Hur fyller man upp klasserna i Svensk RR

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Det är samma visa varje år, knökfullt på våren och skapligt fram till semestern men sedan börjar det tunnas ut.

För många tävlingar ligger för tätt och sedan är det stundtals för långa uppehåll.

Drömmen vore att köra en serie utan att krocka/ligga för nära andra tävlingar.

1-2 race max per månad? färre men större tävlingar?

Vad tror ni man kan göra för att fylla upp klasserna?
 

christer

SDK Socio # 3535
Gick med
26 May 2003
Ort
Linköping
Hoj
Ducati 748 SPS
En vettig tråd :tummenupp

Tävlingskalendern behöver definitivt fördelas bättre, t.ex. har vi inget race i juli vilket borde vara självklart. Ett problem är att flera arrangörer inte har tillstånd på grund av miljökrav, men den/de som har möjlighet borde definitivt arrangera race då.
Sedan har ju 2010 varit extremt i och med att sm och So gått separat, vi får hoppas att det inte blir fallet 2011.

Jag vet inte vad arrangörer ska göra för att annars locka förare, tidigare så har tonerna varit att det varit för få tävlingar, för lite kör/kvaltid, nu är det tvärtom, inte lätt att anpassa sej.
I år hade vi på LMS 64 deltagare på Rookie racet, förra året ca 120, 2008 drygt 140, en sorglig utveckling. A-torp annonserade kvällsrace vid två tillfälle, tror man kom upp till max 4 anmälda.
Övriga race har också lidit med färre deltagare, till viss del p.g.a. det ekonomiska läget, men jag tror inte att det isolerat är enda skälet. En annan sak är att det blivit mer kostsamt (en känsla), jag uppfattade det som mer "oseriöst" med rookie tidigare år, inte senaste modellerna, beggade däck etc. Idag kör en stor del med material som inte skiljer mycket från superstock/superbike.

Hoppas att man som arrangör kan få in lite seriösa förslag på vad man skulle tycka vara värdehöjande, för en sak är säker, jag kommer att vara mycket tveksam till att arrangera ett race där jag redan från början troligtvis gör en diger förlust för min klubb/förening.

/Christer
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
RR-är dyrt helt enkelt!!

Det är för långt för många deltagare att åka på kvällsträningar. 35-50 mil ToR är ingen ovanlighet.

Det finns för många "serier" och klasser i Sverige i förhållande till antalet deltagare.
Det hade nog varit bättre att slå ihop Pro Superbike, SM och SO till en serie med jämnt utspridda tävlingar under säsongen. Det ju samma förare som kör i flera serier t.ex SM och SO. Med dagens ordning så kommer SM att ha endast 125 racer och Supersport 600 som officella SM-klasser 2011, resten är formellt sett supportklasser t.ex superbike och juniorklassen.
 

Xroadr

#87 Superbike
Gick med
23 May 2007
Ort
Halmstad
Hoj
Kawasaki KLX450R-09, ZX10R-11 race
Finns det någon budgetklass kvar i svensk RR längre? svar: nej
På den tiden jag körde RR (90-talet), fanns tex 250prod där du kunde hävda dig med en cykel för 30k och med däck som höll två tävlingar, inte ovanligt med 50-60 förare i dessa klasser. I b-klasserna likadant, 250/400 tex med fullsmockade startfält och billig kul racing. Nu är det ju ett problem att det inte finns lämpliga cyklar längre men nog borde det gå att skapa någon typ av folkrace klass för både A och B förare, 2 klasser: 600std och 1000std, hojen ska vara minst 5 år gammal, standard och samma däcksuppsättning hela tävlingsdagen, gatdäck givetvis. 1 dagarsrace, kval på förmiddagen och race på eftermiddagen. Kunde nog lockat en del förare som tycker det är för dyrt att tävla?
 

RR ABBE

Det är rätt kul ändå...
Gick med
9 Nov 2003
Ort
Malmö
Hoj
Tuono factory V4, Ducce 999 och en räser :)
Finns det någon budgetklass kvar i svensk RR längre? svar: nej
På den tiden jag körde RR (90-talet), fanns tex 250prod där du kunde hävda dig med en cykel för 30k och med däck som höll två tävlingar, inte ovanligt med 50-60 förare i dessa klasser. I b-klasserna likadant, 250/400 tex med fullsmockade startfält och billig kul racing. Nu är det ju ett problem att det inte finns lämpliga cyklar längre men nog borde det gå att skapa någon typ av folkrace klass för både A och B förare, 2 klasser: 600std och 1000std, hojen ska vara minst 5 år gammal, standard och samma däcksuppsättning hela tävlingsdagen, gatdäck givetvis. 1 dagarsrace, kval på förmiddagen och race på eftermiddagen. Kunde nog lockat en del förare som tycker det är för dyrt att tävla?

