GSXR1100R
The older i get the faster i was
Jag passar på att häckla Bjorn i denna tråd http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=791635#post791635post791635
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
GSXR1100R skrev:Jag passar på att häckla Bjorn i denna tråd http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=791635#post791635post791635
Var smekte du KisaBj.O.rn skrev:Nu vet jag varför det inte blir någe tryck, jag har räknat fel på vantarna..
/B
Nu har jag läst igenom samtliga inlägg, såväl mina egna som andras.Chris Ash skrev:Nu läser du igenom vad du själv skrivit och sen läser du de bemötanden du fått igen.....
TbA skrev:Bj.O.rn har då mätt upp ett litet, men ändock övertryck i sin luftburk... Dock ser alla att det inte är något enormt "övertryck" man är ute efter med luffarturbo utan det är den stora volymökningen av tilluft man är ute efter.
Chris Ash skrev:Jag orkar inte med dina slingringar längre utan citerar....
GSXR1100R skrev:Var smekte du Kisa![]()
Då har du övertryck i burken trots alltBj.O.rn skrev:Jadu.. det vete faan.. har smort honom med den eller annan kopp espresso å stuckit in några bärs bakom däckmaskinen under åren däremot
Men var gör man inte för lite entertainment
/B
TbA skrev:Det jag, med en dåres envishet, försöker förklara är att man, med motorn igång, vid stillastående har ett undertryck i luftburken. Detta undertryck ökar vid gaspådrag. Med hjälp av "luffarturbo" använder man luftmotståndets tryckökning till att sänka undertrycket (få det att närma sig atmosfärstrycket). Vilket innebär att flödet (gashastigheten) in i luftburken ökar mot konventionell luftburk. Om sedan undertrycket sjunker så lågt att det passerar atmosfärstrycket, ja då erhåller man ett övertryck.
#Olsson# skrev:Det kanske ställer till det att hålla så hårt på definitionerna(även om de kanske är korrekta) Det är enklare att prata om "tryck" och att trycket t ex "ökar" istället för "minskning av undertryck". I båda fallen. Med eller utan L-turbo så är det tryck i burken som måste vara högre än på insugssidan. För att bekräfta L-turbo's eventuella tryckökning räcker det ju med att trycket ökar i förhållande till en burk utan L-turbo. Om trycket med L-turbo nu stiger även över atmosfärstryck eller inte, spelar ju mindre roll - för bekräftelsen.
Det verkar som att alla är rätt överens endå.
TbA skrev:Det som jag tyckte var intressant och därför fortsatte "tjata" var just om trycket verkligen ökade så mycket att det överskred atmosfärstrycket.
Bojje skrev:Hur fungerar en luffarturbo?
Behöver information för att skriva ett arbete.
Tack i förväg!
Du har oxå fel likasom jagChris Ash skrev:Det är det vi också har tjatat om (bland hundra andra sidospår) eftersom du tvivlade på att det kunde uppstå och vi inte gjorde det så hade du alltså "fel" i det som grundfrågan handlade om.
Fast nu lägger jag ner detta, det verkar som om ämnet är uttömt.
GSXR1100R skrev:Du har oxå fel likasom jag
Dagens coolaste liknelse!!Coola Ola skrev:.
En ännu bättre liknelse förresten, försök blåsa upp en ballong genom att hålla den med öppningen framåt när du kör i kanske 200-250. En sålunda uppblåst ballong skulle inte göra succé på barnkalasen direkt.
Bj.O.rn skrev:Det är så.. sedan när kunde t.ex. en kvävemolekyl (vilket luft mest består av) dra i ett papper?
/B
I depån?GSXR1100R skrev:Var smekte du Kisa![]()
![]() |
Racing på Kjula Dragway till helgen
Den kommande helgen (23-24 ... |
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup
Harley-Davidson och MotoGP ... |
|
![]() |
BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien
Platsen för BMW Motorrad In... |
![]() |
Strängnäs Bike Show den 30/8
Sista lördagen i augusti är... |