Hur gör man för att få Mattsvart på en ram.

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Sökte på trådar där man förklarade detta men jag hittade inget så skrev en ny tråd.
Nu är det såhär att jag plockat ner hojen för att lacka om ramen. OBS.. Ska inte lämna in.
Färgen jag är ute efter ska vara mattsvart och bensintålig såklart.
Hade tänkt köpa 2k lack på burk men vad jag hört så blir det inte direkt matt utan blankt istället. Sen klarlacka. Inte heller fått rätt uppfattning om klarlack är nödvändigt då 2k lack skulle vara lika tåligt som 2k klarlack?.
Tacksam för svar. Skulle även behöva veta nån bra grundfärg jag kan använda.

Jag är inte ute efter något dunderresultat. Men det ska bli någorlunda.
Om det är möjligt så kör jag även fäljarna på samma lilla vis.

Rätta mig om jag har fel men klarlack är väl klarlack... dvs blankt.

Du ska nog köpa bensintålig mattsvart färg eller en matt lack.

edit: Ring en lackeringsfirma, kanske billacksfirma. Jag tror nog dom är snälla nog att ge några råd och tips angående färgval för en glad amatör.

För ca 1000kr så får du ramen blästrad och pulverlackad mattsvart. Då har du en lack som är tålig mot bensin m.m. och framförallt mkt mer reptålig än sprayfärg.

Det är helt klart värt pengarna för det är knappast nåt roligt jobb att plocka ner hela hojen för att sen bättra på ramen när det blivit repor eller märken i din sprayburks-lack.

/Nitrous

är inte helt säker men jag har för mig att allt om mc:s projekt fighter hade mattsvart ram och de hade dom gjort genom att pulverlacka den.
Enligt allt om mc så kostade pulverlackeringen av ramen 2125kr inklusive förarbete,vilket är överkomligt, och det är en hel del jobb innan man kunde lackera eftersom den var tvungen att vara kliniskt ren så att man inte fick fett fläckar. Men resultatet var snyggt, :)
kolla in allt om mc nr:3 2003, där finns mer info, hör annars av dig till redaktionen på allt om mc så hjälper dom dig nog att hitta rätt

Pulverlack är nog det lämpligaste. Men det går även att eloxera svart..

Inte aluminium ram utan stål

heliac skrev:
Pulverlack är nog det lämpligaste. Men det går även att eloxera svart..

Tanken var ju att komma undan någorlunda billigt. Har i övrigt nästan förarbetat klart ramen.
Det var nu detta att jag ville göra det själv men vem vet det kanske inte blir något bra resultat?. Ringde till TK lack här i stan och dom hade ingen 2k lack att sälja på burk tyvär. Ska ringa runt lite och kolla efter lite priser på pulverlackering.
Ska nämligen lackera ram/fäljar + kåpor så det blir några kr. :huvet
Skulle få allt gjort här i stan inkl kåpor för 4k dock ingen pulverlackering då utan bara vanlig lackering på ramen i mattsvart samt fäljarna.

Pulverlackering är att föredra på ramdelar, då det är mycket hållbarare. Det är lätt av vanlig färg börjar flagna av om man lackar på metallytor = inte snyggt.
Skulle rekommendera att göra det ordentligt med pulverlackering, kostar lite extra, men resultatet blir därefter! :tummenupp

McFille skrev:
Pulverlackering är att föredra på ramdelar, då det är mycket hållbarare. Det är lätt av vanlig färg börjar flagna av om man lackar på metallytor = inte snyggt.
Skulle rekommendera att göra det ordentligt med pulverlackering, kostar lite extra, men resultatet blir därefter! :tummenupp
Som sagt inga spec höga krav.. ska sälja hojen snart. dags för nästa licksom.
Ang pulverlackering så fanns det här i stan. dom togg 5000kr för enbart förarbetet och färgen och då hade dom inte börjat processen. den skulle kosta ennu mer :S.. ringde runt till närmaste lackerare. Vetlanda mm. Landsbro också men inget där. hittade en industri. proton hette den i eknessjön. men han jag skulle prata med var inte inne så jag får ringa imorn istället.
Verkar som att jag tar det på burk men vill då veta hur jag ska göra för att få mattsvart

vågen skrev:
Rätta mig om jag har fel men klarlack är väl klarlack... dvs blankt.

Jag har nog fattat det som att klarlacken kallas klarlack för att den är genomskinlig, och inte för att den nödvändigtvis måste vara blank. :va

om det bara kostar 1000:- så är det inget att fundera på - ett par sprayburkar senare har man sabbat saker för mer äm 1000:- :)

Webspy skrev:
om det bara kostar 1000:- så är det inget att fundera på - ett par sprayburkar senare har man sabbat saker för mer äm 1000:- :)
Det kan mycket väl vara så. Bara jag hittar nånstanns dom kan göra det för 1000kr så. Verkar ju inte så för tillfället.

Annars skulle jag vara väldigt tacksam om någon arm själ fick för sig att berätta för mig hur man går tillväga för att lacka själv i mattsvart. :)

philsson skrev:
Det kan mycket väl vara så. Bara jag hittar nånstanns dom kan göra det för 1000kr så. Verkar ju inte så för tillfället.