Äntligen någon som har fattat läget!!!
Till och med cross har en motionsklass eller hur...
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Finns det någon budgetklass kvar i svensk RR längre? svar: nej
På den tiden jag körde RR (90-talet), fanns tex 250prod där du kunde hävda dig med en cykel för 30k och med däck som höll två tävlingar, inte ovanligt med 50-60 förare i dessa klasser. I b-klasserna likadant, 250/400 tex med fullsmockade startfält och billig kul racing. Nu är det ju ett problem att det inte finns lämpliga cyklar längre men nog borde det gå att skapa någon typ av folkrace klass för både A och B förare, 2 klasser: 600std och 1000std, hojen ska vara minst 5 år gammal, standard och samma däcksuppsättning hela tävlingsdagen, gatdäck givetvis. 1 dagarsrace, kval på förmiddagen och race på eftermiddagen. Kunde nog lockat en del förare som tycker det är för dyrt att tävla?
Fast är detta ett svar på hur vi fyller ut de existerande klasserna?
Jag tycker också det skulle vara bra med en billigare/enklare/bredare klass, se tex. den 125-400+bonus klass som LMS haft på sina B-race, men det ger inte fler startande i de befintliga klasserna vilket ju var frågeställningen.

Personligen tror jag det är två stora faktorer som spelat in i år - många tävlingar nära inpå varandra och sämre ekonomi.
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Fast är detta ett svar på hur vi fyller ut de existerande klasserna?
Jag tycker också det skulle vara bra med en billigare/enklare/bredare klass, se tex. den 125-400+bonus klass som LMS haft på sina B-race, men det ger inte fler startande i de befintliga klasserna vilket ju var frågeställningen.

Personligen tror jag det är två stora faktorer som spelat in i år - många tävlingar nära inpå varandra och sämre ekonomi.

Bonusklassen är riktigt rolig att köra i... jag kommer nog göra ett inhopp där nästa år igen :D

ekonomi & täta race är nog största boven, sen är det många som tar licens som inte vågar/törs tävla men åker fantastiskt många bandagar och är relativt snabba.

Hur lockar vi folk vidare att tävla när de inte utvecklas nämnvärt mer på bandagarna?
Det är klart mer körtid för pengarna på en bandag, men det som saknas är ju själva tävlingsmomentet
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Som är dyrare än att köpa beggade slicks som har bättre grepp och livslängd, men visst.
Och inte alls tål tempot/värmen på bana, dvs mer krascher.

Fast är detta ett svar på hur vi fyller ut de existerande klasserna?
Jag tycker också det skulle vara bra med en billigare/enklare/bredare klass, se tex. den 125-400+bonus klass som LMS haft på sina B-race, men det ger inte fler startande i de befintliga klasserna vilket ju var frågeställningen.

Personligen tror jag det är två stora faktorer som spelat in i år - många tävlingar nära inpå varandra och sämre ekonomi.
Nja, om det finns billiga instegsklasser så kanske fler börjar, får mersmak och "klassar upp" sig till Rookie 600/1000? Det är ju trots allt hyggligt dyrt första året med allt som ska köpas in. Fast, det finns ju rätt få nyare och fräscha 125/250/400-racers, och är dom det så kostar dom iaf lika minst mycket som en R6/CBR600.

Frågan är ju om 50% av dom som körde LMS b-race förra året har blivit arbetslösa till i år, för att ta en tävling som exempel? :va Jag tror mer på att det var för många tävlingar på raken då.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Bonusklassen är riktigt rolig att köra i... jag kommer nog göra ett inhopp där nästa år igen :D

ekonomi & täta race är nog största boven, sen är det många som tar licens som inte vågar/törs tävla men åker fantastiskt många bandagar och är relativt snabba.

Hur lockar vi folk vidare att tävla när de inte utvecklas nämnvärt mer på bandagarna?
Det är klart mer körtid för pengarna på en bandag, men det som saknas är ju själva tävlingsmomentet
Vi vill ha dig tillbaka - the more the merrier. :)

Jag tror en anledning till att en del inte vill testa att tävla är att de har en idé om att de måste prestera toppresultat, de vill inte tävla längre bak i fältet utan är hellre snabbast på bandagen. Eller är jag ute på hal is nu?

Nja, om det finns billiga instegsklasser så kanske fler börjar, får mersmak och "klassar upp" sig till Rookie 600/1000? Det är ju trots allt hyggligt dyrt första året med allt som ska köpas in. Fast, det finns ju rätt få nyare och fräscha 125/250/400-racers, och är dom det så kostar dom iaf lika minst mycket som en R6/CBR600.

