Lite förenklat men ungefär såhär. Vägens längsfriktion kan mätas med rullande hjul och konstant slip eller vid låst hjul medan tvärfriktionen mäts med snedställt hjul. På senare tid har ytterligare en mätmetod utvecklats, mätning vid varierande slip innebärande att mäthjulet från frirullning successivt bromsas till hjullåsning under samtidig kontinuerlig mätning av slip och friktionskraft. Eventuellt kan även mätning ske under successiv minskning av bromsmomentet tills frirullning åter inträtt. Syftet med denna metod är att finna den maximalt uppnåeliga friktionen på den aktuella vägen och med det aktuella mätdäcket.
Det bör kanske framhållas att det faktum att flertalet i det följande omnämnda friktionsmätare kan mäta inom ett mer eller mindre brett hastighetsområde inte innebär att samma mätetal erhålls oberoende av mäthastigheten. Hastighetsområdet anger bara det område inom vilket mätning kan ske baserat på begränsningar orsakade av fordonets och/eller mätutrustningens egenskaper.
Ett i friktionssammanhang vanligt begrepp är "slip" som definieras enligt nedan:
Där s = slip (%)
wf = vinkelhastighet för frirullande hjul (rad/s)
wb = vinkelhastighet för bromsat hjul (rad/s)
Inte så svårt att begripa, men att kombinera Friktion med Centripetalkraft är lite lurigt