Hur fungerar en luffarturbo?

Bj.O.rn skrev:
Det var väl faan vad vissa var envisa då..

...flödet in i burken kan aldrig överstiga vad motorn sväljer
Men nu emotsäger du dig själv. Då kan ju inte övertryck uppstå .

Bj.O.rn skrev:
...annars hade trycket i luftburken ökat utan slut..
Hur skulle det gå till. :va

Du har ju motorn i gång när du åker. Då skapar kolven ett undertryck på väg ned. Undertrycket "suger" då in den bränsleblandningen som skapas i bränsleblandaren (förgasare/insprutning) vidare drar undertrycket in luft via luftburken, genom luftfiltret. Om flödet in i luftburken aldrig överstiger det motorn "suger" i sig kommer heller aldrig ett övertryck att uppstå. Enda sättet att få ett (mycket lite) övertryck är just att fartvinden skulle pressa in mer luft än vad motorn klarar av att suga i sig.

Bj.O.rn skrev:
Nu skiter jag i vad TbA skriver, för han verkar inte ge sig i vilket fall..
/B

Vad är det du vill övertyga mig om? :va

Jag tvivlar inte en sekund att dina loggar är dom du fått vid din testkörning.
Men eftersom jag arbetat med testförsök vid ett tekniskt forskningsinstitut så vet jag att man kan inte slänga sig med "Fakta" hur som helst utan att ha belägg för dom. Du har visat att du mätt ett överttryck på 2,3 kPa. OK, vi antar att siffrorna är korrekta. Detta lilla övertryck bevisar bara att du fått in mer luft än vad din motor orkar suga i sig.

En motor suger i sig ordentliga mängder luft och en trycksattluftburk har till uppgift att hjälpa till/öka luftens hastighet in till motorn (flödet)

Tryck och flöde
Tryck: Den kraft som verkar på en viss yta

Flöde: Den mängd som passerar under en viss tid.

Detta företag hjälper till vid tester:Testorgan

Nu åker jag till stranden med min dotter. :hej

Får instämma lite i vad TBA skriver här, jag har tittat på mätningarna och jag är också frågande till mätningens riktighet.
Det är rätt svårt att veta att man mäter rätt grej, tänk att du lägger ner cykeln lite när du befinner dig i det teoretiskt bästa "ram-air läget" bara det skulle påverka ditt eventuella övertryck (som i optimalt läge är nätt och jämt mätbart)

Jag arbetar ej med ram-air elr liknande på något sätt, men i mitt arbete jobbar jag med forskningsanläggningar samt pilotanläggningar och folk där spenderar år med att mäta och experimentplanera för att veta vad det är man mäter. Att då hyva in lite mätare i en hoj, köra en sväng, och sen hävda att detta försöket är en bergstadig grund att dra slutsatser kring tycker jag är märkligt. Mina kollegor som är tekniska doktorer, professorer med mera, uttalar sig mindre tvärsäkert än er om saker de har större kunskap kring.

Det är svårt att diskutrera palestinafrågan med ortodoxa judar, så även att diskutera detta ämnet med inbitna sporthojsförare.

Jag släpper diskussionen och avslutar som min farmor skulle sagt.
-Var och en är nöjd med sin vattenvälling.

/Felix

TbA skrev:
Svart på vitt ? Jag har sett en mätning av någon där jag ifrågasätter mätmetodens riktighet. Testet verkar inte vara korrekt utförd, vetenskapligt säkerställt, och då är mätningen, tyvärr, värdelös som "bevis".

Snälla Chris Ash, Du bör inte tro på alla diagram som slängs upp på olika forum och mc-tidningar. Utan att granska kritiskt. Gäller även bromsbänkar, du har väll läst alla inlägg om SAE korrect, hästar på veven osv. Man bör kontrollera:

- vad som har mäts
- hur det har mäts
- vid vilka förutsättningar
- är utrustningen kalibrerad
- hur många försök gjordes
- vem som har utfört mätningen
- vem som beställt mätningen

Om du kontrollerar tidigare uppgifter ser du att ingen har uppgett/mätt några större "övertryck". Då tar jag det igen: Om ett ev. övertryck skulle uppstå så är det inte orsaken till att man använder trycksatt luftburk, utan det är flödet man är ute efter.