Frågan är ju om 50% av dom som körde LMS b-race förra året har blivit arbetslösa till i år, för att ta en tävling som exempel? :va Jag tror mer på att det var för många tävlingar på raken då.
Fast det behöver inte vara grisdyrt att köra R600/1000 men de flesta vill ju ha de senaste hojarna och kan inte tänka sig att testa med en lite äldre hoj. Det ska vara senaste värstingen med extra allt upplever jag det som. Menade inte att man skulle ta just 125-400+ konceptet rakt av utan mer att en mer öppen/blandad klass skulle vara önskvärt ur gräsrotsperpsektiv. Dock tror jag inte den fyller det behov som trådstartaren talar om. Gällande just den klassen är ju en stor skillnad att SP lades ner till i år så då försvann en del deltagare.

Men som sagt. Jag är mer inne på många race tätt/ekonomi som anledningar av större vikt.
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag tror en anledning till att en del inte vill testa att tävla är att de har en idé om att de måste prestera toppresultat, de vill inte tävla längre bak i fältet utan är hellre snabbast på bandagen. Eller är jag ute på hal is nu?
Ja, det är väl bara Mattias och jag som törs skriva racerapporter om hur vi kämpar om sista plats? :D

Fast det behöver inte vara grisdyrt att köra R600/1000 men de flesta vill ju ha de senaste hojarna och kan inte tänka sig att testa med en lite äldre hoj. Det ska vara senaste värstingen med extra allt upplever jag det som. Menade inte att man skulle ta just 125-400+ konceptet rakt av utan mer att en mer öppen/blandad klass skulle vara önskvärt ur gräsrotsperpsektiv. Dock tror jag inte den fyller det behov som trådstartaren talar om. Gällande just den klassen är ju en stor skillnad att SP lades ner till i år så då försvann en del deltagare.
Ja, tyvärr så är en hoj som har några år på nacken jättedålig bara för att de finns nyare å kanske bättre grejer, i mångas ögon. Frågan är ju hur många som skulle köra märkbart fortare på en ny hoj jämfört med en 10 år gammal, vid ett blindtest? :rolleyes:
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Fast, det är ju lite samma gäng som vinner, det kommer nog inte locka in fler som ligger och harvar i den övre delen av nedre hälften...

Isf lotta ut återbetalning av startavgiften till någon varje gång i varje klass, eller att alla som är med på alla tävlingar i serien deltar i en utlottning av tex ett däckset eller så. Men å andra sidan, rookie-klasserna har ju ingen serie, och det är ju där det måste in mer folk som kan klassa upp sig :huvet
 

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
om man kan göra sporten spännande att kolla på så kommer det publik. De kan man ta en symbolisk summa av som går till att sänka startavgifter bla. Men då måste man hitta ett sätt att göra sporten spännande att titta på. Det är den inte i dagsläget. Motogp däremot är grymt spännande. Ändå är det samma sport. Det har helt enkelt med presentationen att göra. Kommentatorer, mellantider mm. Vilket givetvis är enklare sagt än gjort.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
om man kan göra sporten spännande att kolla på så kommer det publik. De kan man ta en symbolisk summa av som går till att sänka startavgifter bla. Men då måste man hitta ett sätt att göra sporten spännande att titta på. Det är den inte i dagsläget. Motogp däremot är grymt spännande. Ändå är det samma sport. Det har helt enkelt med presentationen att göra. Kommentatorer, mellantider mm. Vilket givetvis är enklare sagt än gjort.
Håller med! Det är sjukt svårt att hänga med i vad som händer när man står i depån, inga tider, svårt att höra ev speaker, man ser inte hela banan osv. Det borde ju gå att hyra in en projektor och visa tiderna live mot något vitt. När jag höll på med hästar så hjälpte jag till med tidtagningen vid tävlingarna, och tom vår lilla mossiga ridklubb hade en stor display som visade tid för varje ekipage, då borde en hojklubb kunna lösa det också.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Det finns för många "serier" och klasser i Sverige i förhållande till antalet deltagare.
Det hade nog varit bättre att slå ihop Pro Superbike, SM och SO till en serie med jämnt utspridda tävlingar under säsongen. Det ju samma förare som kör i flera serier t.ex SM och SO. Med dagens ordning så kommer SM att ha endast 125 racer och Supersport 600 som officella SM-klasser 2011, resten är formellt sett supportklasser t.ex superbike och juniorklassen.
Detta vore ett lyft som borde gynna både arrangörer och tävlande, om man kunde fylla upp klasserna bättre så går det även ihop ekonomiskt.
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Håller med! Det är sjukt svårt att hänga med i vad som händer när man står i depån, inga tider, svårt att höra ev speaker, man ser inte hela banan osv. Det borde ju gå att hyra in en projektor och visa tiderna live mot något vitt. När jag höll på med hästar så hjälpte jag till med tidtagningen vid tävlingarna, och tom vår lilla mossiga ridklubb hade en stor display som visade tid för varje ekipage, då borde en hojklubb kunna lösa det också.

