Hur gör jag????

Freakshow skrev:
Notepad???? hahaha......eller!?

Att använda DW när du är nybörjare kan väl vara en bra grej. Dock är det inget jag tror på. För att själv kunna redigera din hemsida precis som du vill ha den så måste du "förstå" koden - Alltså göra tvärt om, först skriva i notepad till du har lite känsla för det och sen kanske gå över till DW för att komplettera (?)
Att skriva koden själv i exempelvis notepad ger en bra inblick i vad man gör eg.
Jag har testat DW och tycker då rakt att det är skit. Att försöka göra någon ändring senare är praktiskt taget omöjligt och tabeller/celler blir aldrig som man vill.
 
heinz_p skrev:
Att använda DW när du är nybörjare kan väl vara en bra grej. Dock är det inget jag tror på. För att själv kunna redigera din hemsida precis som du vill ha den så måste du "förstå" koden - Alltså göra tvärt om, först skriva i notepad till du har lite känsla för det och sen kanske gå över till DW för att komplettera (?)
Att skriva koden själv i exempelvis notepad ger en bra inblick i vad man gör eg.
Jag har testat DW och tycker då rakt att det är skit. Att försöka göra någon ändring senare är praktiskt taget omöjligt och tabeller/celler blir aldrig som man vill.
Jag tror jag förstår vad du menar......
Vart lär man sig att koda???
 
Vilket är det bästa hjälp-programmet för hemside-kodning...... där man kan få hjälp om alla koder.....
 
En bok jag kan rekommendera är 'Börja med XHTML' från www.pagina.se . Drygt 700 sidor, men vem sade att det skulle vara enkelt :gnissla .

En trevlig gratis editor är Crimson Editor från http://www.crimsoneditor.com .

Först använde jag WS_FTP för att ladda upp filerna, men den oregistrerade gratisversionen verkar bli otroligt seg efter ett tags användande. Hittade då FileZilla som är gratis under GPL licens. Lite småbuggig, men helt OK att använda.

Med hjälp av ovanstående och en j-la massa jobb har jag gjort sajten www.mctur.nu .
 
Tack.
Satt å lärde mig kodning :smasha i notepad hela helgen.
Sidan blev skitsnygg hemma, men när jag kom till kontoret å annan dator så blev ju sidan SKIT!!! Typsnittet försvann, trots att jag trodde att jag bäddat in det i sidan. Jag vill inte ha rullistor, vilket det blev! Mainframen måste man ju scrolla m.m.
Fan vad sur jag e :4skrika

Så, om nån har tråkigt å vill hjälpa mig.
Hur bäddar man in typsnitt enklast?
Hur får jag bort rullistor m.m.

Jag kommer snart att få en fet bok om detta.......
 
rulllistorna borde tas bort om du lägger in det som är markerat med fet stil i FRAME-taggen:
<frame src="x.html" name="meny" scrolling="NO" noresize>

Sen är ett tips att inte använda "mailto" som länk. Det blir väldigt mycket spam som kommer. Använd istället en bild där du skrivit adressen.
 
Last edited:
Sjysst med all hjälp.......
Lite har man iaf lärt sig sen i lördags.
Allt knackat i notepad å bilderna i photoshop, inget av det har jag rört tidigare!
Gå gärna in på delresultatet å kolla å kom GÄRNA med synpunkter här eller i gästboken.

www.wigerslott.se
 
Freakshow skrev:
Sjysst med all hjälp.......
Lite har man iaf lärt sig sen i lördags.
Allt knackat i notepad å bilderna i photoshop, inget av det har jag rört tidigare!
Gå gärna in på delresultatet å kolla å kom GÄRNA med synpunkter här eller i gästboken.

www.wigerslott.se


Det där såg ju najs ut ju!
Behagliga färger och så.
Nu är det bara fila vidare,
man blir aldrig nöjd hur mycket man än filar. =)

Om du vill kolla upp html eller css och vilka värden
alla taggar och sånt har så rekommenderar jag www.w3.org.
Det är de som sätter standarden på nätet.
 
Men shit, det var ju kul å knacka hemsida!
Å ändå är jag ju bara ren nybörjare å har massa att lära mig!
Men nu artar det sig......

Nån som kan hjälpa mig med koden om man vill ha lite mellanrum mellan text å bild, eller måste man använda tabeller????
 
Freakshow skrev:
Men shit, det var ju kul å knacka hemsida!
Å ändå är jag ju bara ren nybörjare å har massa att lära mig!
Men nu artar det sig......

Nån som kan hjälpa mig med koden om man vill ha lite mellanrum mellan text å bild, eller måste man använda tabeller????
Nu får du allt visa din sida också :7peta :tomten
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top