Hur fungerar banjobultar/bromsslangar?

tks

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Yamaha TDM850'92 Suzuki SV650N'99
Jag ska ta och renovera frambromsen på XT:n. När jag ändå är igång hade jag tänkt byta bromsslang, eftersom den som sitter på nu är över tre år gammal.

Har fått höra att det finns en bra hyudralikfirma som tillverkar en stålomspunnen slang till mina specifikationer för ca 200 kr, vilket låter som en bra affär (lär väl vara billigare än original vanlig slang också). Enligt instruktion var det "bara att ta med banjobultarna dit, säga hur lång slangen ska vara så fixar de allt".

På hojen så ser det ut som banjobultarna sitter fast i bromsslangen på ett knepigt sätt, så det är väl till att skaffa nya sådana också.

Nu till frågorna - hur fungerar fästena (mellan bult/slang) på dessa bultar egentligen? Är alla av den modellen att de kläms runt slangen? Vad ligger priset på? Är det packningar och grejer till också? Jag antar att Yamaha inte säljer lösa original-bultar, så det blir väl att köpa något annat "löst" fabrikat... är det standardstorlekar på sånt där?
 
Antar att det är MBM Hydralik i Pampas Marina du talar om. Jo, det vanligaste är att de kläms fast. Det finns säkerligen andra lösningar, men det verkar onödigt. 200 spänn låter oerhört billigt, men om det bara är en enda slang du har, så stämmer det säkert. Det som är dyrt är nämligen anslutningarna. Slangen kostar några tior metern. Ta med dig skruven uppe vid bromscylindern samt slangen så fixar de resten och du får med allt du behöver om du inte säger till om nåt annat, inklusive kopparbrickor osv.

/Freppa
 
Vet att vissa firmor använder befintlig anslutningsnippel, men det är inte att rekommendera. Stolpen inuti slangen deformeras av yttre hylsan vid pressningen och skall man pressa en andra gång kan det bli för mycket. Det går alltså att återanvända men när det gäller vanlig banjo bör hydraulfirmorna ha både rostfritt och eloxerat hemma.
 
Se där, det var visst ett "N" istället för "M". Ulf, du är i sanningen en allvetare :D :tummenupp
 
De är bra, men du kan nog glömma 200 bagis....
Sist lät jag göra två slangar till min R-gaffel, gick på 1100:- med rostfria banjos, slang och tillverkning :fakta
 
Nyheter
Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

BMW F 450 GS för prisvärda äventyr

BMW presenterade den länge ...

BSA Thunderbold avtäckt på EICMA

BSA har avtäckt sin fjärde ...

ExploreBike: Lerigt Gotland Grand National

Årets Gotland Grand Nationa...

Back
Top