Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
RF_Racing skrev:Hej!
Jag undrar hur informationen som skickas via optik ser ut och hur den omvandlas?
Framför allt undrar jag hur man via en optik kabel kan sända fler kanaligt ljud (5.1).
// R
Dr.Bike skrev:Analog information omvandlas först, till digital, i s.k A/D-omvandlare, sen blir ettorna och nollorna (datat) skickat via illsnabba lasrar som kan blinka in i fibern.
Ettorna och nollorna representeras av tänt respektive släckt, och avkodas i respektive ände av fibern.
Att man kan sända flerkanalig musig beror på att man utnyttjar något som heter tdm (time delayed modulation) där man med en avancerad tidsdelningsteknik kan ta ut upp till 1800 kanaler på en och samma fiber!
Tänk dig två synkroniserade fördelardosor i varje ände där 1:an svarar mot 1:an i andra änden av fibern, sen roterar rotorn i respektive fördelare lika fort så när den når 2:an i ena fördelaren så gör den det i den andra oxå, och det är BARA när dessa rotorer står för ett visst stift som just den kanalen är öppen för trafik.
Men detta går så oerhört fort så örat hinner aldrig uppfatta uppehållen, utan det låter som att du har en kontinuerlig ström av ljud.
Dr.Bike skrev:Analog information omvandlas först, till digital, i s.k A/D-omvandlare, sen blir ettorna och nollorna (datat) skickat via illsnabba lasrar som kan blinka in i fibern.
Ettorna och nollorna representeras av tänt respektive släckt, och avkodas i respektive ände av fibern.
Att man kan sända flerkanalig musig beror på att man utnyttjar något som heter tdm (time delayed modulation) där man med en avancerad tidsdelningsteknik kan ta ut upp till 1800 kanaler på en och samma fiber!
Tänk dig två synkroniserade fördelardosor i varje ände där 1:an svarar mot 1:an i andra änden av fibern, sen roterar rotorn i respektive fördelare lika fort så när den når 2:an i ena fördelaren så gör den det i den andra oxå, och det är BARA när dessa rotorer står för ett visst stift som just den kanalen är öppen för trafik.
Men detta går så oerhört fort så örat hinner aldrig uppfatta uppehållen, utan det låter som att du har en kontinuerlig ström av ljud.

Jussi skrev:Jo man kan skicka flera kanaler samtidigt, En digtal kanal kan överföra info om vad dom olika analoga kanalerna (högtalarna) skall sända.
Det är digital-analog omvandlaren som sköter om detta.
Både analoga och digitala signaler är ju egentligen bara information som överförs och digital information kan innehålla så mycket mer info än analoga. Därför kan en optisk kabel överföra info om många analoga signaler.
Såhär är det bara, vissa saker måste man acceptera
![]()

Dr.Bike skrev:Att man kan sända flerkanalig musig beror på att man utnyttjar något som heter tdm (time delayed modulation) där man med en avancerad tidsdelningsteknik kan ta ut upp till 1800 kanaler på en och samma fiber!
Dr.Bike skrev:Men detta går så oerhört fort så örat hinner aldrig uppfatta uppehållen, utan det låter som att du har en kontinuerlig ström av ljud.
RF_Racing skrev:Tackar oerhört mycket! Men alltså så är det inte möjligt att sända mer än en kanal samtidigt? Utan man måste sända dem individuellt?
// R
Zee skrev:Apapapap. Du snubblade på mållinjen. TDM = Time Division Multiplex. Modulering är något HELT annat. TDM är alltså tids-slottad överföring, att liknas med en delad buss eller likn.
Man har inga uppehåll av ljud. Flera datapaket sätts ihop till en sammanhängande kontinuelig analog signal.
Man sänder inte flera saker samtidigt. Man skicka antingen EN etta (ljus) eller EN nolla (mörker). Flera sådana impulser (bitar) sätts ihop till långa datapaket typ 1001010010100010000000100111101010010100101001 som sätts ihop till ljud, grafik eller annat. Paketen kan ha olika längd.
Datapaketens ordning har INGET att göra med vilken högtalare datat tillhör. Detta bestäms på en mycket högre (abstraktare) nivå.
heimdal skrev:så egentligen så sänder man i en viss ordning skulle man kunna säga? eller sänds en signal först som talar om vilken kanal de ljudet som kommer skall sändas till? fan de blev rörigt dehär![]()

Starstriker skrev:Den som vill lära sig mer om optik kan med fördel införskaffa sig nödvändiga kunskaper genom att förkovra sig i denna tråd:
Optiktråden
Spinky Spendrup skrev:Jag måste appapappappa lite också.
Wavelenght Division Multiplex tillåter väl (?) att man skickar flera ettor och nollor samtidigt i en fiber. Dataströmmarna skiljs åt med olika våglängder på ljuset.
Har kanske inget med dolby ljudet att göra, men ändå...
heimdal skrev:fattar jag rätt nu?
en ljudsignal (massa 1or å 0 or) bakas ihop i ett paket tilsammans med information om vilken högtalare den ska till, å det sammanfogas sedan i en större ström av paket som sedan plockas isär i förstärkaren som sedan tolkar de olika paketen å skickar till rätt högtalare![]()
heimdal skrev:fattar jag rätt nu?
en ljudsignal (massa 1or å 0 or) bakas ihop i ett paket tilsammans med information om vilken högtalare den ska till, å det sammanfogas sedan i en större ström av paket som sedan plockas isär i förstärkaren som sedan tolkar de olika paketen å skickar till rätt högtalare![]()
Zee skrev:Datapaketens ordning har INGET att göra med vilken högtalare datat tillhör. Detta bestäms på en mycket högre (abstraktare) nivå.
Zee skrev:Å nej, nu blir jag tvungen att quota mig själv:
Ni måste skilja på det fysiska lagret, data-länklagret och ovanpåliggande protokoll-lager. Och ovanpåliggande hemmabyggda (även kallat proprietary) mjukvara.
Ett överföringssätt ligger ovanpå ett annat. Comprendo?
RF_Racing skrev:Alltså sänds "ljudet" på en frekvens och informationen på en annan?
Har jag fattat det rätt? En frekvens för varje högtalare?
Zee skrev:Nej du har inte förstått. Man använder ett sätt att skicka information i en optiska kabel. Ljus. Inga ljudfrekvenser, radiofrekvenser eller något annat mumbojumbo. Informationen görs om till ljud i ett senare stadie.

RF_Racing skrev:Jag skrev "ljudet" inom """" för att du skulle förstå att jag menade koden för ljud...![]()
Zee skrev:ok. Men all data (ljud, grafik, inställningar och vad det nu kan vara) skickas på ett sätt enbart med ljus i en optisk kabel.
|
|
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”
På MC-mässan i vintras anor... |
|
|
Nisse Hedlund bortgången
Den legendariske motorkonst... |
|
|
En dag på dragstrippen
Efter att ha varit aktiv so... |