Hur fungerar en turbo?

Svanen

Psykos Pilot
Gick med
1 Feb 2004
Hoj
Ingen just nu
Jag har sökt men hittar egentligen inte dom svaren jag vill ha.

Hur fungerar egentligen en turbo?
Jag vet hur själva aggregaten fungerar men förstår ej vad t.ex. lambda, plenum och sådana termer innebär.

Vore kalas om någon kunde dra ett par tre rader om dom olika beståndsdelarna i ett system och vad dom alla gör.

Går det att köpa färdiga grenrör och såna saker?
Om jag i framtiden ger mig in på ett bygge så har jag inga vidare svetskunskaper men det måste ju finnas färdiga?

Mvh
Rickard

Svanen skrev:

Jag vet hur själva aggregaten fungerar men förstår ej vad t.ex. lambda, plenum och sådana termer innebär.

Vore kalas om någon kunde dra ett par tre rader om dom olika beståndsdelarna i ett system och vad dom alla gör.

Om jag i framtiden ger mig in på ett bygge så har jag inga vidare svetskunskaper men det måste ju finnas färdiga?

Mvh
Rickard

jag är 100% säker p åatt det finns på google.se ... sök inte bara på sporthoj...

Det finns en felaktighet i den texten. Står såhär om kompressorn:

"Men täthetsökningen motverkas av den samtidiga temperaturökningen. Temperaturen ökar alltså mer än vad som står i proportion med tätningsökningen på grund av att materialet i turbon har värmts upp av avgaserna."

Den värme som överförs från turbinen är väll jätteliten jämfört med den värme som bildas p.g.a att kompressorns verkninggrad inte är 100%.

Bearing skrev:
Det finns en felaktighet i den texten. Står såhär om kompressorn:

"Men täthetsökningen motverkas av den samtidiga temperaturökningen. Temperaturen ökar alltså mer än vad som står i proportion med tätningsökningen på grund av att materialet i turbon har värmts upp av avgaserna."

Den värme som överförs från turbinen är väll jätteliten jämfört med den värme som bildas p.g.a att kompressorns verkninggrad inte är 100%.
Du har helt rätt. Gastempen stiger av två skäl
1) kompression ger automatiskt oxå tempökning. Kan man känna m cykelpump. Oxå därför komp.prov kan ge högre tryck än komp.förhållandet.
2) förlusterna i kompressorn, dvs. verkningsgraden.

Men lite värme smiter säkert över från turbinen oxå. Och t.ex. genom omgivande luft som värms av avgasröret.
Men vad jag förstår är det normalt en väldigt liten del av värmen som kommer såna vägar.
/u

ulf_lundin skrev:
Du har helt rätt. Gastempen stiger av två skäl
1) kompression ger automatiskt oxå tempökning. Kan man känna m cykelpump. Oxå därför komp.prov kan ge högre tryck än komp.förhållandet.
2) förlusterna i kompressorn, dvs. verkningsgraden.

Precis. Detta kan man se om man tittar på ett S-I (Entropi/Entalpi) diagram där man har två arbetspunkter för kompressorn inritade. Du går inte rakt upp mellan tryckkurvorna även vid 100% isentropisk verkningsgrad (=tempökning på grund av ren kompression). Utöver detta så gör din verkningsgrad på kompressorn att arbetspunkten på din tryck-kurva förskjuts ännu mer åt höger.

Hur pass brant man tar sig mellan tryckkurvorna desto bättre, och om man till exempel tittar på tvåstegsöverladdning med mellankylning så ser man att när du kapat upp din tryckuppbyggnad i två steg så kommer du just få en "brantare" väg -det syns rent geometriskt i dessa kurvor. Det är fan coolt.

/J

Nu börjar jag känna att jag har lite mer kött på benen efter ett par timmars läsande.

En sak förstår jag inte bara, hur får man plats med ett plenum i rätt storlek på en hoj? Någon som har en bild?
Plenumet ska vell vara motorvolymen x2?

Är det verkligen så noga hur man bygger plenumet, alltså själva utformningen?

Är det lättare eller svårare att bygga turbo på en enstånka respektive en icke enstånka? Min uppfattning är att det borde bli mycket mindre jobb på en enstånka..

Har ni fler länkar på lager?

Svanen skrev:
Nu börjar jag känna att jag har lite mer kött på benen efter ett par timmars läsande.

En sak förstår jag inte bara, hur får man plats med ett plenum i rätt storlek på en hoj? Någon som har en bild?
Plenumet ska vell vara motorvolymen x2?

Är det verkligen så noga hur man bygger plenumet, alltså själva utformningen?

Är det lättare eller svårare att bygga turbo på en enstånka respektive en icke enstånka? Min uppfattning är att det borde bli mycket mindre jobb på en enstånka..

Har ni fler länkar på lager?

en kvänumsbo, nästan grannar ju! :tummenupp

orginal luftburkar brukar vara gigantiska, iaf på 4cyl sporthojar så 1,5-2 x cylindervolym på plenum är inga problem, har sett alla möjliga konstiga plenum och grenrör och man verkar få det till att fungera med det mesta!

hmmm

Svanen skrev:

Mvh
Rickard
den fungerar som heinz ketchup ungefär

PD skrev:
en kvänumsbo, nästan grannar ju! :tummenupp

orginal luftburkar brukar vara gigantiska, iaf på 4cyl sporthojar så 1,5-2 x cylindervolym på plenum är inga problem, har sett alla möjliga konstiga plenum och grenrör och man verkar få det till att fungera med det mesta!

Okej, då förstår jag!

Vart bor du föresten?
Jag bor på Bjertorp, med alla hästar.

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...