Hur går det för Kasken?

Tudor_66

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Suzuki gsxr 1000 08
Tycker vi gör en tråd där jag tänker skriva lite varje gång vi kör, så ni får följa hans framsteg i hojvärlden, inge dumheter och misstag kommer att hamna här. Men tips och goda idéer tas emot med stort tack.

Första turen blir i morgon med en del köra väg och en del kryyyyyyypköra. Jag tror det behövs, tvärnit e inte fel heller.

Sedan när kortet e klart, då firar vi!

Har han körkort på bil?

Om inte så är det ju en del, gäller ju att vara övertydlig vid placering på vägen, bromsberedskap osv.. sen att titta spegeln o döda vinkeln innan man svänger...

Annars så är det ju konbanan, bromsningarna som är det värst.. körning i trafik brukar gå bra om man har körvana.. var en snubbe som jag körde med han kugga 2 ggr på banan = ingen körning i trafik = underkänd

Till sist håll hastighetsgränserna och jag tycker han ska ta det lungt när/om han får kortet..

• Gilla
Reaktioner: SGM
Hen har B-kort=nytt fordon han ska lära sig.

Han kör på mitt körkort = gränsen följs

Vi kommer att ta det steg för steg, men den enda som kan rädda han från dumheter, det är han själv.

Som sagt av Tudor har jag haft B körkort i två år och övningskört i stan och landsväg på mc. Ingenting har gått snett hittils, utan allt har flutit på bättre än förväntat. Och andra sidan är det min åsikt :p Vi får väl se vad Tudor säger :)

Härligt att du tar dig an junior här Tudor! :yoparty

På SMC KNIX får man övningsköra med handledare närvarande...bara ett hett tips. Boka 29/5 på Gröndal...det är en garanterat kanonstart på't (om du inte redan har kortet i handen innan).

Do it.

Härligt att du tar dig an junior här Tudor! :yoparty

På SMC KNIX får man övningsköra med handledare närvarande...bara ett hett tips. Boka 29/5 på Gröndal...det är en garanterat kanonstart på't (om du inte redan har kortet i handen innan).

Do it.

Hoppas på kortet i slutet av Maj :gnissla Väntar nog med att testa bankörning tills det ligger i handen.

Hoppas på kortet i slutet av Maj :gnissla Väntar nog med att testa bankörning tills det ligger i handen.

äh det var det dummaste jag har hört! :tungan
knixkörningarna är ett asbra sätt att lära sig köra hoj på rätt sätt!
du får lära dig saker som dom på körskolan inte har en aning om!
bromsa rätt, sitta rätt, titta rätt, motstyrning m,m! inga undanflykter bara å komma! :)

äh det var det dummaste jag har hört! :tungan
knixkörningarna är ett asbra sätt att lära sig köra hoj på rätt sätt!
du får lära dig saker som dom på körskolan inte har en aning om!
bromsa rätt, sitta rätt, titta rätt, motstyrning m,m! inga undanflykter bara å komma! :)

Goshow har helt rätt, det du plockar upp på en knixkörning är något helt annat än det man får från övningskörning på gatan, du kommer ha en helt annan trygghetskänsla med dig efter en dag.

Gört. Inte fega.

Idag blev det en liten tur upp förbi Sundänge, Kolsva, Köping och e18 en liten bit, ner till Köping och ut till Tibnor där det övades lite åttatalskörning och broms från 50kmt. Sedan till Munktorp via Morgendal till Köping igen. Alt gick fint, lite nötning behöva så klart i krypkörningen, och lite tjat från mig om placering i vägbana och liknande. Men allt i allt gick det kanon tycker jag. Vi övar vidare i morgon.

