Hur fyller man upp klasserna i Svensk RR

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Skojar du med mig? Klart som fan det inte blir någon publiksport om man inte vill ha dom där! :huvet Lite som när SJ ville lägga ner vissa avgångar men inte fick. Då tog dom bort dom från tidtabellerna, så ingen åkte, å vips kunde dom bevisa att det inte fanns något underlag och fick dra in dom.

Men, jag kan ur ett ekonomiskt perspektiv förstå dom. Vad kostar en läktare och vad vill man ha för pay off-tid på den investeringen? Kommer en läktare ge så mycket mer publik att man får tillbaka pengarna inom den tidsram man har satt upp? Någon med bra svar på dom frågorna? :va

Ja, och just på LMS så finns det ju en rätt så bra naturläktare redan, så det kan vara svårt att motivera en stor investering på en läktare just på den banan. Så jag kan faktiskt förstå klubben i det fallet, tyvärr....
Jag tror att det skulle gynna publiken med med t,ex en bro över från "kullen" till depån, så det blev lättare att springa emellan. Och bättre speakeranläggning och kanske en resultattavla som man kan se från kullen...

Det är saker som kunde bli bättre på samtliga banor och tävlingar. Information till publiken... (om det nu finns nån). Men det är väl samma sak där, hönan och ägget... Ska man lägga ut massor av pengar för att förbättra det för 43st betalande, och hoppas på att det kommer fler nästa gång?

Man kan tro att pratet om publik är lite OT i den här tråden, men jag tror faktiskt inte det. Ju mera publik man lockar, detso fler är det som står där på läktaren och tänker "Fan vad coolt, det där måste jag prova" eller "Fan vilka sopor, det där kan jag bätte", och vips så han man nån förare till...
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Ja, och just på LMS så finns det ju en rätt så bra naturläktare redan, så det kan vara svårt att motivera en stor investering på en läktare just på den banan. Så jag kan faktiskt förstå klubben i det fallet, tyvärr....

Som inte bör användas för det ligger en j***vla massa skit där som man kan göra sig skapligt illa på.
sen att den är relativt otillgänglig och inte iordninggjord på nåt sätt för att kunna sitta på.

Det som gjorde mig mest irriterad var svaret "det är ju ingen publiksport" men visst, du kanske håller med där också? :tuttar

Läktaren behövde fraktas från Norrköping till LMS, kostnad=fraktkostnad, även det var för dyrt.
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Som inte bör användas för det ligger en j***vla massa skit där som man kan göra sig skapligt illa på.
sen att den är relativt otillgänglig och inte iordninggjord på nåt sätt för att kunna sitta på.

Det som gjorde mig mest irriterad var svaret "det är ju ingen publiksport" men visst, du kanske håller med där också? :tuttar

Läktaren behövde fraktas från Norrköping till LMS, kostnad=fraktkostnad, även det var för dyrt.

Ok, jag erkänner att jag inte kände till onständigheterna kring den "nya" läktaren som skulle byggas. Men skulle det bara vara så att man fick den gratis och bara skulle betala frakten från Norrköping så verkar det ju konstigt. Men dom röda siffrorna efter B-racet och det faktum att det redan finns en naturläktare kan ju vara en bidragande faktor.

Visste inte statusen på naturläktaren heller (har ju inte suttit där sen 2002 tror jag och är gammal med dåligt minne). Men är det så att den är farlig så kanske man kan fixa till den på ett ganska billigt sätt... Upp med en traktor och jämna till den lite på hösten, så har det växt upp lite nytt skönt (o)gräs att sitta på till nästa SM helg... :D

Motiveringen att det inte är en publiksport känns inte ok....
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Man kan tro att pratet om publik är lite OT i den här tråden, men jag tror faktiskt inte det. Ju mera publik man lockar, detso fler är det som står där på läktaren och tänker "Fan vad coolt, det där måste jag prova" eller "Fan vilka sopor, det där kan jag bätte", och vips så han man nån förare till...
Publik betalar inträde och köper korv, läsk och godis som ger klubben pengar, som kan gå till behövligt underhåll och kanske lägre priser för oss. Mer publik ger mer exponering av sponsordekaler, vilket också gynnar oss. Jag läste en artikel i DI igår om svenska elitseriehockeyklubbar, och dom hade ganska hög omsättning, ganska bra vinst i vissa fall dessutom. Det hade nog varit helt andra siffror om dom inte hade haft den publik dom har! Så ja, det är nog en högst relevant fråga!
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Jag tror en anledning till att en del inte vill testa att tävla är att de har en idé om att de måste prestera toppresultat, de vill inte tävla längre bak i fältet utan är hellre snabbast på bandagen. Eller är jag ute på hal is nu?

