Hur går ett tåskrap till?

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Jag har kört hoj ett antal år, och ändå har jag inte riktigt fattat hur folk lyckas skrapa i tårna i kurvorna. Min RD har kanske inte den mest extrema körtställning man kan tänka sig, och vid "aktiv körning", som Bike kallar det, dvs. fortkörning håller jag gärna tådelen på foten uppe på fotpinnen. Detta för att kunna sitta lite mer framåtlutad.
Enligt mina beräkningar skulle ett tåskrap i det läget vara ekvivalent med styr- och tankskrap, dvs. rätt så mycke nerlägg. :(

Det jag undrar e nu hur ni håller fötterna för att skrapa i tån...?
 
Du har väl i princip svarat på frågan, dvs om man har foten mer "mitt" på fotpinnen så skrapar det i vid nerlägg...beror självklart på hoj / fotpinnearrangemang. På min förra hoj (SV650S) var man tvungen att "sitta på tå" vid aktiv körning för att inte skrapa i tåskydden. Det är ju ganska störande för rytmen tycker jag iaf.
 
Marcus skrev:
Du har väl i princip svarat på frågan.................

Jo, det var ungefär det jag misstänke, och ville ha det bekräftat. Det jag är lite förbryllad över är varför man vill skrapa i tårna, om man kan undvika det. Tycker det låter grymt obehagligt. :o
 
Håller inte med att man måste ha tåspetsen på fotpinnen!

Och du som har en 748R borde väl knappast behöva det :confused: :confused:
 
Jag förstår inte hur man skulle kunna köra riktigt hårt utan att ha fotpinnen LÅNGT fram under foten dvs under tårna. Hur vass än hojen är så är en fot som hänger ner under pinnen rena mordet på nedläggsvinkeln...
 
Instämmer med K-Micke.... är man ute på tur med fötterna placerade så att man har pinnen mitt i hålfoten och "glider" in i en kurva så gäller det att tänka på fossingarna...annars så åker lilla tån i backen...
Klart, har man strl 36 är det ju lite knepigare men med ett par 44..inga probs...

Måste ju erkänna att det ibland kan vara lite obehagligt när det händer, för oftast är det ju när man är ute på "slökörning" och man har glömt bort vart man har placerat fötterna..
 
Hett tips!
Om tossingen skrapar i, flytta pinnen upp/bakåt, så slipper du tänka på hur du har foten och du kan ha bättre växelberedskap i och ur svängar.

(och ja ja, jag vet att det inte är så himla enkelt på alla hojar att flytta runt pinnarna...)
 
Chrille skrev:
Jag förstår inte hur man skulle kunna köra riktigt hårt utan att ha fotpinnen LÅNGT fram under foten dvs under tårna. Hur vass än hojen är så är en fot som hänger ner under pinnen rena mordet på nedläggsvinkeln...

... och för foten om "tåa" skulle haka i något :skrämd
 
Har inte riktigt förstått det där med att hålla fötterna uppe i kurvorna. Men istället får man köpa skor allt oftare... :rolleyes:

Ska öva lite på att flytta upp fötterna i kurvorna eller kanske justera fotpinnarna lite. Någon ändring måste ju ske, detta kan inte få fortsätta på detta viset, skor är inte gratis. :rodnar
 
K-Micke skrev:
Inte en chans att det räcker att flytta pinnen en liten bit.
Att ha foten i växlingsberedskap UNDER spaken i en vänsterkurva är bara att glömma (gäller ju ej för racelägen på spaken).

Har man foten mitt på pinnen så har man ca 20cm fot som sticker ut, och eftersom pinnen sitter långt bak och högt så pekar foten rakt ner. Nej, tårna på pinnen, så är det.

20cm!!?!?? :skrämd Släng dig i väggen bigfoot....!!! HELA min fot är typ 23 cm...stl 41....
 
K-Micke skrev:
Inte en chans att det räcker att flytta pinnen en liten bit.
Att ha foten i växlingsberedskap UNDER spaken i en vänsterkurva är bara att glömma (gäller ju ej för racelägen på spaken).

Har man foten mitt på pinnen så har man ca 20cm fot som sticker ut, och eftersom pinnen sitter långt bak och högt så pekar foten rakt ner. Nej, tårna på pinnen, så är det.

Vem snackar om en liten bit, kör du med foten i linje med marken eller?
Kanske helt enkelt jag som har världens minsta 42 i storlek :D
 
Det beror ju även lite på vilken hoj man har. Jag har bakflyttade fotpinnar på min TRX ( ca tre cm bak och två upp) och kör alltid med tåspetsen på fotpinnen. Ändå skrapar jag i både fotpinne och tåspets vid bankörning.
 
Man kan ju vrida upp foten, så att sulan ligger in mot hojen och lilltån vilandes på fotpinnen. Då kommer man ner ytterligare en del och när fotpinnen lyfts upp, så är inte foten lika mycket i vägen. Ungefär så som man kör på en pocketbike.
 
Det e ju gött att skrapa, allt som tar i visar att det e racing, skrapa allt som går.

Rubbing son, is racing!!!

(Rubbing = skrapa i detta fallet)

:crash :crash :crash
 
PacMan skrev:
Jag har kört hoj ett antal år, och ändå har jag inte riktigt fattat hur folk lyckas skrapa i tårna i kurvorna. Min RD har kanske inte den mest extrema körtställning man kan tänka sig, och vid "aktiv körning", som Bike kallar det, dvs. fortkörning håller jag gärna tådelen på foten uppe på fotpinnen. Detta för att kunna sitta lite mer framåtlutad.
Enligt mina beräkningar skulle ett tåskrap i det läget vara ekvivalent med styr- och tankskrap, dvs. rätt så mycke nerlägg. :(

Det jag undrar e nu hur ni håller fötterna för att skrapa i tån...?

på en RD350 nötte jag upp både avgassystemet och fotpinnar :-)

så stå på tå så "slipper" du nöta skorna.....


det gnistrar fint på natten:-)
 
Det är ju häftigt när det skrapar i lite :crash

Inte sitter det ju "puckar" på skorna för utseendets skull.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top