Njaee...kan ju se problemet när han gör en sadelförflyttning i en kurva på uppkörningen och flyttar blicken genom kurvan och snyter den genom apex...det skulle frambringa spatt hos dem redan stöddiga uppkörnings examinatorerna och han skulle bli "välkommen" åter är jag rädd. Eller när han nyper benen runt tanken och kortar av inbromsningen 90-0 på 10m typ då kommer de att säga skit som tyvärr grabben du tappa kroppshållningen vid innbromsning så det är nog bra om han inte lär sig "påriktigt" riktigt än! Mina två...

Njaee...kan ju se problemet när han gör en sadelförflyttning i en kurva på uppkörningen och flyttar blicken genom kurvan och snyter den genom apex...det skulle frambringa spatt hos dem redan stöddiga uppkörnings examinatorerna och han skulle bli "välkommen" åter är jag rädd. Eller när han nyper benen runt tanken och kortar av inbromsningen 90-0 på 10m typ då kommer de att säga skit som tyvärr grabben du tappa kroppshållningen vid innbromsning så det är nog bra om han inte lär sig "påriktigt" riktigt än! Mina två...

Sadelförflyttning övar man inte på första dagen i sadeln på knixkörning eller apex:D Blicken och ta en kurva rätt i smc svängen , lite gaskontroll sådant Kasken har nytta av:)

Man övar på 1 sak i taget för att det inte skall bli för mycket.

Last edited:

Sadelförflyttningen ska vara klar i god tid innan kurvan lär de ut på smc-kurserna, så möjligen att han tränar bort vad du beskriver ;)

Idag blev det en liten tur upp förbi Sundänge, Kolsva, Köping och e18 en liten bit, ner till Köping och ut till Tibnor där det övades lite åttatalskörning och broms från 50kmt. Sedan till Munktorp via Morgendal till Köping igen. Alt gick fint, lite nötning behöva så klart i krypkörningen, och lite tjat från mig om placering i vägbana och liknande. Men allt i allt gick det kanon tycker jag. Vi övar vidare i morgon.

Tror att jag såg er vid rakan där vi hästhallen i köping eller vad det heter, jag kom från munktorp :)

Jaha, idag tog vi iväg på en femtonmilarunda, Medåker Fellingsbro, Käglan, tilbaka till Arboga, motorväg till Kungsör och hem till Köping igen. Nu är han klar med landsvägskörningen, linjeval och disposition av vägbanan anser jag vara klart godkänd för körkort. Så nästa gång på måndag, då ska det nötas kryp, broms och undanmanöver. Någon som vet nåt ställe i Köping med god plats så man kan träna?

Tror att Kasken har en hel del träningsvärk i morgon....:)

Jaha, idag tog vi iväg på en femtonmilarunda, Medåker Fellingsbro, Käglan, tilbaka till Arboga, motorväg till Kungsör och hem till Köping igen. Nu är han klar med landsvägskörningen, linjeval och disposition av vägbanan anser jag vara klart godkänd för körkort. Så nästa gång på måndag, då ska det nötas kryp, broms och undanmanöver. Någon som vet nåt ställe i Köping med god plats så man kan träna?

Köping..hrm det skulle vara bakom Ica big in så ni har motorvägen pararellt med er.

Arboga så finns ju "Nalles" med stora asfaltsytor man kan öva lite på relativt ostört på.

Alternativt Bombardier cityringen Västerås? Om man svänger in mot lagershoppen netonnet (gamla silvan)sväng höger åk förbi buslandet på högersida, sen på vänster sidan finns en parkering förbi "stålburen" med fårstängsel i Västerås:vaDär var vi med smc och övade förra helgen, sopat och fint, nu har det regnat fint med så det lär inte vara något damm kvar heller:tummenupp.

Men det kanske blir långt bort för er?

Last edited:

Om ni åker till Västerås så finns det stora parkeringarpå Finnslätten.
Om man svänger höger i rondellen vid bankomaten när man kommer från stan så finns både högfarts o lågfarts banor uppritade efter skogskanten på stora parkeringen på höger sida.
Där körde jag med grabben ostört o bra. :tummenupp

*/ ?>
Back