Jag försökte få till en läktare till LMS via huvudstyrelsen men fick nej för att det är ju ingen publiksport vi håller på med.
Hönan eller ägget?

Så det är inte bara vi/utövarna som behöver ta en funderare utan även vissa banägare om de vill ha roadracing kvar vid anläggningarna.
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR

Jag tror inte att prispengar skulle locka fler att ställa upp. Prispengar delas ju ut till den som vinner, eller dom som kommer på pallen och 99% av dom nya som man försöker få in lär inte stå på pallen i sina första race.

Försöket att locka fler deltagare med prispengar i PRO SBK verkar ju inte ha gett nån nämnvärd effekt (tunnare startfält än på mycket länge). 100.000:- till den som vinner motiverar ju inte mig som satsar på att ta poäng speciellt mycket....

Ska man lägga pengar på något så borde det locka mer folk om man lägger dom på att sänka anmälningasvgifterna istället, så att det bli billigare för alla.

Som det är nu så är det faktiskt inte OK tycker jag.
Exempel från helgens SM RR på Mantorp.
Kvällsträning onsdag (3x20min) 500:-
Torsdagsträning (2x30min) 800:-
Tävling (2 kval och 2 race) 2.200:-

Det är MYCKET pengar för sjukt lite bantid, och det är ju svårt att motivera nån som kör mycket bandagar att betala 3.500:- för mindre bantid än man får för typ 900:- på en bandag....
Och till detta så kommer 3-4 dagars semester, däck, soppa, osv....

Tar man samma exempel och jämför kostnad kontra bantid för en PRO SBK tävling så blir det ju nästan löjligt....

Att tävla i RR är DYRT och man får lite körning.

Så ska man locka till sig flera förare så är det nog bättre att lägga pengar på billigare avgifter och mera bantid, än prispengar till endast ett fåtal....

Sen tror jag att man måste titta över utbudet av tävlingar och serier lite. Det finns helt enkelt inte förarunderlag på PRO SBK, SM, SO, Bott, ERF, B-race, osv... Det finns ett virrvarr av serier och klasser att välja på, och med ett bisarrt schema som i år där man typ inte kör på hela sommaren och sen är alla tävlingar på en gång på hösten så konkurrerar serierna med varandra om förarna vilket resulterar i att det blir tunna startfält i alla serier....
Kolla bara på LMS bejublade B-race som alla tycker är så bra. Inklämt mellan SO och SM tävlingar så ingen hade typ råd att köra vilket resulterade i extremt små startfält, och röda siffror för arrangören....

Nej gör ett ordentligt SM värt namnet där alla klasser är med på ett och samma ställe, och som körs på ALLA banor i Sverige (inte bara tre som det var i år, pinsamt). Med EN promotor/organisatör som ser till att det ser likadant ut på alla tävlingar, samma besiktningspersonal och samma tävlingsledare som ser till att alla bedömningar och organisationen runt omkring blir lika på varje tävling.
EN promotor/arrangör som har något att vinna på att locka publik, och som pratar med media (Radio, TV, Press) och som är ansvarig för att allt fungerar så man slipper pinsamheter som t.ex HMS.

En billig instegsklass kanske kan vara bra, men behöver vi verkligen YTTERLIGARE en klass som är med och konkurrerar om förarna?
Finns det inte redan en sån? R600 eller R1000? En skaplig rookie600 hoj behöver inte kosta mer än 30-40.000:-
Sen att en del åker med hojar för över 200.000:- i t.ex Rookie1000 behöver ju inte betyda att man MÅSTE det, och själva andemeningen med det fria reglementet i Rookieklasserna är väl att man ska kunna köra med i stort sett vad som helst med rätt kubik, vilket jag tycker gör dom till utmärkta instegsklasser tycker jag.....
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag försökte få till en läktare till LMS via huvudstyrelsen men fick nej för att det är ju ingen publiksport vi håller på med.
Hönan eller ägget?

Så det är inte bara vi/utövarna som behöver ta en funderare utan även vissa banägare om de vill ha roadracing kvar vid anläggningarna.
Skojar du med mig? Klart som fan det inte blir någon publiksport om man inte vill ha dom där! :huvet Lite som när SJ ville lägga ner vissa avgångar men inte fick. Då tog dom bort dom från tidtabellerna, så ingen åkte, å vips kunde dom bevisa att det inte fanns något underlag och fick dra in dom.

Men, jag kan ur ett ekonomiskt perspektiv förstå dom. Vad kostar en läktare och vad vill man ha för pay off-tid på den investeringen? Kommer en läktare ge så mycket mer publik att man får tillbaka pengarna inom den tidsram man har satt upp? Någon med bra svar på dom frågorna? :va
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top