Hur gör jag nu?

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Jag har ett ilandsproblem.

Hade bestämt mig för att ge mig på ett supermonobygge. Sagt och gjort så började jag leta chassi. Var sugen på att ta nästa steg i mekandet och det här skulle bli en riktig utmaning.Rullande chassi hittade jag inte så i början på veckan ramlade den här in på garageuppfarten.
20110331144.jpg

20110331145.jpg

Men ärligt talat så vet jag inte om jag klarar av och ge mig på en så fin cykel. Den fungerar ju som den är. Knivskarpt chassi (TM) och allt.
Fick en konstig ide att kanske skulle jag köra den som den är istället.

Är inte nästa Rossi utan gör det mest för mysfaktorn. Ser framför mig träning, bandagar någon tävling. (Samma gäng på tävling då mono och 250 kör tillsammans). Supermonon hade jag tänkt ett moderat effektuttag på då tillförlitlighet kommer före. Gissar då på en motorgenomgång varje vinter. Går det att få motsvarande kostnad på en tvåtakt tro. Är fullt nöjd med och trimma ned den för att få det att sitta ihop. Ledsnar jag på allt munstyckbytande mm. Och en super mono är ju underhållsfri:rolleyes:

Alltså:

A:
Noll erfarenhet av tvåtakt. behåll din religion ,ur med motorn och sälj för att finansiera supemono. Bygg ihop. Får lära mig massor om att bygga cykel.

B:
Släng dig i på djupt vatten utan armar och ben och paddla. Konvertera till andra sidan. Ta utmaningen att lära sig köra riktig 2takt racer. Just nu vet jag knappt vad jag fått hem.

C:
Sälj hela cykeln till någon som kan utnyttja den. Hojen tycker du är för långsam så den slänger av dig och dina urkalkade ben går av.

Hjälp:confused:
 
Varför inte prova den som den står på en bandag?


Börjar du med en renoverad motor ska du utan större problem kunna köra en säsong, kanske byte av kolvar i halvtid.

Blir nog billigare att köra den som den står, ett vevlagerhaver (eller ramlager) kostar nog ungefär samma lika i delar, billigare kolvar till 2takt och ingen dyrt topplock med svampstuvning... :näsblod

Följer du bestyckningsanvisningarna i manualen så får du väl byta munstycken 4-5 ggr på säsongen.
 
Den första frågan du måste ställa dig är om världens mest optimala räserredskap blir bättre av att man stoppar i en jordfräsmotor.
Nästa steg i tankekedjan är väl om du orkar ladda om och hitta inspiration och nya mål i livet efter att du gjort det fetaste som världen av idag har att erbjuda (om du kör den som den är alltså).

En lätt o en svår fråga..
 
Du MÅ ICKE slakta RS250:n!!!

Det är hemska fasoner att våldföra sig på en fin räser för att stoppa i en blytung stånka som inget hellre vill än att vibrera sig själv rakt in i evigheten. Encylindriga fyrtaktare hör hemma på crossbanan, inte i ett RS250-chassie!

Jag garanterar att du kommer att bli mycket belåten när du testar den som den är.

Lycka till!

/Lasse
 
Hej:)

Helt underbar hoj:Bugar lova mig att inte stoppa i en
prut,prut,prut motor i den! hehe.
Det står JHA på avgas dämparna det kan tyda på att
den är kitad med trimm?Ta reda på allt av förra ägaren
o skriv ner det.För är det så kan manualen(om du har det)
vara missvisande.Lycka till:tummenupp
 
Finns det tävlingar för 250 2t fortfarande? (är det classic racing då eller?)
 
En sådan skönhet får man bara inte såga/skära i för att stoppa i mindre effektivt maskineri!

Nix perpeetum, aldrig någonsin - som att fylleskråla i kyrkan, bränna koranen, pissa stående på bordet på Berns!!!

Outcast forever om du gör det!

Edit: Hä bidde fel
 
Last edited:
:tummenuppTack för alla svar

Antar jag behövde lite moraliskt stöd för att ge mig på det här.
När jag fick se hojen på riktigt kändes det lite våldtäkt att ge sig på den. Är ju redan så mycket racer det kan bli. Så det blir till att prova det här med två-takt.
Livstids banning verkar allvarligt så egentligen var det ju inget val:hihi

Mycket frågor blir det. Får hänga i Mattias eminenta tråd under tvåtakt forumet.

Till att börja med får jag försöka hitta en manual till en 99:a.
Har letat efter både papper och pdf men inte hittat.
Någon som vet?
 
:tummenuppTack för alla svar

Antar jag behövde lite moraliskt stöd för att ge mig på det här.
När jag fick se hojen på riktigt kändes det lite våldtäkt att ge sig på den. Är ju redan så mycket racer det kan bli. Så det blir till att prova det här med två-takt.
Livstids banning verkar allvarligt så egentligen var det ju inget val:hihi

Mycket frågor blir det. Får hänga i Mattias eminenta tråd under tvåtakt forumet.

Till att börja med får jag försöka hitta en manual till en 99:a.
Har letat efter både papper och pdf men inte hittat.
Någon som vet?

Allt du behöver och behöver veta kan Henrik"din glassbar i öknen"Nordgren förse dig med. henrik@nordgrenracing.com

Trevlig och hjälpsam kille.

Och grattis till det enda rätta valet. Jag har kört RS 250 de två senaste säsongerna och det är inget jag ångrar, däremot att jag nu har sålt den. :gråta

Vidare så är det ingen magi med tvåtakt, bestyckning är plättlätt och inte alls så svårt(jag körde på bara två olika hela förra säsongen).

Skaffa dig orginalmanualen och läs den så är saken biff,
 
Det undrar jag med, herregud vilken vacker hoj ! Berätta mer om den tack
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top