Honda XR 650 TURBO

Cooler

Hojmissbrukande kulturarbetare!
Gick med
27 Nov 2003
Ort
Ludvika
Hoj
Husqvarna 900 -13
Nu är det tidigare nämnda turbobygget av en Honda XR 650 i stort sett färdigställt och rullat på väg hittills några hundra mil utan problem.

Bänkning av hojen kommer att göras inom kort och grafen kommer givetvis att presenteras här på Sporthoj.com!

Hondan har sänkt kompression, Carillostake, trimkam och något tillputsad topp.
Drevning: 16-37
Laddtryck ca 0,7 bar
Tunga CBR 17"-fälgar

Prestanda:
Toppfart (cykeldator) tillika VARVSTOPP (8250v/min) på högsta växeln: 214,8 km/h!! En medföljande Kawasaki ZX-10R mätte enligt sin (glädje)mätare toppfart på 220 km/h. Hojen är INTE ändrad något till utseende (sänkt, borttagna kåpor eller dyligt!)
0-301 m: 170 km/h
Byggaren av hojen menar att hojen går att köra på bakhjulet upp till 200-sträcket!! :D

Med laddluftkylare bör effekten kunna höjas med ca 25% då det även ger lite mer utrymme för höjning av laddtryck m.m...

Hojbyggaren Benny Nordlander ska inom kort öppna en firma och börja turbokonventera andra encylindriga offroad/motarder och jag har ställt mig först i kön med min KTM 660!!!

Det hela verkar intressant då trimningsgrad i förhållande till effekt kontra hållbarhet blir mycket bra med turbo jämfört med konventionell trimmning... Varför nöja sig med mindre när det går att få mer?! :hihi

Återkommer när bänkning av hans hoj är utförd och han funderat ut mer kring byggkostnader, firma, m.m.!! Det bör väl finnas fler än mig som är intresserade? :tummenupp

/Göran
 
Last edited:

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
Kör på bara!

Men vi vill ju ha bilder och film på skapelsen.... :tungan
 

Henkka

Med fingrarna djupt i syltburken
Gick med
18 Jan 2004
Ort
u
Hoj
suzuki + ktm
Bilder och bänkpapper! :mattias

Grymt :Bugar

För vilket pris kommer han turbo-konventera stånkor?
 

Cooler

Hojmissbrukande kulturarbetare!
Gick med
27 Nov 2003
Ort
Ludvika
Hoj
Husqvarna 900 -13
Henkka skrev:
Bilder och bänkpapper! :mattias

Grymt :Bugar

För vilket pris kommer han turbo-konventera stånkor?

Vilket pris det blir vet jag ännu inte... Har erbjudit mig att vara en rullande reklampelare här i mellamsverige... :hihi

Återkommer med bilder och bänkpapper så fort jag har detta tillgängligt!

/Göran
 

SM 570 RR

Jaspilot, fotomodell, god ekonomi.
Gick med
5 May 2003
Ort
.
Hoj
Husqvarna 600
Verkar vara turbo/moppe hysteri just nu.
Flera har prova med turbo på enstånka med varierat resultat, dom flesta får gå o plocka växellådsdrev efter sig på gatan.
Och själv fattar jag inte meningen. Kul att laborera visst, men det är inga hojar att åka på strippen med. Det finns andra hojar att åka fort rakt fram med... :arsele
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Får faktiskt nästan hålla med 570zz lite här nu.... :skrämd

Fast visst vore det häftigt att plocka ut en motard på GÅsen och hålla jämna steg lite längre ut på rakan med kåphojarna. I övriga "discipliner" där t.ex en XR kan hållas finns det väl knappast nån nytta med turbo. Framförallt är det inte tillåtet. Men jag är det förste att skriva under på att det är skitfränt gjort om det nu funkar så bra som det sägs.





EDIT:
DwD skrev:
funkar kanske på motardtävlingar?
Är inte 100 på att reglementet förbjuder överladdade motorer redan idag men du kan fethajja att så fort nån skulle visa sig med en snurbo eller kompressor på en motardtävling skulle det omedelbums förbjudas. Det är inte säkert att nån skulle vilja ha det heller. De ~70kusarna som redan idag finns i det vassaste hojarna är svåra nog att bemästra och nån turbokick skulle inte jag vilja drabbas av under fullt nerlägg :crash
 
Last edited:

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm(Nacka)
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
hahah. fan va coolt det vore att köra xr650r turbo i motardutförande mot kåp hojjar på bana :D :tummenupp
 

SM 570 RR

Jaspilot, fotomodell, god ekonomi.
Gick med
5 May 2003
Ort
.
Hoj
Husqvarna 600
Några gamla bilder från herr lundmark
 

Bifogat

  • 650motorbild.jpg
    650motorbild.jpg
    111.3 KB · Visningar: 4,788
  • 650turbo.jpg
    650turbo.jpg
    71.6 KB · Visningar: 3,960

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Ser ju coolt ut :D

OCh vem bryr sig om att det skulle vara "olagligt" på tävlingar, vem f/n tävlar med en XR i vilket fall??
XR är ju för gata (i motard utförande...) och då skulle det ju vara fett coolt! :cool:

16/37 på en orginal XR skulle ju få en att somna av tristess! :D
med den utväxlingen är ju till och med Motorväg behagligt :lol:
 

Cooler

Hojmissbrukande kulturarbetare!
Gick med
27 Nov 2003
Ort
Ludvika
Hoj
Husqvarna 900 -13
Rupert skrev:
Det låter ju skit coolt :tummenupp
Men hur blir det med besikningen då??? :(

Tror inte att det är några problem att besikta med turbo... Ingen ljudnivå att tala om i alla fall... Benny (byggaren) klagar på låg ljudnivå trots rakt rör ut efter turbon...

Håller med tidigare talare att XR/Turbo nog inte är någon hit på motardbanorna... :skrämd Men att bara rasta hojen på några ban-dagar tillsammans med sporthojar är nog destå roligare... eller bara busa runt lite efter småvägar m.m. :yoparty

Även min sportiga KTM 660 är lite för mycket stridsvagn för de tigtha gokartbanorna... Men kul är det att ha "obegränsat" med kusar i hojen...

(Över 2 år har det tagit för honom att få en fungerande turbostånka, så det är inte konstigt att folk, inklusive Marklunds gick bet att få till det hela)

/Göran
 

SM 570 RR

Jaspilot, fotomodell, god ekonomi.
Gick med
5 May 2003
Ort
.
Hoj
Husqvarna 600
Göran_Gullbro skrev:
Men kul är det att ha "obegränsat" med kusar i hojen...

/Göran

Glöm det där....
Grejerna håller inte. Möjligtvis upp till 70-80 hästar men upp över det ryker vevstakslager och vävelådsdrev.
Det fattar ju till och med kärringen
 

kiko

Peace ...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Ducce å Verte
Det lär knappast gå å besikta med turbo utan en väldig massa strul ... eller väldigt förstående besiktningsman.

Göran_Gullbro skrev:
Tror inte att det är några problem att besikta med turbo... Ingen ljudnivå att tala om i alla fall... Benny (byggaren) klagar på låg ljudnivå trots rakt rör ut efter turbon...
/Göran
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top