Hur fungerar banjobultar/bromsslangar?

tks

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha TDM850'92 Suzuki SV650N'99
Jag ska ta och renovera frambromsen på XT:n. När jag ändå är igång hade jag tänkt byta bromsslang, eftersom den som sitter på nu är över tre år gammal.

Har fått höra att det finns en bra hyudralikfirma som tillverkar en stålomspunnen slang till mina specifikationer för ca 200 kr, vilket låter som en bra affär (lär väl vara billigare än original vanlig slang också). Enligt instruktion var det "bara att ta med banjobultarna dit, säga hur lång slangen ska vara så fixar de allt".

På hojen så ser det ut som banjobultarna sitter fast i bromsslangen på ett knepigt sätt, så det är väl till att skaffa nya sådana också.

Nu till frågorna - hur fungerar fästena (mellan bult/slang) på dessa bultar egentligen? Är alla av den modellen att de kläms runt slangen? Vad ligger priset på? Är det packningar och grejer till också? Jag antar att Yamaha inte säljer lösa original-bultar, så det blir väl att köpa något annat "löst" fabrikat... är det standardstorlekar på sånt där?

Antar att det är MBM Hydralik i Pampas Marina du talar om. Jo, det vanligaste är att de kläms fast. Det finns säkerligen andra lösningar, men det verkar onödigt. 200 spänn låter oerhört billigt, men om det bara är en enda slang du har, så stämmer det säkert. Det som är dyrt är nämligen anslutningarna. Slangen kostar några tior metern. Ta med dig skruven uppe vid bromscylindern samt slangen så fixar de resten och du får med allt du behöver om du inte säger till om nåt annat, inklusive kopparbrickor osv.

/Freppa

Vet att vissa firmor använder befintlig anslutningsnippel, men det är inte att rekommendera. Stolpen inuti slangen deformeras av yttre hylsan vid pressningen och skall man pressa en andra gång kan det bli för mycket. Det går alltså att återanvända men när det gäller vanlig banjo bör hydraulfirmorna ha både rostfritt och eloxerat hemma.

Se där, det var visst ett "N" istället för "M". Ulf, du är i sanningen en allvetare :D :tummenupp

De är bra, men du kan nog glömma 200 bagis....
Sist lät jag göra två slangar till min R-gaffel, gick på 1100:- med rostfria banjos, slang och tillverkning :fakta

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph