med etsgrund sen inför lackeringen eller bör jag grunda med nån annan grundfärg emellan?.
Se om jag förstått rätt.*Superlight* skrev:Det är på vanlig sprayburk men det är inte alls som en vanlig grundfärg, du ska inte lägga på mer än en dimma.
Du måste måla med vanlig grundfärg och slipa (alt nonsanding grundfärg för att slippa slipa) innan lack
philsson skrev:Jaja.. sköj.men färgen håller i sig på blocket då?.. tänkte på om den kanske blev varm och sabbades eller nåt..
![]()
du klarlackade föresten aldrig va? Behövde du grunda motorn?
philsson skrev:Se om jag förstått rätt.
1. Slipa
2. Etsgrund
3. Grundfärg
4. Lack
eller skulle jag slipa nån mer gång.![]()
Buell 1190 Super Cruiser rullar av linan
Screenshot När Buell för... |
|
![]() |
Nytt världsrekord:”highchair wheelie” i 204 km/h
Den brittiske stuntföraren ... |
![]() |
Stora Motorcykelkatalogen 2026
Nu har vi öppnat förbeställ... |
![]() |
Nya Panigale V4 R: Ducatis nya högfartsvapen
Nya Panigale V4 R har senas... |