Hur 'går man in' skinnställ?

Ett bra raceställ är ju sytt för fosterställning och man får gå som en gorilla i det.

Det slog mig också, mitt får mig att se skitfånig ut och på det så är det sådant stretch material runt paketet. Kalla som varma dagar, jag kliver nog inte av hojen, får fika på plats!

Men är det verkligen bra att forma stället på annat sätt än att köra, det är ju då det ska sitta fint?

Jag nyttjar "skaka"-tekniken för att ta av mig stället, för det är väl när ena armen ska av som problemet kommer? Men det är kämpigt ändå när man är svettig.
Ja, just nu är det svårt att få i axeln när det ska på och få ur första armen när det ska av. Fodret lossnar gärna och man får vrida benen för att underdelen på skinnet och foten har olika vinklar.

Men helt klart svårast är sista biten upp över axlar och armar. Ska ta på/av det några gånger när jag har assistenten (hon med colaflaskakroppen ;) ) hemma och förhoppningsvis få till det lite.

Har funderat på om man kan sätta fast ärmens kardborre nånstans för att kunna dra ur armen om man är ensam, eller riskerar man att paja den då? Kardborren kanske bara går upp :rolleyes:

Blöt.

Fetta in skinnstället, ställ dig i duschen med långkalsonger och t-shirt.........ta på dig skinnstället och sätt dig i soffan och kolla på 5 långfilmer.

Troligen kommer du ej i stället med blöta kläder på så då får du kliva in i duschen med skinnstället på och se till att blöta skinnet vid alla områden som stramar.

Det bästa är kanske att åka en långresan i regn så du får rätt form på skinnet.

Fetta in skinnstället, ställ dig i duschen med långkalsonger och t-shirt.........ta på dig skinnstället och sätt dig i soffan och kolla på 5 långfilmer.

Troligen kommer du ej i stället med blöta kläder på så då får du kliva in i duschen med skinnstället på och se till att blöta skinnet vid alla områden som stramar.

Det bästa är kanske att åka en långresan i regn så du får rätt form på skinnet.
Men ett nyinfettat ställ blir ju inte gärna blött :va Långkallingar tror jag inte ryms :D Det är taaajt!!

Det slog mig också, mitt får mig att se skitfånig ut och på det så är det sådant stretch material runt paketet. Kalla som varma dagar, jag kliver nog inte av hojen, får fika på plats!
Ja det kan dra riktigt kallt om juvelerna. Cykelbyxor är ett bra tips :tummenupp

Last edited:
OT.

Varför är fodret i ställen för stort?
Fastnar alltid med fingrar och dyl. när det ska på och av.

Ja, det är just detta jag hoppas på. Det är ju rätt storlek, bara inte format efter mig än. Visst känns det bättre i fosterställning än när man står upprätt oxå. Det hade jag förväntat mig (jag har ett raceställ till) och jag har eg bara efterlyst lämpliga tillvägagångssätt för att forma det efter mig på bästa sätt innan säsongen börjar. Hur gick du in ditt ställ då snake?

Ett bra raceställ är ju sytt för fosterställning och man får gå som en gorilla i det. Jag provade däremot ett Spidi-raceställ en gång som endast gick att stå rak i. Stramade direkt i ryggen när man böjde sig fram och det hade inte gått att köra sporthoj i. Det var inte ett motardställ heller :va Hemskt synd för det var riktigt snyggt, men det ska ju gå att använda också :D

Ett annat litet problem är att det är innihelsike svårt att komma i och ur utan en assistent. Går detta till sig också??

Tror faktiskt det kvittar att du går in det, för det kommer strama helt olikt när du sätter dig på hojen, det är just där man vill att det skall sitta lite lösare.

Mitt satt hårt de första 50 milen. jag rörde mig riktigt mycket och vred mig på hojen för att göra stället mjukare. Smorde in det med skinnkräm också. blev perfekt. passar fint nu

Tror faktiskt det kvittar att du går in det, för det kommer strama helt olikt när du sätter dig på hojen, det är just där man vill att det skall sitta lite lösare.
Jag vill ju gärna att det ska funka redan på bandagen 2:a maj så jag får väl sätta på mig stället och klänga runt på en sån där lekplatsmotorcykel fäst i en fjäder :tungan Hade inte tänkt att 'promenera in' stället. Det ska passa för banåkning!

Som ngn annan sa; Dra på dig stället på kvällen när du kommer hem och ha på dig det ngn timma, gör det i en vecka eller två så blir det nog bra :tummenupp

På med stället in i duschen.
Sen sitter du framåtlutad i soffan och kollar på TV hela kvällen tills det torkat. Smörj stället. Ta en kväll i soffan till. Klart.
Sen några svettiga sommardagar på hojen på det.

jag lånar tråden och ställer en egen fråga. har precis fått ett nytt skinnställ och det sitter tight och snyggt men när jag böjer mig framåt så blir det en massa vek över magen, ser ju ut som valkar, ska det sitta så eller ska det vara slätt även när man är böjd? :va

På med stället in i duschen...
Check! :D

Det finns hopp om det! :) Allt sitter bra utom alla skydd runt höfter och rumpan. Ovanligt tjock vaddering där men det är nog bra om det skulle bli textilbroms nån gång.

Speedgirl skrev:
Vad gäller veck på framsidan av stället så har du nog för liten mage ;) Mitt ställ veckar sig inte alls och jag ser ändå inte ut som YouTube-killen i länken ovan (med andra ord är jag alldeles perfekt :tungan ).
Mitt gamla hederliga 2-delade landsvägsställ veckar sig så däremot.

Bifogat

• Arlen-blött.jpg
    Arlen-blött.jpg
    90.4 KB · Visningar: 99
Last edited:
jag lånar tråden och ställer en egen fråga. har precis fått ett nytt skinnställ och det sitter tight och snyggt men när jag böjer mig framåt så blir det en massa vek över magen, ser ju ut som valkar, ska det sitta så eller ska det vara slätt även när man är böjd? :va

Om det sitter tight och snyggt kan jag vara med och avgöra. Fram med bild :)

Mitt ställ sitter fint...förutom en liten irriterande detalj.

Ja...KAMELTÅ!

:mad:

Ja, just nu är det svårt att få i axeln när det ska på och få ur första armen när det ska av. Fodret lossnar gärna och man får vrida benen för att underdelen på skinnet och foten har olika vinklar.

Men helt klart svårast är sista biten upp över axlar och armar. Ska ta på/av det några gånger när jag har assistenten (hon med colaflaskakroppen ;) ) hemma och förhoppningsvis få till det lite.

Har funderat på om man kan sätta fast ärmens kardborre nånstans för att kunna dra ur armen om man är ensam, eller riskerar man att paja den då? Kardborren kanske bara går upp :rolleyes:

Tjena K-man.
Ang. på & av-tagning. Har du testat med ett tunt under-ställ?
Jag har samma problem som du om jag INTE har ett säll under.
Så fort man svettas det minsta fastnar fodret på kroppen och då blir det en dans av sällan skådat slag innan skinnet åker av:rofl

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph