Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Bojje skrev:Hur fungerar en luffarturbo?
Behöver information för att skriva ett arbete.
Tack i förväg!
Flödet är viktigare än trycketTbA skrev:För att slippa spamma ned andra trådar sammanfattar jag dagens diskusioner i olika trådar, hur jag ser på detta ämne.
Trycksatt luftburk eller Luffarturbo innebär att luftburkens intag är placerat framåt och kan på såvis öka lufttillförseln (flödet) med hjälp av ökad hastighet.
Motorcykelns frontarea utsätts för ett mottryck (vindraget) som ökar i kvadrat med hastigheten. Detta mottryck används för att öka flödet in i luftburken. Observera att ett tryck som uppstår pga hastighet inte har något med övertryck att göra. Övertryck (atö) är när man erhåller ett tryck som är högre än det aktuella lufttrycket (at).
Några är övertygade att ett övertryck uppstår i luftburken medans jag tillhör tvivlarna. Om det förekommer ett övertryck är det däremot mycket litet och är inte orsaken att man använder trycksattluftburk. Det är för att öka flödet, mägnden luft till insuget.
Ber om ursäkt om jag genom dagens diskussioner har spammat sönder andra trådar. Diskussionen skulle förts i denna tråd.![]()
TbA skrev:För att slippa spamma ned andra trådar sammanfattar jag dagens diskusioner i olika trådar, hur jag ser på detta ämne.
Trycksatt luftburk eller Luffarturbo innebär att luftburkens intag är placerat framåt och kan på såvis öka lufttillförseln (flödet) med hjälp av ökad hastighet.
Motorcykelns frontarea utsätts för ett mottryck (vindraget) som ökar i kvadrat med hastigheten. Detta mottryck används för att öka flödet in i luftburken. Observera att ett tryck som uppstår pga hastighet inte har något med övertryck att göra. Övertryck (atö) är när man erhåller ett tryck som är högre än det aktuella lufttrycket (at).
Några är övertygade att ett övertryck uppstår i luftburken medans jag tillhör tvivlarna. Om det förekommer ett övertryck är det däremot mycket litet och är inte orsaken att man använder trycksattluftburk. Det är för att öka flödet, mägnden luft till insuget.
Ber om ursäkt om jag genom dagens diskussioner har spammat sönder andra trådar. Diskussionen skulle förts i denna tråd.![]()
PollySmurf skrev:...bla... övertryck ...bla....
Coola Ola skrev:Visst blir det ett litet övertryck men man måste också tänka på att motståndet för vinden vid luftinsugens öppningar är högre än att svepa över kåpan. Om man tänker att det det i slutet på luftinsugen är ett stopp så hade ju bara trycket ökat lite, lite grann innan rören blivit "fulla" med övertryck, sedan hade det bara skapats som en stopp i mynningen som den förbipasserande luften passerat och sedan fortsätt längs kåpan. Tänk dig själv hur stort övertryck du skulle kunna skapa om du blåser i ett rör med stängd botten. Även om du har ett rör som är större än munnen så märker du efter ett tag att luften strömmar tillbaka ur röret. Nu sitter det visserligen en motor i andra änden på insugsröret på en hoj med luffarturbo som hela tiden försöker sänka trycket men enda skillnaden är ju att du får ett konstant flöde, tryckförhållandet blir ju det samma.
En ännu bättre liknelse förresten, försök blåsa upp en ballong genom att hålla den med öppningen framåt när du kör i kanske 200-250. En sålunda uppblåst ballong skulle inte göra succé på barnkalasen direkt.
Chris Ash skrev:
oFFkeFF skrev:
ninja-mannen(c) skrev:
Svart på vitt ? Jag har sett en mätning av någon där jag ifrågasätter mätmetodens riktighet. Testet verkar inte vara korrekt utförd, vetenskapligt säkerställt, och då är mätningen, tyvärr, värdelös som "bevis".Chris Ash skrev:Tba tillhör tvivlarna trots att han fått svart på vitt att övertryck uppstår.Fakta är fakta och skitsnack är skitsnack.
Som sagt är det en flödesökning som man är ute efter, visst matar man in mer luft vid fullfart men eftersom förgasarna suger in så blir det sk övertrycket försummbart.TbA skrev:Högre flöde = Mer luft/bränsle = Högre effekt = Högre toppfart.
Men detta är bara giltigt i fart. dvs den högsta effekten (av trycksatt luftburk) ges vid toppfart
Fakta är fakta, Skitsnack är skitsnack som du själv sa.![]()
Spelar ingen roll eftersom flödesökningen är upphovet till effektökningen och inte övertrycket.Bj.O.rn skrev:Det var väl faan vad vissa var envisa då..
Ni börjar blanda in flöde åsså, flödet in i burken kan aldrig överstiga vad motorn sväljer utom momentant, annars hade trycket i luftburken ökat utan slut..
Nu skiter jag i vad TbA skriver, för han verkar inte ge sig i vilket fall..
/B
GSXR1100R skrev:Spelar ingen roll eftersom flödesökningen är upphovet till effektökningen och inte övertrycket.
![]()
Ökad luftmängd in i burken unge manBj.O.rn skrev:Och vad är orsaken till flödesökningen (motorns flödesökning alltså) då tror du? Tänk efter nu, även om det är svårt för en så gammal man...![]()
Det enda som får flödet in i motorn att öka är större tryckskillnad mellan luftburk och cylinder i insugsfasen.. (det är ju knappast någon som plötsligt klämmer i större ventiler å portar toppen under drift)
/B
GSXR1100R skrev:Ökad luftmängd in i burken unge man
Jag menar att den ökande luftmängden kompenserar för undertrycket som förgasarna bildar.Bj.O.rn skrev:luftmängden in i luftburken kan inte överstiga det som motorn vill ha, då hade trycket fortsatt stiga till oanade höjder.. flöden kan inte förekomma utan tryckdifferenser..
Nu borde tillåmed din hjärna koppla
/B
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup
Harley-Davidson och MotoGP ... |
|
![]() |
BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien
Platsen för BMW Motorrad In... |
![]() |
Strängnäs Bike Show den 30/8
Sista lördagen i augusti är... |
![]() |
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna
Under lördagen kördes Mälar... |
![]() |
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2
2025-års Fat Boy Gray Ghost... |
![]() |
European Bike Week: 2-7 september 2025
Under veckan den 2 – ... |
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion
Michael Schumachers Honda F... |
|
![]() |
Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti
Lördagen den 16 augusti 202... |
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka
Under 46:e Coca Cola 8-timm... |
|
![]() |
Sandvikens franskaste Triumph
I Norrtälje kunde vi se hur... |