Esquire
Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Kom just ihåg en midsommar för några år sedan.
Det var en fin kväll och vi hade just grillat och ätit gott. Tyvär så var det ganska så torrt på alkoholfronten eftersom att vi var för unga för att gå på systemet. Visst hade man kunnat fixa någon som köpte ut, men sånt kräver ju framförhållning. Vi hade ju även kunnat tagit oss en folkölsfylla (det hade vi iaf åldern inne för) om det inte varit för det att vi på nyåret innan hade gjort just det och inte kände oss så motiveraded för att upprepa de bravaderna.
Så vad gör man då?
Vi satt ett tag och funderade. Det enda som allt funderande resulterade i var att vi blev ännu mera uppgivna. Några grabbar i sina bästa år som satt nyktra på midsommarafton. Så ska det ju inte vara när man är ung!
Då kom en av oss på att i garaget så stod ju hans gamla moped. Plus en låda med trimdelar. Cylinder, kolv, effektpipa, förgasare, andra drev...
Det var bara ett litet problem: det var punka på bakhjulet. Eller rättare sagt så hade ventilen lossnat från resten av slangen under ganska vådlig skjutsning vid ett tidigare tillfälle.
Klockan var då strax efter 20 på midsommarafton. I Östersund. Dessa faktorer gör att man ganska snabbt inser att det kan vara lite svårt att få tag i en ny innerslang till en moped lite snabbt. Men såna små petitesser var inget som vi lät nedslå oss. Vi hade ju ett mål för kvällen, och det var att återuppväcka de döda. Vilket i detta fall innebar en Jawa TWS 50 (tjeckisk crossmoppe från mitten på 90-talet) och en låda trimdelar.
Vi var i alla fall nog sansade att ge oss på att ordna punkteringen innan trimmandet.
Så vi plockade loss bakhjulet och gav oss på uppgiften att plocka bort däcket från fälgen. Som ung och oerfaren ansåg man att i brist på riktiga däckjärn så dög det lika bra med ett gäng skruvmejslar och lite våld. En böjd skruvmejsel och några droppar svett senare så hade vi i alla fall fått ur slangen som nu verkade har några konstiga avlånga hål...
Jag hoppade upp på motorcykeln med den gamla trasiga slangen innaför jackan och drog iväg till en mack som sålde cykeltillbehör. Den var faktiskt öppen, även om jag hade varit lite skeptisk när jag drog dit. Väl där så står jag med den trasiga slangen och försöker gissa mig till vilken cykelslang som kan tänkas passa. "Hmm, det är ju 17"-däck på moppen så en 16"-slang för barnbmx borde ju sitta som gjuten..."
Japp, den satt som gjuten. Faktiskt lite för välgjuten. Hade jag varit på jakt efter ett fälgband så hade den varit perfekt. Som innerslang kunde den dock inte göra någon större nytta.
Ett antal vändor till macken senare så visade det sig att en slang för 20"-bmxhjul satt som gjuten. På rätt sätt för att fungera som innerslang till och med.
Såja, punkteringen fixad. Nu var det bara dags för trimmandet.
Själva trimmande gick ganska bra sånär som på en avgaspackning som gick sönder och en mutter till toppen som fick gängpaj. Inget av problem var större än att de båda kunde lösas med lite våld och ett paket Frosties.
Moppen gick som en skållad bäver sedan. Ca 90-100 mätarfart var vad den lyckades prestera i ett industriområde, då accelererade den fortfarande när jag vart tvungen att bromsa. 70kmh med skjuts.
Senare den kvällen gav vi oss ut på lite äventyr med en Nissan Micra, men det är en annan historia.
Det var en fin kväll och vi hade just grillat och ätit gott. Tyvär så var det ganska så torrt på alkoholfronten eftersom att vi var för unga för att gå på systemet. Visst hade man kunnat fixa någon som köpte ut, men sånt kräver ju framförhållning. Vi hade ju även kunnat tagit oss en folkölsfylla (det hade vi iaf åldern inne för) om det inte varit för det att vi på nyåret innan hade gjort just det och inte kände oss så motiveraded för att upprepa de bravaderna.
Så vad gör man då?
Vi satt ett tag och funderade. Det enda som allt funderande resulterade i var att vi blev ännu mera uppgivna. Några grabbar i sina bästa år som satt nyktra på midsommarafton. Så ska det ju inte vara när man är ung!
Då kom en av oss på att i garaget så stod ju hans gamla moped. Plus en låda med trimdelar. Cylinder, kolv, effektpipa, förgasare, andra drev...
Det var bara ett litet problem: det var punka på bakhjulet. Eller rättare sagt så hade ventilen lossnat från resten av slangen under ganska vådlig skjutsning vid ett tidigare tillfälle.
Klockan var då strax efter 20 på midsommarafton. I Östersund. Dessa faktorer gör att man ganska snabbt inser att det kan vara lite svårt att få tag i en ny innerslang till en moped lite snabbt. Men såna små petitesser var inget som vi lät nedslå oss. Vi hade ju ett mål för kvällen, och det var att återuppväcka de döda. Vilket i detta fall innebar en Jawa TWS 50 (tjeckisk crossmoppe från mitten på 90-talet) och en låda trimdelar.
Vi var i alla fall nog sansade att ge oss på att ordna punkteringen innan trimmandet.
Så vi plockade loss bakhjulet och gav oss på uppgiften att plocka bort däcket från fälgen. Som ung och oerfaren ansåg man att i brist på riktiga däckjärn så dög det lika bra med ett gäng skruvmejslar och lite våld. En böjd skruvmejsel och några droppar svett senare så hade vi i alla fall fått ur slangen som nu verkade har några konstiga avlånga hål...
Jag hoppade upp på motorcykeln med den gamla trasiga slangen innaför jackan och drog iväg till en mack som sålde cykeltillbehör. Den var faktiskt öppen, även om jag hade varit lite skeptisk när jag drog dit. Väl där så står jag med den trasiga slangen och försöker gissa mig till vilken cykelslang som kan tänkas passa. "Hmm, det är ju 17"-däck på moppen så en 16"-slang för barnbmx borde ju sitta som gjuten..."
Japp, den satt som gjuten. Faktiskt lite för välgjuten. Hade jag varit på jakt efter ett fälgband så hade den varit perfekt. Som innerslang kunde den dock inte göra någon större nytta.
Ett antal vändor till macken senare så visade det sig att en slang för 20"-bmxhjul satt som gjuten. På rätt sätt för att fungera som innerslang till och med.
Såja, punkteringen fixad. Nu var det bara dags för trimmandet.
Själva trimmande gick ganska bra sånär som på en avgaspackning som gick sönder och en mutter till toppen som fick gängpaj. Inget av problem var större än att de båda kunde lösas med lite våld och ett paket Frosties.
Moppen gick som en skållad bäver sedan. Ca 90-100 mätarfart var vad den lyckades prestera i ett industriområde, då accelererade den fortfarande när jag vart tvungen att bromsa. 70kmh med skjuts.
Senare den kvällen gav vi oss ut på lite äventyr med en Nissan Micra, men det är en annan historia.