Högre flöde = Mer luft/bränsle = Högre effekt = Högre toppfart.
Men detta är bara giltigt i fart. dvs den högsta effekten (av trycksatt luftburk) ges vid toppfart

Fakta är fakta, Skitsnack är skitsnack som du själv sa. ;)

Anledningen till att trycket inte stiger utan slut i airboxen är ju att mottrycket blir för stort så att tryckökningen avstannar. Ninja-mannen lade upp ett exempel med en ballong som man blåser in luft i genom ett öppet hål.

Anledningen till att jag så bergsäkert litar på de "icke-vetenskapliga" test som Bjorn och jag lagt upp är för at jag vet att det förekommer ett övertryck och att ingen som sysslar med dessa grejor som profession tvivlar på det.

Det är ingen komplicerad sak att mäta ett lufttryck.

Chris Ash skrev:
Anledningen till att trycket inte stiger utan slut i airboxen är ju att mottrycket blir för stort så att tryckökningen avstannar. Ninja-mannen lade upp ett exempel med en ballong som man blåser in luft i genom ett öppet hål.

Anledningen till att jag så bergsäkert litar på de "icke-vetenskapliga" test som Bjorn och jag lagt upp är för at jag vet att det förekommer ett övertryck och att ingen som sysslar med dessa grejor som profession tvivlar på det.

Det är ingen komplicerad sak att mäta ett lufttryck.
Fattar inte varför ni snöar in på övertrycket när det är flödesökningen som är viktigast.

GSXR1100R skrev:
Fattar inte varför ni snöar in på övertrycket när det är flödesökningen som är viktigast.

Enbart av den anledningen att det är det folk ifrågasätter. Ingen ide att snacka om något som alla är överens om.....

Chris Ash skrev:
Enbart av den anledningen att det är det folk ifrågasätter. Ingen ide att snacka om något som alla är överens om.....
:rofl Dagens roligaste inlägg :tummenupp

Mycket märkligt det här. Björn har ju en helt korrekt uppfattning om läget. Mätningar kan *alltid* ifrågasättas, men om Björn nu har lagt upp en mätning som visar på ett övertryck så vore det intressant att se någon tvivlare som lägger upp en mätning som visar att det *inte* förhåller sig så som Björn hävdar. Gärna då med de krav som någon räknar upp. Men det lär inte ske, då det är enklare att ifrågasätta med några väldigt märkliga argument om "flöde" än vad det är att genomföra korrekta mätningar.

Flödes-teorierna finner jag väldigt konstiga. Ram-effekten finns ju även i helt slutna kärl, om du t.ex. stänger av motorn och har noll flöde genom luftburken så får du ju ändå ett övertryck.

Tryckdifferensen över motorn är ju det som genererar en bättre fyllnadsgrad och ett större flöde genom motorn. Det håller alla med om.

Men för att gräva lite djupare i detta så gör vi en liten räkneövning:

Hastighet = 200 km/h = 55,6 m/s
Dynamiskt tryck = (c^2)*d/2 = (55,6^2) * 1,2 / 2 = 3710 N/m^2 = 3,7 kPa

Så det är väl inte helt orimligt att det blir några extra kPa i inloppsrörstryck?

/J

GSXR1100R skrev:

Varför blir det en flödesökning då?

/J

Last edited:
RG500-Johannes skrev:
Flödes-teorierna finner jag väldigt konstiga. Ram-effekten finns ju även i helt slutna kärl, om du t.ex. stänger av motorn och har noll flöde genom luftburken så får du ju ändå ett övertryck.

Tryckdifferensen över motorn är ju det som genererar en bättre fyllnadsgrad och ett större flöde genom motorn. Det håller alla med om.

Så det är väl inte helt orimligt att det blir några extra kPa i inloppsrörstryck?

/J

Tack som fanken!!! :tummenupp Gubben Newton var klurig..

/B

Jag är inte den som tycker att man inte ska lita intuitiva resonemang, men det blir lätt fel.