Många jämför sina tider med de som vinner i Sbk/sst600 eller nåt sånt och det är ju en j**vla skillnad att köra med många snabba förare på en tävling eller en stor blandning av hastigheter osv på en bandag.

Bara för att ens bästatid på en bandag inte är så bra betyder inte att den inte skulle bli bättre (eller betydligt bättre) på en tävling eller licensträning för den delen.

Väldigt många som kör bandagar har gått en licenskurs nån gång men har inte vågat(?) ta steget till tävling
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Ok, jag erkänner att jag inte kände till onständigheterna kring den "nya" läktaren som skulle byggas. Men skulle det bara vara så att man fick den gratis och bara skulle betala frakten från Norrköping så verkar det ju konstigt. Men dom röda siffrorna efter B-racet och det faktum att det redan finns en naturläktare kan ju vara en bidragande faktor.

Det här var för 5 år sen jag började försöka få dom o förstå att det skulle kanske behövas en "riktig" läktare, då var det inte så röda siffror på några tävlingar... och kanske just därför blev det inget av heller

Hämta läktare gratis, lite renovering som betyder byta lite plankor var för dyrt.

Fast nog om det, det är inte just den här specifika grejjen det handlar om.

Snackar vi solid betongkonstruktion som kräver avstängd E4 och speciallastbilar, eller rörkonstruktion som går att skruva isär och lasta i några lastbilar/racebussar? Fast nu kanske chansen är borta?

Det handlade om frakta på gamla vägen på en vanlig bonnkärra, kanske med traktor eller lastbil, vilken som var billigast.

Den läktare gick sen till crossen i norrköping istället, de hade råd att hämta den tydligen :D
 
Last edited:

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Det här var för 5 år sen jag började försöka få dom o förstå att det skulle kanske behövas en "riktig" läktare, då var det inte så röda siffror på några tävlingar... och kanske just därför blev det inget av heller

Hämta läktare gratis, lite renovering som betyder byta lite plankor var för dyrt.

Fast nog om det, det är inte just den här specifika grejjen det handlar om.



Det handlade om frakta på gamla vägen på en vanlig bonnkärra, kanske med traktor eller lastbil, vilken som var billigast.

Den läktare gick sen till crossen i norrköping istället, de hade råd att hämta den tydligen :D

Ok, skumt...
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
....

Nej gör ett ordentligt SM värt namnet där alla klasser är med på ett och samma ställe, och som körs på ALLA banor i Sverige (inte bara tre som det var i år, pinsamt). Med EN promotor/organisatör som ser till att det ser likadant ut på alla tävlingar, samma besiktningspersonal och samma tävlingsledare som ser till att alla bedömningar och organisationen runt omkring blir lika på varje tävling.
EN promotor/arrangör som har något att vinna på att locka publik, och som pratar med media (Radio, TV, Press) och som är ansvarig för att allt fungerar så man slipper pinsamheter som t.ex HMS.

En billig instegsklass kanske kan vara bra, men behöver vi verkligen YTTERLIGARE en klass som är med och konkurrerar om förarna?
Finns det inte redan en sån? R600 eller R1000? En skaplig rookie600 hoj behöver inte kosta mer än 30-40.000:-
Sen att en del åker med hojar för över 200.000:- i t.ex Rookie1000 behöver ju inte betyda att man MÅSTE det, och själva andemeningen med det fria reglementet i Rookieklasserna är väl att man ska kunna köra med i stort sett vad som helst med rätt kubik, vilket jag tycker gör dom till utmärkta instegsklasser tycker jag.....


Vi har Mike Luff som har driver SO serien. Det tycker jag är ett bra koncept. Deltävlingarna som körs i Sverige, körs på Gelleråsen respektive Falkenberg. Det gäller bara att få in SM i konceptet och utöka med fler samabetande banägare/klubbar så har man ett bra arrangemang.
Den stora fördelen är att alla klubbar slipper att "uppfinna" hjulet igen varje år. Mycket av planeringsjobbet på den finansiella och adimistrativa sidan kan göras gemensamt, speciellt som "kunden" (teamen) är dom samma vid flertalet arrangemang.

Då blir risken blir mindre att vi slipper se ett nytt "Knutstorpsfiasko" som löstes i sista stund av "Humlan" och ARC. Även proffsigheten i arrangemangen blir troligtvis bättre.


En ny billig instegsklass kan vara 125 /250 junior. Det enda som krävs är en liten regeländring där övre åldersgränsen tas bort i den klassen och ev. fritt däcksval tillåts. Då kan hojar delas mellan juniorer och vuxna med vettig raceplanering på tävlingshelgerna.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Nej gör ett ordentligt SM värt namnet där alla klasser är med på ett och samma ställe, och som körs på ALLA banor i Sverige (inte bara tre som det var i år, pinsamt). Med EN promotor/organisatör som ser till att det ser likadant ut på alla tävlingar, samma besiktningspersonal och samma tävlingsledare som ser till att alla bedömningar och organisationen runt omkring blir lika på varje tävling.
EN promotor/arrangör som har något att vinna på att locka publik, och som pratar med media (Radio, TV, Press) och som är ansvarig för att allt fungerar så man slipper pinsamheter som t.ex HMS.
Det där har jag "tjatat" om de senaste 5-6 åren men det har varit på tok för mycket revirpinkande hos arrangörer och Svemo för att det ska kunna bli verklighet.

Dags för Svemo, som utser vem som får arrangera SM-tävlingar, att sätta ner foten och strukturera upp tävlingar och klasser innan de har dödat sporten!
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Vi har Mike Luff som har driver SO serien. Det tycker jag är ett bra koncept. Deltävlingarna som körs i Sverige, körs på Gelleråsen respektive Falkenberg. Det gäller bara att få in SM i konceptet och utöka med fler samabetande banägare/klubbar så har man ett bra arrangemang.
Den stora fördelen är att alla klubbar slipper att "uppfinna" hjulet igen varje år. Mycket av planeringsjobbet på den finansiella och adimistrativa sidan kan göras gemensamt, speciellt som "kunden" (teamen) är dom samma vid flertalet arrangemang.

Då blir risken blir mindre att vi slipper se ett nytt "Knutstorpsfiasko" som löstes i sista stund av "Humlan" och ARC. Även proffsigheten i arrangemangen blir troligtvis bättre.


En ny billig instegsklass kan vara 125 /250 junior. Det enda som krävs är en liten regeländring där övre åldersgränsen tas bort i den klassen och ev. fritt däcksval tillåts. Då kan hojar delas mellan juniorer och vuxna med vettig raceplanering på tävlingshelgerna.


Ja för mig så får Mike gärna ta över SM också. Jag tycker att Mike (och hela hans gäng) gör ett bra jobb. SO tävlingarna är alltid välorganiserade med bra funktionärer och bra tävlingsledning.

Enda nackdelen tycker jag är att SO idag är till viss mån ett "förtäckt" SM. Det är inte många svenskar som kör racen utomlands, och det är inte många finnar och norrmän som kör SO-racen i Sverige.
Detta gör att SO-tävlingarna i Sverige är i stort sett en SM-tävling, den i Norge är i stort sett en NO-tävling, och den i Finland är i stort sett en finsk mästerskapstävling. Det är ju nästan lika många utlänningar som kör SM som i dom svenska SO-tävlingarna...

Ge hela SM-serien till Mike då, så får han arrangera tävlingarna på samtliga svenska banor (Mantorp, Anderstorp, Sviestad, Karlskoga, Knutstorp, och Falkenberg), dubbla race per helg, kanske dubbla tävlingar på nån bana som det är redan idag så kan man komma upp i 14 race.
Då får man bra och konsekvent organisation (även om andra klubbar också gjort ett bra jobb i år. LMS och ARC t.ex), ingen konkurrens med nån annan serie, och tillräckligt med tävlingar för att det ska kännas som ett riktigt mästerskap.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Det där har jag "tjatat" om de senaste 5-6 åren men det har varit på tok för mycket revirpinkande hos arrangörer och Svemo för att det ska kunna bli verklighet.

Dags för Svemo, som utser vem som får arrangera SM-tävlingar, att sätta ner foten och strukturera upp tävlingar och klasser innan de har dödat sporten!

Det är nog viktigt att försöka få med dagens olika seriearrangörer på banan. Att bara peka gör att det idella intresset lätt försvinner. Försvinner intresset att jobba med ideelt med projektet så stiger kostnaderna jättemycket för deltagarna. Att avlöna en stor organisation är inte billigt och medför även arbetsgivaransvar.
 
Gick med
10 Sep 2003
Ort
Hörby
Hoj
CB1000RA
Ja för mig så får Mike gärna ta över SM också. Jag tycker att Mike (och hela hans gäng) gör ett bra jobb. SO tävlingarna är alltid välorganiserade med bra funktionärer och bra tävlingsledning.


Ge hela SM-serien till Mike då, så får han arrangera tävlingarna på samtliga svenska banor (Mantorp, Anderstorp, Sviestad, Karlskoga, Knutstorp, och Falkenberg), dubbla race per helg, kanske dubbla tävlingar på nån bana som det är redan idag så kan man komma upp i 14 race.
Då får man bra och konsekvent organisation (även om andra klubbar också gjort ett bra jobb i år. LMS och ARC t.ex), ingen konkurrens med nån annan serie, och tillräckligt med tävlingar för att det ska kännas som ett riktigt mästerskap.



Jag är också lite inne på det tänket faktiskt..
Det gör ju inget om det är många deltävlingar, för är det så att jag inte
tvunget vill lägga extra tid o pengar på att köra Finlandstävlingen tex, så
måste man inte känna sig tvingad, då man bara missar ett dubbelrace av många. Men missar man ett dubbelrace av endast 5, då rasar man
fort i tabellen, och till slutet av året så kanske man skiter i den sista
tävlingen också för man ligger ju ändå inte så bra till i totalen.... :rolleyes:
fast det var bara en synvinkel på det hela med flera deltävlingar...

Men idén med Mike & Co hade jag nog röstat för... :tummenupp


EDIT: Hur har IDM det i Tyskland? Det är väl IDM som sköter alla tävlingarna,
även om det är på olika banor va?
= ordning o reda
 

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Ort
På landet
Hoj
Scott
Det är synd att människan ska vara så förbannat avundsjukt på andras framgångar. Det är där jag tror det stora problemet ligger. Så få vill vara med och betala och då dör sporten ut, eller håller en väldigt låg profil, för den går på knäna.

För det fattas fasen inga talanger i Sverige, för att det ska räcka internationellt. Det är bara det att så ytterst få unnar honom eller henne att komma ut.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag är också lite inne på det tänket faktiskt..
Det gör ju inget om det är många deltävlingar, för är det så att jag inte
tvunget vill lägga extra tid o pengar på att köra Finlandstävlingen tex, så
måste man inte känna sig tvingad, då man bara missar ett dubbelrace av många. Men missar man ett dubbelrace av endast 5, då rasar man
fort i tabellen, och till slutet av året så kanske man skiter i den sista
tävlingen också för man ligger ju ändå inte så bra till i totalen.... :rolleyes:
fast det var bara en synvinkel på det hela med flera deltävlingar...

Men idén med Mike & Co hade jag nog röstat för... :tummenupp


EDIT: Hur har IDM det i Tyskland? Det är väl IDM som sköter alla tävlingarna,
även om det är på olika banor va?
= ordning o reda
Jag köper ditt tänk, men om man vänder på det, en förare med sämre ekonomisk grund kanske inte kan köra alla race och tappar pga det om det är många race över hela sommaren, medan en likvärdig förare med mycket pengar/sponsorer kan få ett övertag där. Två sidor av samma mynt, vilket som är bäst i slutändan är ju en svår fråga, men många race ökar ju helt klart valfriheten, så är det ju.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Nej gör ett ordentligt SM värt namnet där alla klasser är med på ett och samma ställe, och som körs på ALLA banor i Sverige (inte bara tre som det var i år, pinsamt). Med EN promotor/organisatör som ser till att det ser likadant ut på alla tävlingar, samma besiktningspersonal och samma tävlingsledare som ser till att alla bedömningar och organisationen runt omkring blir lika på varje tävling.
EN promotor/arrangör som har något att vinna på att locka publik, och som pratar med media (Radio, TV, Press) och som är ansvarig för att allt fungerar så man slipper pinsamheter som t.ex HMS.

