Hur fungerar en luffarturbo?

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Hoj
Ingen just nu

Behöver information för att skriva ett arbete.

Tack i förväg!

Bojje skrev:

Behöver information för att skriva ett arbete.

Tack i förväg!

Grundprincipen är att luftintaget till motorns insug är öppet framåt istället för att vara mer eller mindre "i lä" innanför kåpor. Fartvinden gör att lufttrycket i insugsluften ökar (om än inte linjärt) med hastigheten, och det går att trycka in mer bränsle/luft-blandning till motorn.
Benämningen luffarturbo kommer sig av att ett turboaggregat också används för att trycka in mer luft till motorn, men på ett dyrare, mer komplicerat och mer effektivt sätt. Luffarturbo är en lightvariant, liksom.
Den uppnådda effekten är beroende av hur kåpor och luftkanaler är utformade, det ger olika mycket verkan på olika hojar. Använd Sök Info-funktionen längst upp på sidan så hittar du mer.

Last edited:
Tror killen menar, hur fungerar? Inte vad är...

69: du var före...

Trycksatt luftburk eller "Luffarturbo"

För att slippa spamma ned andra trådar sammanfattar jag dagens diskusioner i olika trådar, hur jag ser på detta ämne.

Trycksatt luftburk eller Luffarturbo innebär att luftburkens intag är placerat framåt och kan på såvis öka lufttillförseln (flödet) med hjälp av ökad hastighet.

Motorcykelns frontarea utsätts för ett mottryck (vindraget) som ökar i kvadrat med hastigheten. Detta mottryck används för att öka flödet in i luftburken. Observera att ett tryck som uppstår pga hastighet inte har något med övertryck att göra. Övertryck (atö) är när man erhåller ett tryck som är högre än det aktuella lufttrycket (at).

Några är övertygade att ett övertryck uppstår i luftburken medans jag tillhör tvivlarna. Om det förekommer ett övertryck är det däremot mycket litet och är inte orsaken att man använder trycksattluftburk. Det är för att öka flödet, mägnden luft till insuget.

Ber om ursäkt om jag genom dagens diskussioner har spammat sönder andra trådar. Diskussionen skulle förts i denna tråd.
icon_redface.gif

Luffarturbon ger ett mycket marginellt övertryck, kan mätas i millibar om jag minns rätt. Däremot så slipper man undertryck under acceleration som annars ofta uppstår i en luftburk utan luffarturbo.

TbA skrev:
För att slippa spamma ned andra trådar sammanfattar jag dagens diskusioner i olika trådar, hur jag ser på detta ämne.

Trycksatt luftburk eller Luffarturbo innebär att luftburkens intag är placerat framåt och kan på såvis öka lufttillförseln (flödet) med hjälp av ökad hastighet.

Motorcykelns frontarea utsätts för ett mottryck (vindraget) som ökar i kvadrat med hastigheten. Detta mottryck används för att öka flödet in i luftburken. Observera att ett tryck som uppstår pga hastighet inte har något med övertryck att göra. Övertryck (atö) är när man erhåller ett tryck som är högre än det aktuella lufttrycket (at).

Några är övertygade att ett övertryck uppstår i luftburken medans jag tillhör tvivlarna. Om det förekommer ett övertryck är det däremot mycket litet och är inte orsaken att man använder trycksattluftburk. Det är för att öka flödet, mägnden luft till insuget.

Ber om ursäkt om jag genom dagens diskussioner har spammat sönder andra trådar. Diskussionen skulle förts i denna tråd.
icon_redface.gif
Flödet är viktigare än trycket :tummenupp

TbA skrev:

icon_redface.gif

Tba tillhör tvivlarna trots att han fått svart på vitt att övertryck uppstår.Fakta är fakta och skitsnack är skitsnack.

Klart det blir övertryck.. i luftboxen blir det trångt för luften att åka igenom, alltså finns ett motstånd i luftburken..

.. utanför luftburken finns inget extra motstånd och där blir trycket detsamma som alla luft runt hojen.

Dessutom, luffarturbo-röret har ju alltid samma diameter/area, vad krävs då för ett ökat flöde? Jo.. högre tryck!
Det enda som kan påverka flödet är arean på insuget och trycket... Så va de avklarat :D

PollySmurf skrev:
...bla... övertryck ...bla....

Visst blir det ett litet övertryck men man måste också tänka på att motståndet för vinden vid luftinsugens öppningar är högre än att svepa över kåpan. Om man tänker att det det i slutet på luftinsugen är ett stopp så hade ju bara trycket ökat lite, lite grann innan rören blivit "fulla" med övertryck, sedan hade det bara skapats som en stopp i mynningen som den förbipasserande luften passerat och sedan fortsätt längs kåpan. Tänk dig själv hur stort övertryck du skulle kunna skapa om du blåser i ett rör med stängd botten. Även om du har ett rör som är större än munnen så märker du efter ett tag att luften strömmar tillbaka ur röret. Nu sitter det visserligen en motor i andra änden på insugsröret på en hoj med luffarturbo som hela tiden försöker sänka trycket men enda skillnaden är ju att du får ett konstant flöde, tryckförhållandet blir ju det samma.

En ännu bättre liknelse förresten, försök blåsa upp en ballong genom att hålla den med öppningen framåt när du kör i kanske 200-250. En sålunda uppblåst ballong skulle inte göra succé på barnkalasen direkt.

