Hur funkar slirkopplingarna i moderna sporthojar?

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Kikar man på MotoGP sparkar dom ner 4 växlar och kopplingen sköter resten typ.

Hur mycket hjälper en slirkoppling på en modern sporthoj, t.ex Suzuki K5/K6 osv? Dom fungerar ju inte på samma sätt.

På samma sätt som vad? Som på GP-hojarna?
Jag trodde nog att det var ungefär samma grundkonstruktion, men det kan mycket väl vara fel. Vad är det som skiljer?

Funkar på samma sätt. I slutet av rakan sparkar du ner 3-4 hack och dumpar kopplingen. Istället för att hoppa och övervarva slidar det lite istället. mycket användbart!

/ Jens

Var det inte Kurtis Roberts som fick problem med kopplingen i USA nu senast? Men han sa väl nåt om att elektroniken strulade så jag antar att det är elektroniskt styrt på en Moto GP-hoj?

.

3086966 Var det inte Kurtis Roberts som fick problem med kopplingen i USA nu senast? Men han sa väl nåt om att elektroniken strulade så jag antar att det är elektroniskt styrt på en Moto GP-hoj?
.
Finns olika varianter. Vanligast är "ramp style" som är en rent mekansik variant. Man har i MotoGP också kört med elektroniskt styrning av det samt ytterligare varianter av mekaniska lösningar samt kombinationer.

Om slirkopplingens historia och uppbyggnad.
http://www.sigmaperformance.com/slipperclutch.html
Lite MotoGP info.
http://www.sigmaperformance.com/motogpcurrentdeal.html

Last edited:
Funkar på samma sätt. I slutet av rakan sparkar du ner 3-4 hack och dumpar kopplingen. Istället för att hoppa och övervarva slidar det lite istället. mycket användbart!

/ Jens

Dom är så pass bra alltså. Då har man lärt sig något nytt. Jag trodde det var mer som en vanlig koppling fast att det tar bort lite bakhjusstuds.
Är dom justerbara på någotvis på t.ex K5/K6 Suzukis eller är det inget man behöver bry sig om?

Den är helt underbar på zx10:an i alla fall, man slipper mellangas (gör det endå för det sitter ju i ryggmärgen :huvet ) man kan nog slänga i ettan och bara släppa kopplingen men det har jag inte vågat prova. Den största fördelen är att man kan fokusera fullt på att bromsa och få rätt spår in i böj.

björn

MV Agusta har väl en variant på "slirkoppling" där ena avgasventilen öppnar lite under motorbroms så att bromsen inte ska bli så hård och effekten blir ungefär densamma som en slirkoppling.

jag skulle väldigt gärna testa min slirkoppling men ngt tar emot att trampa ner till 1:an och dumpa kopplingen..känns som om skiten skulle rasa då..

Kanske testa sista svängen för säsongen så om det skulle hända ngt så har man ju vinter pyssel..:)

jag skulle väldigt gärna testa min slirkoppling men ngt tar emot att trampa ner till 1:an och dumpa kopplingen..känns som om skiten skulle rasa då..

Kanske testa sista svängen för säsongen så om det skulle hända ngt så har man ju vinter pyssel..:)

Ähh ta en sväng på natten på närmsta motorväg dra ur fyran bromsa hårt och släng i tvåan. Du kommer bli förvånad hur odramatiskt det är. Provar man inte får man ju aldrig veta. Fast vid närmare eftertanke kanske en bandag skulle vara bättre för ändamålet

björn

Ähh ta en sväng på natten på närmsta motorväg dra ur fyran bromsa hårt och släng i tvåan. Du kommer bli förvånad hur odramatiskt det är. Provar man inte får man ju aldrig veta. Fast vid närmare eftertanke kanske en bandag skulle vara bättre för ändamålet

björn

Jag har provat... en bit över 250 och i med tvåan... det var odramatiskt, varvet låg på ca 8-9000 tills farten var nere och varvet började sjunka...

Vill minnas att min käre far hade lite svårt att lära sig omställningen till raceväxlat i våras och gjorde ett par växlingar från 200 på tvåan och istället för trean så blev det ettan, jag är glad att det sitter slirkoppling på hojen..

björn

Hmm ska testa..

Har dock svårt att hitta lediga bandagar..

Så det får bli den beprövade E18 i vanlig ordning..

Tur att pappa poppo är van vid mina " tester " om natten !:D

Eller så köper man en tvåtaktare och slipper problemet. :D ;)
Så att motorn har rasat innan det ens är dags för första nerväxlingen eller? Det är klart, det är ju ett sätt att slippa problemet...

Va, fan med slirkoppling tappar man halva nöjet. Räcker man petar ner en växel så ställer man upp den på sidan :tummenupp

Jag hade lite problem med att bakhjulet låste sig och att motorn dog på min GSX-R750 -02. På K5:a försvann dessa problem och det är helt odramatiskt att släppa ut kopplingen och ta hjälp av motorbromsen vid nedväxling :)

Jag hade lite problem med att bakhjulet låste sig och att motorn dog på min GSX-R750 -02. På K5:a försvann dessa problem och det är helt odramatiskt att släppa ut kopplingen och ta hjälp av motorbromsen vid nedväxling :)

Är rätt stor skillnad nu med insprutsmotorerna, även utan slirkoppling så sladdar det klart mindre än tidigare.
Tror man låter spjällen vara en aning öppna under avslag för att motorn inte ska gå ner i varv för fort etc. Visst är det fortfarande en hel del motorbroms, men man kan vara rätt oförsiktig under nerväxlingarna för att det ska släppa mycket bak numer.
Är lite sugen på och testa 07-r1 för att se hur den uppför sig i skillnad mot min.

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...