Detta låter som ett bra koncept, ett proffsigare och enhetligare arrangemang som dessutom inte krockar eller ligger för nära andra tävlingar.

Dubbelrace på Anderstorp, Falken, Knudan, Gelleråsen, Sviestad, Mantorp.

Detta kräver samarbete, men om alla arrangörer, banägare, förare samt förbund siktar på samma sak d.v.s att arrangera bättre tävlingar med fulla startfält samt mer publik så borde det gå att lösa.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Detta låter som ett bra koncept, ett proffsigare och enhetligare arrangemang som dessutom inte krockar eller ligger för nära andra tävlingar.

Dubbelrace på Anderstorp, Falken, Knudan, Gelleråsen, Sviestad, Mantorp.

Detta kräver samarbete, men om alla arrangörer, banägare, förare samt förbund siktar på samma sak d.v.s att arrangera bättre tävlingar med fulla startfält samt mer publik så borde det gå att lösa.
Ja, dels det, och dels införa nån form av serie för rookie-klasserna, som det är nu så harvar man ju bara runt och det är svårt att se hur folk presterar under säsongen. Det är trots allt rätt bökigt att gå in på mylaps.com och börja leta efter respektive tävling. Med nån form av serie så kanske fler skulle köra alla race för att få en bättre placering i serien och det skulle vara roligare att följa. Nu är rookie ännu mer anonymt, vilket antagligen gör det svårare att locka in nya talanger. Visst, har SO en serie, men att som grön rookie hoppa på SO det första man gör känns nog som ett för stort steg, även om det i många fall är samma förare som på den "vanliga" rookietävlingen.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Jag tror att det här konceptet är det rätta och alla ni andra har fel! ;)

  • En SM-serie med supportklasser som kör på Gelleråsen, Falkenberg, Knutstorp, Mantorp, Anderstorp och Sviestad. Om 6 helger känns för lite så kör man dubbla helger på 1-2 av banorna.

  • De klasser som inte har SM-status har en egen serie, kalla den vad som helst

  • En huvudarrangör, tex Mike Luff, har totalansvaret för serien och arrangerar helgerna ihop med respektive klubb.
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Jag tror att många förare har tröttnat på dom dåliga arrangemangen.
Folk har hållit god min för att inte skrämma bort nya förare, så att sporten ska växa.

Men till slut tröttnar folk.
Arrangörerna verkar inte fatta att dom tävlande lägger alla pengar dom har för att köpa mc, däck, kläder, träning, mm mm.
Och när man då kommer till en bana och ska stå med mössan i handen och vara glad att man får komma in i depån överhuvudtaget. ja då tröttnar folk.

Att lägga 20.000kr/tävlingshelg för att sen köra ut på ett kval eller race och sen inte kunna gasa då däcken är kalla för att inte arrangören klarar att leverera el till depån. Eller att behöva väja för bärgningsbilar som kör ut framför en helt plötsligt under träning. Eller sicksacka mellan traktorer och funkissar som fortfarande är på banan när man kör ut på sightinglap.
Eller starta 5 meter bakom startfältet för att inte personalen ser till så att inte min griddplats är upptagen. (nu har jag bara tagit några av alla dom saker som drabbat mig. Andra förare har andra exempel).
Och jag behöver inte ens gå in på strulet med ljudmätningen, det är tillräckligt med strul i alla fall för att man ska tröttna.

I slutet av en sommar så är det ju bara totalt 1 eller 2 helger man kommer hem från då arrangören inte tabbat sig rejält.

Hade det kostat mig totalt 1000 - 2000 kr att åka och tävla lite, så är det inte hela världen om det blir lite fel, man kan garva åt saken bara. Men när jag måste välja bort semestrar, fin bil, båt, större boende, fester och övriga intressen. För att ha råd att lägg 200.000/året med roadracing. Jag då ska det fan vara jävligt bra arrangemang och riktigt roligt. Annars är det inte värt det.

Banorna har ju för fan inte ens rena toaletter eller tvål så man kan tvätta händerna. (Falkenberg är en skandal). Men ni kanske inte tvättar händer efter toalettbesök där nere.

Edit: Vi bara förtydliga att det är svårt att göra det billigare, då det inte är någon enskild kostnad som går att kapa eller ta bort. Däremot är det viktigt att man får valuta för dom pengar, tid och engagemang som man lägger ner.
 
Last edited:
  • Gilla
Reaktioner: leo
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top