Coola Ola skrev:
Visst blir det ett litet övertryck men man måste också tänka på att motståndet för vinden vid luftinsugens öppningar är högre än att svepa över kåpan. Om man tänker att det det i slutet på luftinsugen är ett stopp så hade ju bara trycket ökat lite, lite grann innan rören blivit "fulla" med övertryck, sedan hade det bara skapats som en stopp i mynningen som den förbipasserande luften passerat och sedan fortsätt längs kåpan. Tänk dig själv hur stort övertryck du skulle kunna skapa om du blåser i ett rör med stängd botten. Även om du har ett rör som är större än munnen så märker du efter ett tag att luften strömmar tillbaka ur röret. Nu sitter det visserligen en motor i andra änden på insugsröret på en hoj med luffarturbo som hela tiden försöker sänka trycket men enda skillnaden är ju att du får ett konstant flöde, tryckförhållandet blir ju det samma.

En ännu bättre liknelse förresten, försök blåsa upp en ballong genom att hålla den med öppningen framåt när du kör i kanske 200-250. En sålunda uppblåst ballong skulle inte göra succé på barnkalasen direkt.

Men vänta nu här... om du har ett rör med innerdiameter på 5 cm och i slutet är diametern på hålet bara 0,5 cm, då blir det ett övertryck om du blåser i röret, även om luften läcker ut. Och det övertrycket blir ju inte precis minimalt :va

En sammanställning av intressanta länkar från andra trådar

Chris Ash skrev:

oFFkeFF skrev:

ninja-mannen(c) skrev:

Här har ni Bj.O.rn värden uppmätta på sin Ducce.
Mätlogg: Diagram 1
Mätlogg: Diagram 2.

Last edited:
Chris Ash skrev:
Tba tillhör tvivlarna trots att han fått svart på vitt att övertryck uppstår.Fakta är fakta och skitsnack är skitsnack.
Svart på vitt ? Jag har sett en mätning av någon där jag ifrågasätter mätmetodens riktighet. Testet verkar inte vara korrekt utförd, vetenskapligt säkerställt, och då är mätningen, tyvärr, värdelös som "bevis".

Snälla Chris Ash, Du bör inte tro på alla diagram som slängs upp på olika forum och mc-tidningar. Utan att granska kritiskt. Gäller även bromsbänkar, du har väll läst alla inlägg om SAE korrect, hästar på veven osv. Man bör kontrollera:

- vad som har mäts
- hur det har mäts
- vid vilka förutsättningar
- är utrustningen kalibrerad
- hur många försök gjordes
- vem som har utfört mätningen
- vem som beställt mätningen

Om du kontrollerar tidigare uppgifter ser du att ingen har uppgett/mätt några större "övertryck". Då tar jag det igen: Om ett ev. övertryck skulle uppstå så är det inte orsaken till att man använder trycksatt luftburk, utan det är flödet man är ute efter.

Högre flöde = Mer luft/bränsle = Högre effekt = Högre toppfart.
Men detta är bara giltigt i fart. dvs den högsta effekten (av trycksatt luftburk) ges vid toppfart

Fakta är fakta, Skitsnack är skitsnack som du själv sa. ;)

TbA skrev:
Högre flöde = Mer luft/bränsle = Högre effekt = Högre toppfart.
Men detta är bara giltigt i fart. dvs den högsta effekten (av trycksatt luftburk) ges vid toppfart

Fakta är fakta, Skitsnack är skitsnack som du själv sa. ;)
Som sagt är det en flödesökning som man är ute efter, visst matar man in mer luft vid fullfart men eftersom förgasarna suger in så blir det sk övertrycket försummbart.

Det var väl faan vad vissa var envisa då..

Ni börjar blanda in flöde åsså, flödet in i burken kan aldrig överstiga vad motorn sväljer utom momentant, annars hade trycket i luftburken ökat utan slut..

Nu skiter jag i vad TbA skriver, för han verkar inte ge sig i vilket fall..

/B

Bj.O.rn skrev:
Det var väl faan vad vissa var envisa då..

Ni börjar blanda in flöde åsså, flödet in i burken kan aldrig överstiga vad motorn sväljer utom momentant, annars hade trycket i luftburken ökat utan slut..

Nu skiter jag i vad TbA skriver, för han verkar inte ge sig i vilket fall..

/B
Spelar ingen roll eftersom flödesökningen är upphovet till effektökningen och inte övertrycket.

:hihi

GSXR1100R skrev:
Spelar ingen roll eftersom flödesökningen är upphovet till effektökningen och inte övertrycket.

:hihi

Och vad är orsaken till flödesökningen (motorns flödesökning alltså) då tror du? Tänk efter nu, även om det är svårt för en så gammal man... :rolleyes:

Det enda som får flödet in i motorn att öka är större tryckskillnad mellan luftburk och cylinder i insugsfasen.. (det är ju knappast någon som plötsligt klämmer i större ventiler å portar toppen under drift)

/B

Bj.O.rn skrev:
Och vad är orsaken till flödesökningen (motorns flödesökning alltså) då tror du? Tänk efter nu, även om det är svårt för en så gammal man... :rolleyes:

Det enda som får flödet in i motorn att öka är större tryckskillnad mellan luftburk och cylinder i insugsfasen.. (det är ju knappast någon som plötsligt klämmer i större ventiler å portar toppen under drift)

/B
Ökad luftmängd in i burken unge man

GSXR1100R skrev:
Ökad luftmängd in i burken unge man

luftmängden in i luftburken kan inte överstiga det som motorn vill ha, då hade trycket fortsatt stiga till oanade höjder.. flöden kan inte förekomma utan tryckdifferenser..

Nu borde tillåmed din hjärna koppla

/B

Bj.O.rn skrev:
luftmängden in i luftburken kan inte överstiga det som motorn vill ha, då hade trycket fortsatt stiga till oanade höjder.. flöden kan inte förekomma utan tryckdifferenser..

Nu borde tillåmed din hjärna koppla

/B
Jag menar att den ökande luftmängden kompenserar för undertrycket som förgasarna bildar.

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025