Ett exempel på detta är följande (som jag själv tyckte var lite överraskande för några år sedan när jag läste om eländet):

Du har ett visst flöde i ett rör, med ett visst statiskt tryck. Sedan har du en area-minskning, en kona till ett mindre rör. Alltså, från ett stort rör till ett mindre rör. Ökar eller minskar det statiska trycket?

/J

RG500-Johannes skrev:
Mycket märkligt det här. Björn har ju en helt korrekt uppfattning om läget. Mätningar kan *alltid* ifrågasättas, men om Björn nu har lagt upp en mätning som visar på ett övertryck så vore det intressant att se någon tvivlare som lägger upp en mätning som visar att det *inte* förhåller sig så som Björn hävdar. Gärna då med de krav som någon räknar upp. Men det lär inte ske, då det är enklare att ifrågasätta med några väldigt märkliga argument om "flöde" än vad det är att genomföra korrekta mätningar.

/J

Tack för uppbackningen! Tyvärr är det väl så att inte ens detta lär hjälpa....i den förra tråden lade jag upp exakt samma formel, men det verkar liksom inte gå in på vissa....

RG500-Johannes skrev:

/J
Kul med formler, speciellt när man inte förstår dem men ändå tror på resultatet :D

RG500-Johannes skrev:
Jag är inte den som tycker att man inte ska lita intuitiva resonemang, men det blir lätt fel.

Ett exempel på detta är följande (som jag själv tyckte var lite överraskande för några år sedan när jag läste om eländet):

Du har ett visst flöde i ett rör, med ett visst statiskt tryck. Sedan har du en area-minskning, en kona till ett mindre rör. Alltså, från ett stort rör till ett mindre rör. Ökar eller minskar det statiska trycket?

/J

Hastigheten ökar och det statiska trycket sjunker. Men man tror tvärtom.

sandstream skrev:
Kul med formler, speciellt när man inte förstår dem men ändå tror på resultatet :D

Jaha? Tror du att jag inte förstår formeln, eller vad är det du säger?

/J

Chris Ash skrev:
Hastigheten ökar och det statiska trycket sjunker. Men man tror tvärtom.

Exakt!

Guldstjärna.

Summan av det statiska och det dynamiska trycket är också konstant när det gäller fluider i rör.

/J

RG500-Johannes skrev:

/J

OK, jag provar lyckan. Statiskt tryck minskar :galen (det var därför Puch Dakotan alltid startade med full gas när den var sur)

edit: Jävlar också. För sent.

RG500-Johannes skrev:
Varför blir det en flödesökning då?

/J

Bl a pga tryckskilnader.

En annan liten vinkling. Varför är diskussionen så knivskarp över- resp undertryck. Precis som om det måste på något sätt vara över atm för att få kallas övertryck. I burken finns ju tröghet pga luftens massa, motstånd i flöde o annat. Det visar sig i form av lägre tryck än atm i burken(utan luffar..) På samma sätt visar ett högre tryck i burken än t ex föregående exempel att förlusterna i burken har minskat. Det extra trycket är som ett kvitto på att totala flödesmotståndet minskat. Trycket i sig är ju bara tryck och det skiter motorn i. Den vill bara få i sig så många molykyler(stavning?) som möjligt.

#Olsson# skrev:
Det extra trycket är som ett kvitto på att totala flödesmotståndet minskat. Trycket i sig är ju bara tryck och det skiter motorn i. Den vill bara få i sig så många molykyler(stavning?) som möjligt.

Ja, visst är det den relativa skillnaden som är intressant. En mindre tryckförlust är ju samma sak som att öka insugstrycket.

Ett högt inloppsrörstryck ger iof mer "biverkningar" än att bara öka antalet molekyler som kommer in i motorn. Du får ett högre "utgångstryck" innan din kompression, vilket kan ge (i extrema fall) problem med knack etc. Precis som en turbo/kompressor-överladdad motor.

Sedan kan det säkert bli diverse effekter med ökad turbulens i förbränningsrummet etc, men det kan vi nog strunta i vad gäller denna diskussion.

/J

Veckans expertproblem :rofl

Kan man dricka ett glas hallonsaft med sugrör - om man står på månen? Blir resultatet det samma med citronsaft? Varför?

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025