Hur går det till vid testkörning gatu mc på falkenberg?

Katt-Daddy

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2016
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 950 SM
Från falkenbergsmk.se : "Körning med gatreg. MC på banan får endast ske tillsammans med godkänd föråkare från FMK"

Innebär det att man ska ha en tjomme från FMK framför sig hela tiden när man kör?
 
Det innebär att det åtminstone skall vara en föråkare (från FMK) ute på banan i varje grupp.
 
Hur fungerar det i praktiken, får man ut nåt av testkörningen eller är det att jämföra med vanlig landsvägskörning?

Det går ju inte jämföra bankörning med landsvägskörning eftersom det sker på en racerbana. Fri fart med andra ord och ingen farbror blå. Dock ska man veta att det ofta är stor skillnad erfarenhetsmässigt, således också fartmässigt i gatgrupperna. Det skall tas hänsyn till och man kör med omdöme. Det är även där föråkarna kommer in i bild. För att se till att folk kör som just folk. :)
 
Det går ju inte jämföra bankörning med landsvägskörning eftersom det sker på en racerbana. Fri fart med andra ord och ingen farbror blå. Dock ska man veta att det ofta är stor skillnad erfarenhetsmässigt, således också fartmässigt i gatgrupperna. Det skall tas hänsyn till och man kör med omdöme. Det är även där föråkarna kommer in i bild. För att se till att folk kör som just folk. :)
Självklart ska man köra med omdöme. Ja man får väl satsa på att köra i en lite snabbare grupp då så man kan få skrapa lite knä :)
 
Självklart ska man köra med omdöme. Ja man får väl satsa på att köra i en lite snabbare grupp då så man kan få skrapa lite knä :)

Om du aldrig kört på bana så räcker långsamma gruppen utmärkt om du inte åkt cross sen barnsben. Det är bara förnedrande att börja i en snabbare grupp och bli ifrånåkt av 50-åringar på touringhojar...

Föråkaren som du är orolig över är där för han/hon anses vara väldigt duktig på att hantera sin mc och gör du som denne kommer mycket gratis.
Istället för att sikta på knäskrap eller vara snabb så prova att göra rätt med kroppsposition, blick och grundgas mm. så blir du snabb mkt fortare.
 
Last edited:
!?!

Jaha då har det tillkommit nya regler bara i dagarna !

Har kört massvis med gånger på Falken - Första gången var väl runt 1991 och sista gången för en månad sedan. Aldrig sett en föråkare där NÅGONSIN !

PS - Man kan ju alltid hoppas att Mozz blir föråkare och lullar runt med oss i snabb grupp....så att vi får se hur man egentligen ska köra hoj, fi fan vad kul det hade varit.
 
!?!

Jaha då har det tillkommit nya regler bara i dagarna !

Har kört massvis med gånger på Falken - Första gången var väl runt 1991 och sista gången för en månad sedan. Aldrig sett en föråkare där NÅGONSIN !

PS - Man kan ju alltid hoppas att Mozz blir föråkare och lullar runt med oss i snabb grupp....så att vi får se hur man egentligen ska köra hoj, fi fan vad kul det hade varit.

Det har väl alltid varit föråkare där? Nu har jag bara kört licensgrupp senaste två åren men innan dess så var det alltid någon föråkare i gatgrupperna.
 
Det har väl alltid varit föråkare där? Nu har jag bara kört licensgrupp senaste två åren men innan dess så var det alltid någon föråkare i gatgrupperna.

Ja det är kanske jag som är yr i skallen ! Men det är inga föråkare i snabb grupp i alla fall. Jag vet att det är var föråkare på den körningen som Kortedala anordnade på Falken sist - Men är det verkligen föråkare på "våra" onsdagskörningar ??

I så fall får jag ju skämmas - Hur i hela världen har jag kunnat missa dessa i så fall ?
 
är det onsdags träffarna som TS avser eller är det nåt annat tillfälle att kasa runt där?
nu är det länge sedan jag var på falken på en onsdags körning- men vi var olika grupper beroende på hur snabba vi var- och ingen föråkare/ "tillsynings"hen".
men visst, är väl kanske inte så dumt med en vad man kalla "mentor" ute på banan och kollar av de som kör- vad som händer på baksidan är där ju ingen som ser, och även annars.
vi vill ju alltid bli bättre/snyggare/snabbare/mjukare/förutseende/säkrare etc etc när vi kasar bana- erfarenheter vi tar med oss ut i trafiken.

//jj
 
Nu blir jag också väldigt osäker, men jag har för mig att det brukade vara det förr i tiden när jag körde gatgrupp. 1-2 personer med väst iaf.

Ja det är kanske jag som är yr i skallen ! Men det är inga föråkare i snabb grupp i alla fall. Jag vet att det är var föråkare på den körningen som Kortedala anordnade på Falken sist - Men är det verkligen föråkare på "våra" onsdagskörningar ??

I så fall får jag ju skämmas - Hur i hela världen har jag kunnat missa dessa i så fall ?
 
vet inte varför men Bosse Rindars gamla story om en viss herres provkörning av Husaberg dyker upp i minnet vid trådar liknande denna...
 
vet inte varför men Bosse Rindars gamla story om en viss herres provkörning av Husaberg dyker upp i minnet vid trådar liknande denna...

Jag vet att det är OT men det är för bra för att inte läsas igen :)

Text av salig Bosse Rindar!

Grabben med motorörat!

Det är inte så att jag frossar i andras vurpor. Tvärtom! Det är alltid trist att se dyr och vacker teknik slås sönder och samman.
Om dessutom personskada uppstår kan en vurpa aldrig någonsin få ett inslag av humor.
Det finns dock tillfällen när en vurpa känns rätt, när högre makters straff drabbar absolut rätt person. Så var fallet på en banträff med Kawasaki i Anderstorp för några år sedan!

En effektsökare står mitt i parkeringsdepån, rycker upp sin grymma 1000 kubikare på bakhjulet och dyngar iväg mot utsläppet till banan. Fin start på något som kallas Safety School.

Vettvillingen får inte stopp på hojen i tid. Han får inte ens ner framhjulet på asfalten, utan hamnar klockrent i gunnebostängslet med oljetråget först.
Trasiga plastdetaljer regnar över området en lång stund efteråt.

Vi är några personer som står på läktaren ovanför bandepån, vända åt rätt håll och ser vurpans alla faser. Föraren skadas inte, åtminstone inte fysiskt, men motorcykeln löses upp i hundratals spridda delar. Det kändes på något sätt som att rättvisan hade segrat!

En gratisunderhållning av ett helt annat slag fick vi beskåda under hojprovardagarna i Linköping. Nästan 5500 personer provkörde motorcyklar under 3 härliga majdagar. Normalt är provkörningar inget som som får åskådarna att tappa andan, men det bjöds, ett lysande undantag!

En ung man står vid offroadstationen och väntar på en ledig hoj. Han verkar inte ha siktat in sig på någon speciell motorcykel, utan hugger första bästa.
Det visar sig vara Husabergs 350:a, en maskin som duktiga förare bevisligen kan bli endurovärldmästare på.

Man ser att ynglingen inte kommit till banan på hoj, han är iförd en orange arbetsoverall som arrangörerna ställt till förfogande för att provförarna inte ska skita ner sig. Han kickar igång, drar omedelbart upp motorvarvet till något som måste vara runt 7000 varv per minut och smäller i ettan.

Motorn liksom svullnar till under en bråkdels sekund. Husabergs mekaniker rusar fram och påpekar att växellådan kan skadas allvarligt om man lägger i en växel vid så höga varvtal.

Av naturliga skäl kan föraren inte uppfatta talade ord, utan släpper kopplingen och studsar ut på den lössandsträcka som inleder banvarvet.
Motorvarvet är oförändrat högt och ekipaget hoppar från sida till sida men stannar som genom ett under kvar på hjulen ut på det lättkörda gräsavsnittet.

Vi är nu ett antal intresserade som fått upp ögonen för den här killen, hankör ryckigt och okontrollerat. Fötter sätts ut vårdslöst åt alla håll och man börjar undra om grabben kört motorcykel överhuvudtaget tidigare! Vi väntar alla spänt på att nästa växel ska dundra i, nu när han kommit fram till banans snabbaste avsnitt. Det kommer aldrig någon ny växel.

Banan lutar utför och hojen körs på ettan, motorvarvet ökar hysteriskt tills det övergår i något sorts icke-ljud när motorn slutar andas.
Motorer på megavarv är en säker publikmagnet, speciellt i sådana här sammanhang där allt brukar gå lungt till, och folk kommer nu rusande för att se vad som pågår.

Grässlingan kröker till i bortre änden och där slås gas av så att motorvarvet går ner i hörbarhetsområdet. För att sedan omedelbart återgå till kosmiska nivår på tillbakavägen. Övrig provkörningsverksamhet på offroadstationen börjar nu långsamt avstanna och alla koncentrerar sig på grabben med motorörat!

Märkligt nog lyckas han fullborda det 1a varvet utan att vurpa och ännu märkliga är det faktum att Husabergsmekanikern inte avbryter motortortyren utan låter honom vingla ut på en ny runda, till åskådarnas stora förtjusning!

Det andra varvet blir det första likt. Någon högre växel än ettan blir aldrig aktuell, grabben kanske kör automatväxlad moped till vardags? Han verkar åtminstone sakna trumhinnor.

Nu är det hela inte särskilt spännande längre, det händer ingenting förutom att motorn går på idiotvarv! Då slår han till med huvudnumret! Vi står här inför ett underhållningsproffs.
De sista 20 metrarna av banan består av en spikrak, absolut plan gräsmatta.

Ett avsnitt där ingen kan vurpa, här slår han på näbben i en fruktansvärd braksladd. Självklart hamnar hojen på högersidan så att gashandtaget borras ner i jorden. Gissa i vilket läge det är inställt? Lika självklart hamnar föraren under hojen utan möjlighet att komma loss av egen kraft.

De motorvarv han bjöd på tidigare i upprätt läge visar sig nu vara förhöjd tomgång! Motorn låter som ett modellplan när det obelastade hjulet nu roterar vilt i friska luften. Vevstaken bör nu vara en enda stor brottanvisning!

Husabergsmeken inser att han måste ingripa innan maskinen förintas, rusar fram och drar in kopplingen, slår ifrån motorn och lyfter upp hojen så att föraren kan kräla ut.

Här bör historien vara slut, men vi får ett extranummer.
En fyrtaktare som stannat liggande på sidan brukar vara svårstartad och Husaberg 350 är inget undantag! Den nu ganska irriterande mekanikern kickar, kickar och kickar.

Samtidigt står vår provkörande vän och diskuterar motorcykelns för och nackdelar med en kompis, fullständigt oberörd och helt omedveten att han varit medelpunkten för publikintresset.

Till sist anser han att den kickande mekanikern måste få ett gott råd, han går fram och säger över axelnpå den nu genomsvettige meken:
Du måste ge den lite gas när du startar,det märkte jag.
Jag var ytterst nära att ta upp en applåd men det hade känts fel på något sätt!

/Bosse Rindar
 
Tyvärr är klubbens hemsida under all kritik vad gäller information kring testkörning ( träning, trafikövning) " you name med gathojar. Jag har själv som medlem föreslaget att texten skall uppdateras. Och struktureras. Även Svemo information är oklar och kryptisk angående hoj utrustning och försäkring.
 
Ja det är kanske jag som är yr i skallen ! Men det är inga föråkare i snabb grupp i alla fall. Jag vet att det är var föråkare på den körningen som Kortedala anordnade på Falken sist - Men är det verkligen föråkare på "våra" onsdagskörningar ??

I så fall får jag ju skämmas - Hur i hela världen har jag kunnat missa dessa i så fall ?

Jag såg då ingen förra gången iaf.
 
Om du aldrig kört på bana så räcker långsamma gruppen utmärkt om du inte åkt cross sen barnsben. Det är bara förnedrande att börja i en snabbare grupp och bli ifrånåkt av 50-åringar på touringhojar...

Föråkaren som du är orolig över är där för han/hon anses vara väldigt duktig på att hantera sin mc och gör du som denne kommer mycket gratis.
Istället för att sikta på knäskrap eller vara snabb så prova att göra rätt med kroppsposition, blick och grundgas mm. så blir du snabb mkt fortare.

Jag har faktiskt kört cross sen barnsben muhahaha! Nu ska det skrapas knä för glatta livet!
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top