hur fort vågar man köra idag?

bmwjohan skrev:
jo det är väl det som är tanken. att man ska få smiska lite så att man klarar sig i nån månad.

t-rex.. ok det är halt alltså. får väl testa lite då så att man märker var gränsen ligger.
crossen är trasig just nu så jag kan inte köra med den.

Fick ju se på filmen du la upp att du var jätteduktig på att slira med crossen på gräsmattan. Med tanke på den prestationen på YZ'an så borde du nog ha omdöme själv att anpassa hastigheten. (Eller hur var det egentligen??)

Menar du att någon ska berätta för dig hur fort du skall köra så du kan ställa in semestergasen efter det????
 
Jag körde inte snabbare än 140 idag. Var ut en sväng med tvitaktaren och provade efter renoveringen. Det var riktigt skitigt och lera på många ställen, så det gäller att ta det varligt med för häftiga rörelser.

Men det var skitkul!!!!
 
tja... det är ju då centripetal kraften överstiger friktionen som de skiter sig. Och i dessa väder är ju friktionen sämre/mindre. Friktion är något som jag inte förstått. Jag vet att breda sulor ger bra grepp frammåt och bakåt. Smala ger bättre grepp åt sidorna. Vad jag inte förstår är varför det ger olika friktion då friktionen blir samma hur breda/smala sulor man än har. Då friktionen är beroende av kraft + tryckarea + materialens friktions konstanter. Har friktionen med riktning/bredd i riktning att göra? Någon som har koll?

/ Hannes
 
Sätt ett Macadam bak så kan du lätt öva på att sladda in å ut ur kurvorna i väldigt låg fart...
 
Per skrev:
Fick ju se på filmen du la upp att du var jätteduktig på att slira med crossen på gräsmattan. Med tanke på den prestationen på YZ'an så borde du nog ha omdöme själv att anpassa hastigheten. (Eller hur var det egentligen??)

Menar du att någon ska berätta för dig hur fort du skall köra så du kan ställa in semestergasen efter det????
:fakta
 
Per skrev:
Fick ju se på filmen du la upp att du var jätteduktig på att slira med crossen på gräsmattan. Med tanke på den prestationen på YZ'an så borde du nog ha omdöme själv att anpassa hastigheten. (Eller hur var det egentligen??)

Menar du att någon ska berätta för dig hur fort du skall köra så du kan ställa in semestergasen efter det????

vad är det här för nått meningslöst inlägg?

är det någon som kan berätta vad som skiljer anderstorp från de andra banorna?
 
bmwjohan skrev:
vad är det här för nått meningslöst inlägg?

är det någon som kan berätta vad som skiljer anderstorp från de andra banorna?
ca 2 km längre än dom andra.
 
bmwjohan skrev:
vad är det här för nått meningslöst inlägg?

är det någon som kan berätta vad som skiljer anderstorp från de andra banorna?

1½ - 2 km längre än genomsnitts banorna i Sverige, med undantag av Mantorp.
 
HanneZ skrev:
tja... det är ju då centripetal kraften överstiger friktionen som de skiter sig. Och i dessa väder är ju friktionen sämre/mindre. Friktion är något som jag inte förstått. Jag vet att breda sulor ger bra grepp frammåt och bakåt. Smala ger bättre grepp åt sidorna. Vad jag inte förstår är varför det ger olika friktion då friktionen blir samma hur breda/smala sulor man än har. Då friktionen är beroende av kraft + tryckarea + materialens friktions konstanter. Har friktionen med riktning/bredd i riktning att göra? Någon som har koll?

/ Hannes
Lite förenklat men ungefär såhär. Vägens längsfriktion kan mätas med rullande hjul och konstant slip eller vid låst hjul medan tvärfriktionen mäts med snedställt hjul. På senare tid har ytterligare en mätmetod utvecklats, mätning vid varierande slip innebärande att mäthjulet från frirullning successivt bromsas till hjullåsning under samtidig kontinuerlig mätning av slip och friktionskraft. Eventuellt kan även mätning ske under successiv minskning av bromsmomentet tills frirullning åter inträtt. Syftet med denna metod är att finna den maximalt uppnåeliga friktionen på den aktuella vägen och med det aktuella mätdäcket.

Det bör kanske framhållas att det faktum att flertalet i det följande omnämnda friktionsmätare kan mäta inom ett mer eller mindre brett hastighetsområde inte innebär att samma mätetal erhålls oberoende av mäthastigheten. Hastighetsområdet anger bara det område inom vilket mätning kan ske baserat på begränsningar orsakade av fordonets och/eller mätutrustningens egenskaper.

Ett i friktionssammanhang vanligt begrepp är "slip" som definieras enligt nedan:



Där s = slip (%)

wf = vinkelhastighet för frirullande hjul (rad/s)

wb = vinkelhastighet för bromsat hjul (rad/s)


Inte så svårt att begripa, men att kombinera Friktion med Centripetalkraft är lite lurigt :va
 
Last edited:
heliac skrev:
Sätt ett Macadam bak så kan du lätt öva på att sladda in å ut ur kurvorna i väldigt låg fart...

Ja, har man Macadam så kan man lika gärna köra utan däck. Eller hur va det nu? :va Annat är den med beggade rejs-däck. Där kan vi snacka fäste. Direkt från donken ba!


:rolleyes:
 
bmwjohan skrev:
jag funderar på att ta ut hojen en sväng idag. känns som att det kanske är sista chansen i år. idag är det väl en 6-7 grader ute och det är blött på asfalten.

jag har aldrig kört hoj när det varit blött. det är lite av min regel. jag kör bara när asfalten är snustorr. detta medför att jag inte har en aning om hur fort man vågar köra när det är sånt klimat ute som det är idag.

om vi säger att jag i vanliga fall vågar köra i en kurva i 170 med lite lagom nedlägg då det är 20 grader ute och snustorr asfalt. hur fort vågar jag då åka idag i samma kurva när det är 6-7 grader ute, blöt asfalt och kallare däck och allt sånt. på ett ungefär bara alltså.

96,44938 km/h tror jag, give or take a couple om km/h... :confused:
 
bmwjohan skrev:
jag funderar på att ta ut hojen en sväng idag. känns som att det kanske är sista chansen i år. idag är det väl en 6-7 grader ute och det är blött på asfalten.

jag har aldrig kört hoj när det varit blött. det är lite av min regel. jag kör bara när asfalten är snustorr. detta medför att jag inte har en aning om hur fort man vågar köra när det är sånt klimat ute som det är idag.

om vi säger att jag i vanliga fall vågar köra i en kurva i 170 med lite lagom nedlägg då det är 20 grader ute och snustorr asfalt. hur fort vågar jag då åka idag i samma kurva när det är 6-7 grader ute, blöt asfalt och kallare däck och allt sånt. på ett ungefär bara alltså.

96,44938 km/h tror jag, give or take a couple of km/h... :confused:
 
GSXR1100R skrev:
Lite förenklat men ungefär såhär. Vägens längsfriktion kan mätas med rullande hjul och konstant slip eller vid låst hjul medan tvärfriktionen mäts med snedställt hjul. På senare tid har ytterligare en mätmetod utvecklats, mätning vid varierande slip innebärande att mäthjulet från frirullning successivt bromsas till hjullåsning under samtidig kontinuerlig mätning av slip och friktionskraft. Eventuellt kan även mätning ske under successiv minskning av bromsmomentet tills frirullning åter inträtt. Syftet med denna metod är att finna den maximalt uppnåeliga friktionen på den aktuella vägen och med det aktuella mätdäcket.

Det bör kanske framhållas att det faktum att flertalet i det följande omnämnda friktionsmätare kan mäta inom ett mer eller mindre brett hastighetsområde inte innebär att samma mätetal erhålls oberoende av mäthastigheten. Hastighetsområdet anger bara det område inom vilket mätning kan ske baserat på begränsningar orsakade av fordonets och/eller mätutrustningens egenskaper.

Ett i friktionssammanhang vanligt begrepp är "slip" som definieras enligt nedan:



Där s = slip (%)

wf = vinkelhastighet för frirullande hjul (rad/s)

wb = vinkelhastighet för bromsat hjul (rad/s)


Inte så svårt att begripa, men att kombinera Friktion med Centripetalkraft är lite lurigt :va
om man nu kan klura ut vad friktions kraften är så gäller det väl bara att inte svänga eller köra så pass fort att centripital kraften inte överstiger den maximala friktionskraften? För det är väl dom som motverkar varandra?
 
HanneZ skrev:
om man nu kan klura ut vad friktions kraften är så gäller det väl bara att inte svänga eller köra så pass fort att centripital kraften inte överstiger den maximala friktionskraften? För det är väl dom som motverkar varandra?
Ja så borde det vara, men det kan vara tvärtom :va
 
GSXR1100R skrev:
Ja så borde det vara, men det kan vara tvärtom :va
tvärtom? att dom samverker? =)

Borde föresten blir väldigt avancerat o räkna på friktion. Då friktionen blir ju mer när man kör fort genom en kurva genom att centripitalkraften trycker motorcykeln delvis mot marken(om kurvan är lutad innåt). Men samtidigt som man kör snabbare så öker ju centripital kraften. O den bör ju öka snabbare i och med kraftkomposanternas riktning. Vi får nog ge upp hoppet om att ge bmw_johan ett vettigt svar!
 
HanneZ skrev:
tvärtom? att dom samverker? =)

Borde föresten blir väldigt avancerat o räkna på friktion. Då friktionen blir ju mer när man kör fort genom en kurva genom att centripitalkraften trycker motorcykeln delvis mot marken(om kurvan är lutad innåt). Men samtidigt som man kör snabbare så öker ju centripital kraften. O den bör ju öka snabbare i och med kraftkomposanternas riktning. Vi får nog ge upp hoppet om att ge bmw_johan ett vettigt svar!
Ja det är bättre att följa Mattias råd, gasa som f-n och håll stumt, skär igenom kurvorna och chansa lite, det brukar ju gå bra :rolleyes:
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top