Annars skulle jag vara väldigt tacksam om någon arm själ fick för sig att berätta för mig hur man går tillväga för att lacka själv i mattsvart. :)

Jag har sprayat lite prylar med Biltemas fälgsprayfärg, med rätt bra resultat faktiskt. Hyfsat slagtåligt verkar det bli också om man kör med grundfärg först. Tyvärr är just den svarta ganska blank, men vit och silver är betydligt mattare.

EDIT: Bild!

Bifogat

• IMG_0071 copy.jpg
    IMG_0071 copy.jpg
    121.3 KB · Visningar: 377
PacMan skrev:
Jag har sprayat lite prylar med Biltemas fälgsprayfärg, med rätt bra resultat faktiskt. Hyfsat slagtåligt verkar det bli också om man kör med grundfärg först. Tyvärr är just den svarta ganska blank, men vit och silver är betydligt mattare.

EDIT: Bild!
Oket du syftar på nu va.. i silver färg från biltema :tummenupp Blev skitfett!!. Klart bättre en mina förväntningar på ramen.
Går det bra att köra med 2K klarlack efteråt tros?. Eller blir det blankare.
Ja lite blankt ska det ju vara.. hört att skador i lacken syns skitväl om det är helt matt.

philsson skrev:
Oket du syftar på nu va.. i silver färg från biltema :tummenupp Blev skitfett!!. Klart bättre en mina förväntningar på ramen.
Går det bra att köra med 2K klarlack efteråt tros?. Eller blir det blankare.
Ja lite blankt ska det ju vara.. hört att skador i lacken syns skitväl om det är helt matt.

Jodå, oket och inget annat. :) Klarlack har jag tyvärr ingen erfarenhet av. Du kan ju testa med grundfärg och såndär svart fälgfärg på nånting annat först och se hur det blir. Burkarna kostar inte många spänn.

PacMan skrev:
Jodå, oket och inget annat. :) Klarlack har jag tyvärr ingen erfarenhet av. Du kan ju testa med grundfärg och såndär svart fälgfärg på nånting annat först och se hur det blir. Burkarna kostar inte många spänn.
Det är inget på biltema som kostar.. men frågan är hur bra det håller. Hur gick det med oket du målade?.. håller bra eller?. antar att det inte tål bensin.
Får ta både ram och fäljar med det om det blir bra :tummenupp sen nån 2k klarlack som blir matt om jag hittar.. :rolleyes: :hihi

Sprayfärg kommer bli sämre resultat än dina låga krav, jag lovar. Använder du sprayfärg räcker det med att du repar ramen med en kabelsko till batteriet så är repa #1 ett faktum. Hållbarhet = Anus !
Värme och bensin, några droppar bromsvätska nån gång m.m och sen ser hojen ut som skit ärligt talat.

Läs den här tråden som jag startade när jag skulle pulverlacka en ram, där hittar du en firma som gjorde vår pulverlack billigt. Iofs är det inte i närheten av där du bor.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=60879&page=2&pp=20

Men åk helst till en firma o snacka med killarna, det är ett så litet jobb för dom som sysslar med grejorna att det inte är värt att göra det på kvitto. En pengasedel och en bullpåse så brukar dom flesta vara nöjda.

Lycka till

/Nitrous

Ser ut så här nu,
photo8.jpg

Last edited:
Nitrous skrev:
Sprayfärg kommer bli sämre resultat än dina låga krav, jag lovar. Använder du sprayfärg räcker det med att du repar ramen med en kabelsko till batteriet så är repa #1 ett faktum. Hållbarhet = Anus !
Värme och bensin, några droppar bromsvätska nån gång m.m och sen ser hojen ut som skit ärligt talat.

Läs den här tråden som jag startade när jag skulle pulverlacka en ram, där hittar du en firma som gjorde vår pulverlack billigt. Iofs är det inte i närheten av där du bor.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=60879&page=2&pp=20

Men åk helst till en firma o snacka med killarna, det är ett så litet jobb för dom som sysslar med grejorna att det inte är värt att göra det på kvitto. En pengasedel och en bullpåse så brukar dom flesta vara nöjda.

Lycka till

/Nitrous

Ser ut så här nu,
Synd bara att dom tar över 4k här i stan då.. letar som en tok men hittar inte så mycket

walpen skrev:
är inte helt säker men jag har för mig att allt om mc:s projekt fighter hade mattsvart ram och de hade dom gjort genom att pulverlacka den.
Enligt allt om mc så kostade pulverlackeringen av ramen 2125kr inklusive förarbete,vilket är överkomligt, och det är en hel del jobb innan man kunde lackera eftersom den var tvungen att vara kliniskt ren så att man inte fick fett fläckar. Men resultatet var snyggt, :)
kolla in allt om mc nr:3 2003, där finns mer info, hör annars av dig till redaktionen på allt om mc så hjälper dom dig nog att hitta rätt

Mannen som utförde det arbetet (streetfighterbygge) har jag stort förtroende för. Har personligen fått hjälp av honom ett antal gånger. :tummenupp

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti