hur fort moppefucko?!

Yamaha DT50 90:a autisa 70cc, sexläppars membran, 24mm platta, 24mm mikuni. 10-50drev. Fint stick toppade 80km/h moppemätare.

mb skrev:
Har för mig att dt:ns s.k. 70cc i verkligheten låg närmare 60 (lätt att slå på räknaren). Mt's 65cc gav faktiskt större slagvolym; dt hade ju kortare slaglängd än mt snarare än tvärtom... Så för 72 ärliga måste du borrat en hel del.

Min skapelse slutade på (om jag nu inte minns helt fel) 47 mm. Detta är då ca:2 mm mer än på de 70 cc cyllarna som Yamaha anger....

Så det stämmer att de överdrev ganska mycket.... När man får ta till en suka kolv och modda för att komma upp i 70cc!

Zündapp CS50-83. 70 cc, 24 mm Dellórto (stavning?) fallportsförgasare från en trialmotor, högkompstopp och helt utan säkerhetsattiraljer som bromsar å sån skit...

Rörde aldrig drevningen, så moppen va ju snabbast i hela kungsbacka upp till 80 som var den ädla toppfarten....

Det var tider det.....

//jaG

Ingen direkt upphettsande moppe hade man, bara en Sketen Beta RR50 Enduro -01 (nummer 2 som kom till sverige) ;)

Efter en ordentlig "inkörning" a 250Mil så drogs pluggen, vipps så gick den 95Km/h enligt bilmätare , rakt fram, nerför, eller i svag uppförsbacke så höll den konstant 95Km/h.

Kompisarna som hade derbi´s blev totalt ifrånkörda av den, deras mätare visade 120 :kocko . Undrar vad felmarginalerna på dom mopparna var?

DT50MX med 70cc autissa(nåt?!), malossi högkomptopp, fetare reeds, motorsågsförgasare, krök o den biten, massa drevning = bottade mätaren. Va de nu kan va i verklig fart, ca 140 mätarfart iaf om jag minns rätt

Zundapp KS50 -77

70cc (såkallad 9.5 hästars tvivlar p ådet dock) borrad förgasare,ombestyckad, borrad luftfilterburk, en GROV krök samt en ljuddämpare avstämd för 70cc motorn, endast drevad 2 kugg fram gick som en jävla raket upp till 85 realistiska(varvade ut 3an), 95-100 "moppetidshastighet" :tungan ...

Bromsar? jaao frambromsen var ungefär likabra som en gammal cantileverbroms, bakbromsen var antingen av/på

Tanka för 50 spänn släng i lite 2taktsolja och man var kung för flera mils förortsligism :)

Those were the days! :yoparty

Last edited:
Yamaha DTMX -94 65cc, ostrypt och uppborrad insug, effektavgassystem, hemmatrimmade reeds, några kuggar upp fram.. uhm, 90-95 mätarfart

HanneZ skrev:
DT50MX med 70cc autissa(nåt?!), malossi högkomptopp, fetare reeds, motorsågsförgasare, krök o den biten, massa drevning = bottade mätaren. Va de nu kan va i verklig fart, ca 140 mätarfart iaf om jag minns rätt
110 kanske max, men jag är skeptisk... När jag för ett antal år sen nyligen tagit A1-kortet så var det många av skolans hårdingar som ville testa på hur mycket de hade att sätta mot. Det värsta jag nånsin var med om var en mt som hängde med upp till 115 på min mätare (åtmistone en bit över 100 verklig fart). Den hade enligt utsaga marknadens värstingcylinder uppborrad till största dimensionen, mesta möjliga drevning, 28-förgasare m.m. De flesta som drog historier om både 100 och 140 var väck i 70-80 :D

Yamaha DT50-65cc+allt 85km/h mätarfart.
Puch Alabama-ramsne och hemmafilad, bingförgasare, 70 km/h ,Coolaste mopppen jag ägde
Honda MB5 racer-Seriöst trimmad av någon annan av mig själv vilket ju inte är lika kul. Gjorde säkert runt 100knyck om man drevade den rätt.

HanneZ skrev:

DT:n gick erkänt dåligt jämfört med Hondarovorna vid hög trimningsgrad. Min MB5 var betydligt snabbare än alla DT som gick att uppbringa och den gjorde kanske uppåt 100 knyck.

140 i fablernas värld.....

Chris Ash skrev:
DT:n gick erkänt dåligt jämfört med Hondarovorna vid hög trimningsgrad.
Japp, bl.a. svårare att få upp volymen pga den kortare slaglängden. Dt:ns sk 70cc-kit gav som sagt i verkligheten runt 62cc eller liknande, medan honda hade god potential att överskrida verkliga 70cc.

Madhonda skrev:
Nja...jag måste erkänna att jag va aldrig nåt moppefucko...!! :brinnerup

Hmm...om man inte räknar min första hoj förstås...en Yamaha FZ 600. :rolleyes:

Då kan vi bilda klubb :banana
Fast jag känner mig faktiskt lite utanför... :rolleyes:

Chris Ash skrev:
DT:n gick erkänt dåligt jämfört med Hondarovorna vid hög trimningsgrad. Min MB5 var betydligt snabbare än alla DT som gick att uppbringa och den gjorde kanske uppåt 100 knyck.

140 i fablernas värld.....
Vad snackar du om, du kör ju fortfarande moppe :kocko

Började med en FS1 -84, testa att borra upp den...men gick skit...max 35+

Sen blev det Zundapp KS50 Super Sport -78, med 70cc drev och MT5 ljuddämpare...polisen tog mig i Frillesås...90km/h...böter och annat skit för det...

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman