Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Men nu emotsäger du dig själv. Då kan ju inte övertryck uppstå .Bj.O.rn skrev:Det var väl faan vad vissa var envisa då..
...flödet in i burken kan aldrig överstiga vad motorn sväljer
Hur skulle det gå till.Bj.O.rn skrev:...annars hade trycket i luftburken ökat utan slut..
Bj.O.rn skrev:Nu skiter jag i vad TbA skriver, för han verkar inte ge sig i vilket fall..
/B
TbA skrev:Svart på vitt ? Jag har sett en mätning av någon där jag ifrågasätter mätmetodens riktighet. Testet verkar inte vara korrekt utförd, vetenskapligt säkerställt, och då är mätningen, tyvärr, värdelös som "bevis".
Snälla Chris Ash, Du bör inte tro på alla diagram som slängs upp på olika forum och mc-tidningar. Utan att granska kritiskt. Gäller även bromsbänkar, du har väll läst alla inlägg om SAE korrect, hästar på veven osv. Man bör kontrollera:
- vad som har mäts
- hur det har mäts
- vid vilka förutsättningar
- är utrustningen kalibrerad
- hur många försök gjordes
- vem som har utfört mätningen
- vem som beställt mätningen
Om du kontrollerar tidigare uppgifter ser du att ingen har uppgett/mätt några större "övertryck". Då tar jag det igen: Om ett ev. övertryck skulle uppstå så är det inte orsaken till att man använder trycksatt luftburk, utan det är flödet man är ute efter.
Högre flöde = Mer luft/bränsle = Högre effekt = Högre toppfart.
Men detta är bara giltigt i fart. dvs den högsta effekten (av trycksatt luftburk) ges vid toppfart
Fakta är fakta, Skitsnack är skitsnack som du själv sa.![]()
Fattar inte varför ni snöar in på övertrycket när det är flödesökningen som är viktigast.Chris Ash skrev:Anledningen till att trycket inte stiger utan slut i airboxen är ju att mottrycket blir för stort så att tryckökningen avstannar. Ninja-mannen lade upp ett exempel med en ballong som man blåser in luft i genom ett öppet hål.
Anledningen till att jag så bergsäkert litar på de "icke-vetenskapliga" test som Bjorn och jag lagt upp är för at jag vet att det förekommer ett övertryck och att ingen som sysslar med dessa grejor som profession tvivlar på det.
Det är ingen komplicerad sak att mäta ett lufttryck.
GSXR1100R skrev:Fattar inte varför ni snöar in på övertrycket när det är flödesökningen som är viktigast.
Chris Ash skrev:Enbart av den anledningen att det är det folk ifrågasätter. Ingen ide att snacka om något som alla är överens om.....
GSXR1100R skrev:Fattar inte varför ni snöar in på övertrycket när det är flödesökningen som är viktigast.
RG500-Johannes skrev:Flödes-teorierna finner jag väldigt konstiga. Ram-effekten finns ju även i helt slutna kärl, om du t.ex. stänger av motorn och har noll flöde genom luftburken så får du ju ändå ett övertryck.
Tryckdifferensen över motorn är ju det som genererar en bättre fyllnadsgrad och ett större flöde genom motorn. Det håller alla med om.
Men för att gräva lite djupare i detta så gör vi en liten räkneövning:
Hastighet = 200 km/h = 55,6 m/s
Dynamiskt tryck = (c^2)*d/2 = (55,6^2) * 1,2 / 2 = 3710 N/m^2 = 3,7 kPa
Så det är väl inte helt orimligt att det blir några extra kPa i inloppsrörstryck?
/J
RG500-Johannes skrev:Mycket märkligt det här. Björn har ju en helt korrekt uppfattning om läget. Mätningar kan *alltid* ifrågasättas, men om Björn nu har lagt upp en mätning som visar på ett övertryck så vore det intressant att se någon tvivlare som lägger upp en mätning som visar att det *inte* förhåller sig så som Björn hävdar. Gärna då med de krav som någon räknar upp. Men det lär inte ske, då det är enklare att ifrågasätta med några väldigt märkliga argument om "flöde" än vad det är att genomföra korrekta mätningar.
Flödes-teorierna finner jag väldigt konstiga. Ram-effekten finns ju även i helt slutna kärl, om du t.ex. stänger av motorn och har noll flöde genom luftburken så får du ju ändå ett övertryck.
Tryckdifferensen över motorn är ju det som genererar en bättre fyllnadsgrad och ett större flöde genom motorn. Det håller alla med om.
Men för att gräva lite djupare i detta så gör vi en liten räkneövning:
Hastighet = 200 km/h = 55,6 m/s
Så det är väl inte helt orimligt att det blir några extra kPa i inloppsrörstryck?
/J
Kul med formler, speciellt när man inte förstår dem men ändå tror på resultatetRG500-Johannes skrev:Hastighet = 200 km/h = 55,6 m/s
/J
RG500-Johannes skrev:Jag är inte den som tycker att man inte ska lita intuitiva resonemang, men det blir lätt fel.
Ett exempel på detta är följande (som jag själv tyckte var lite överraskande för några år sedan när jag läste om eländet):
Du har ett visst flöde i ett rör, med ett visst statiskt tryck. Sedan har du en area-minskning, en kona till ett mindre rör. Alltså, från ett stort rör till ett mindre rör. Ökar eller minskar det statiska trycket?
/J
sandstream skrev:Kul med formler, speciellt när man inte förstår dem men ändå tror på resultatet![]()
Chris Ash skrev:Hastigheten ökar och det statiska trycket sjunker. Men man tror tvärtom.
RG500-Johannes skrev:Du har ett visst flöde i ett rör, med ett visst statiskt tryck. Sedan har du en area-minskning, en kona till ett mindre rör. Alltså, från ett stort rör till ett mindre rör. Ökar eller minskar det statiska trycket?
/J
RG500-Johannes skrev:Varför blir det en flödesökning då?
/J
#Olsson# skrev:Det extra trycket är som ett kvitto på att totala flödesmotståndet minskat. Trycket i sig är ju bara tryck och det skiter motorn i. Den vill bara få i sig så många molykyler(stavning?) som möjligt.
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup
Harley-Davidson och MotoGP ... |
|
![]() |
BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien
Platsen för BMW Motorrad In... |
![]() |
Strängnäs Bike Show den 30/8
Sista lördagen i augusti är... |
![]() |
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna
Under lördagen kördes Mälar... |