Hur fungerar en luffarturbo?

Chris Ash skrev:
Nu läser du igenom vad du själv skrivit och sen läser du de bemötanden du fått igen.....
Nu har jag läst igenom samtliga inlägg, såväl mina egna som andras.
Ser fortfarande inte vad jag sagt som skulle vara fel?

Du och Bj.O.rn är övertygade att ett övertryck råder. Bj.Orn visar i sin logg att han uppmätt ett övertryck på maximalt 2,3 kPa. Jag har i detta inlägg försökt förklara att det kan vara fullt möjligt:

TbA skrev:
Bj.O.rn har då mätt upp ett litet, men ändock övertryck i sin luftburk... Dock ser alla att det inte är något enormt "övertryck" man är ute efter med luffarturbo utan det är den stora volymökningen av tilluft man är ute efter.

Chris Ash skrev:
Jag orkar inte med dina slingringar längre utan citerar....

Börjar själv bli trött på alla upprepningar. Men när någon påstår att jag har fel kommer jag att bemöta detta till personen visar vad som är fel. Blir jag då överbevisad så erkänner jag att jag har fel. Alla kan göra/anta fel, så även jag. Men denna diskussion går inte ut på att någon har rätt eller fel. Den har handlat om man erhåller ett övertryck (i förhållande till atmosfärstrycket) i luftburken eller inte vid användning av luffarturbo.

Det kan hända att jag utryckt mig slarvigt så det varit svårt att förstå min inlägg. Så nu tar jag min ståndpunkt, förhoppningsvis, för sista gången.

Det jag, med en dåres envishet, försöker förklara är att man, med motorn igång, vid stillastående har ett undertryck i luftburken. Detta undertryck ökar vid gaspådrag. Med hjälp av "luffarturbo" använder man luftmotståndets tryckökning till att sänka undertrycket (få det att närma sig atmosfärstrycket). Vilket innebär att flödet (gashastigheten) in i luftburken ökar mot konventionell luftburk. Om sedan undertrycket sjunker så lågt att det passerar atmosfärstrycket, ja då erhåller man ett övertryck.

Vet ej om det är detta som är svårt att förklara: Med minskat undertryck menas att trycket ökar. Med ökat undertryck sjunker trycket.

Hoppas nu att jag utryckt mig så klart och tydligt att alla förstår vad jag menar.

"Luffarturbo" fungerar. Det är därför allt fler satsar på det. Meningen med den är att öka flödet (gashastigheten) och erhålla högre flöde = högre effekt = högre toppfart. Effekten är som störst i dom högre hastigheterna.

Är jag så dålig att förklara eller vill somliga inte förstå. Hoppas att det är jag som är dålig. :confused:

GSXR1100R skrev:
Var smekte du Kisa :va

Jadu.. det vete faan :va .. har smort honom med den eller annan kopp espresso å stuckit in några bärs bakom däckmaskinen under åren däremot

Men var gör man inte för lite entertainment

/B

Bj.O.rn skrev:
Jadu.. det vete faan :va .. har smort honom med den eller annan kopp espresso å stuckit in några bärs bakom däckmaskinen under åren däremot

Men var gör man inte för lite entertainment

/B
Då har du övertryck i burken trots allt :tummenupp

TbA skrev:
Det jag, med en dåres envishet, försöker förklara är att man, med motorn igång, vid stillastående har ett undertryck i luftburken. Detta undertryck ökar vid gaspådrag. Med hjälp av "luffarturbo" använder man luftmotståndets tryckökning till att sänka undertrycket (få det att närma sig atmosfärstrycket). Vilket innebär att flödet (gashastigheten) in i luftburken ökar mot konventionell luftburk. Om sedan undertrycket sjunker så lågt att det passerar atmosfärstrycket, ja då erhåller man ett övertryck.

Det kanske ställer till det att hålla så hårt på definitionerna(även om de kanske är korrekta) Det är enklare att prata om "tryck" och att trycket t ex "ökar" istället för "minskning av undertryck". I båda fallen. Med eller utan L-turbo så är det tryck i burken som måste vara högre än på insugssidan. För att bekräfta L-turbo's eventuella tryckökning räcker det ju med att trycket ökar i förhållande till en burk utan L-turbo. Om trycket med L-turbo nu stiger även över atmosfärstryck eller inte, spelar ju mindre roll - för bekräftelsen.

Det verkar som att alla är rätt överens endå.

#Olsson# skrev:
Det kanske ställer till det att hålla så hårt på definitionerna(även om de kanske är korrekta) Det är enklare att prata om "tryck" och att trycket t ex "ökar" istället för "minskning av undertryck". I båda fallen. Med eller utan L-turbo så är det tryck i burken som måste vara högre än på insugssidan. För att bekräfta L-turbo's eventuella tryckökning räcker det ju med att trycket ökar i förhållande till en burk utan L-turbo. Om trycket med L-turbo nu stiger även över atmosfärstryck eller inte, spelar ju mindre roll - för bekräftelsen.

Det verkar som att alla är rätt överens endå.

Jo du har rätt. Jag är upplärd att tala om tryck på "minussidan" av atmosfärstrycket som undertryck och vice versa. Antar att det är det som folk hakat upp sig på. Det som jag tyckte var intressant och därför fortsatte "tjata" var just om trycket verkligen ökade så mycket att det överskred atmosfärstrycket. Då först erhåller man ett definitionsmässigt korrekt "övertryck". Att säga att trycket i luftburken med L-turbo är högre än konventionell luftburk är kanske lättare för folk att förstå än att undertrycket minskar med L-turbo. Trots att det är samma sak.

Då är en sak bevisad: Det ÄR jag som är dålig att förklara. :näsblod

TbA skrev:
Det som jag tyckte var intressant och därför fortsatte "tjata" var just om trycket verkligen ökade så mycket att det överskred atmosfärstrycket.

Det är det vi också har tjatat om (bland hundra andra sidospår) eftersom du tvivlade på att det kunde uppstå och vi inte gjorde det så hade du alltså "fel" i det som grundfrågan handlade om.

Fast nu lägger jag ner detta, det verkar som om ämnet är uttömt.

Chris Ash skrev:
Det är det vi också har tjatat om (bland hundra andra sidospår) eftersom du tvivlade på att det kunde uppstå och vi inte gjorde det så hade du alltså "fel" i det som grundfrågan handlade om.

Fast nu lägger jag ner detta, det verkar som om ämnet är uttömt.
Du har oxå fel likasom jag

Coola Ola skrev:
.

En ännu bättre liknelse förresten, försök blåsa upp en ballong genom att hålla den med öppningen framåt när du kör i kanske 200-250. En sålunda uppblåst ballong skulle inte göra succé på barnkalasen direkt.
Dagens coolaste liknelse!! :D

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...