hur fort moppefucko?!

Kom just ihåg en midsommar för några år sedan.

Det var en fin kväll och vi hade just grillat och ätit gott. Tyvär så var det ganska så torrt på alkoholfronten eftersom att vi var för unga för att gå på systemet. Visst hade man kunnat fixa någon som köpte ut, men sånt kräver ju framförhållning. Vi hade ju även kunnat tagit oss en folkölsfylla (det hade vi iaf åldern inne för) om det inte varit för det att vi på nyåret innan hade gjort just det och inte kände oss så motiveraded för att upprepa de bravaderna.

Så vad gör man då?

Vi satt ett tag och funderade. Det enda som allt funderande resulterade i var att vi blev ännu mera uppgivna. Några grabbar i sina bästa år som satt nyktra på midsommarafton. Så ska det ju inte vara när man är ung!

Då kom en av oss på att i garaget så stod ju hans gamla moped. Plus en låda med trimdelar. Cylinder, kolv, effektpipa, förgasare, andra drev...

Det var bara ett litet problem: det var punka på bakhjulet. Eller rättare sagt så hade ventilen lossnat från resten av slangen under ganska vådlig skjutsning vid ett tidigare tillfälle.

Klockan var då strax efter 20 på midsommarafton. I Östersund. Dessa faktorer gör att man ganska snabbt inser att det kan vara lite svårt att få tag i en ny innerslang till en moped lite snabbt. Men såna små petitesser var inget som vi lät nedslå oss. Vi hade ju ett mål för kvällen, och det var att återuppväcka de döda. Vilket i detta fall innebar en Jawa TWS 50 (tjeckisk crossmoppe från mitten på 90-talet) och en låda trimdelar.

Vi var i alla fall nog sansade att ge oss på att ordna punkteringen innan trimmandet.

Så vi plockade loss bakhjulet och gav oss på uppgiften att plocka bort däcket från fälgen. Som ung och oerfaren ansåg man att i brist på riktiga däckjärn så dög det lika bra med ett gäng skruvmejslar och lite våld. En böjd skruvmejsel och några droppar svett senare så hade vi i alla fall fått ur slangen som nu verkade har några konstiga avlånga hål...

Jag hoppade upp på motorcykeln med den gamla trasiga slangen innaför jackan och drog iväg till en mack som sålde cykeltillbehör. Den var faktiskt öppen, även om jag hade varit lite skeptisk när jag drog dit. Väl där så står jag med den trasiga slangen och försöker gissa mig till vilken cykelslang som kan tänkas passa. "Hmm, det är ju 17"-däck på moppen så en 16"-slang för barnbmx borde ju sitta som gjuten..."

Japp, den satt som gjuten. Faktiskt lite för välgjuten. Hade jag varit på jakt efter ett fälgband så hade den varit perfekt. Som innerslang kunde den dock inte göra någon större nytta.

Ett antal vändor till macken senare så visade det sig att en slang för 20"-bmxhjul satt som gjuten. På rätt sätt för att fungera som innerslang till och med.

Såja, punkteringen fixad. Nu var det bara dags för trimmandet.

Själva trimmande gick ganska bra sånär som på en avgaspackning som gick sönder och en mutter till toppen som fick gängpaj. Inget av problem var större än att de båda kunde lösas med lite våld och ett paket Frosties.

Moppen gick som en skållad bäver sedan. Ca 90-100 mätarfart var vad den lyckades prestera i ett industriområde, då accelererade den fortfarande när jag vart tvungen att bromsa. 70kmh med skjuts.

Senare den kvällen gav vi oss ut på lite äventyr med en Nissan Micra, men det är en annan historia.

moped hade jag. en ts med 70kubik, trimkrök, stor gasare, ev fler okända saker gjorda med den när min bror hade den. den drog jämt med en polares 125a upp till maxfart (ca100 på mätarn) 90 gjorde den med 4pers på (mätarfart). körde som ett svin med den, det va jävligt kul. den hade ett elakt ljud, så elakt så grannarna skar sönder däcken :hihi

Här är vinnaren! http://www.jpmotorsport.se/
Johannes är en kompis till mig som stod för motorjobbet när jag
körde dragracing med VW. Men han blir aldrig för gammal för
att trimma moppe! :tummenupp

Moppen är en Puch, 50cc (48ellervadeva).
Vill minnas att målet var över 100km/h med standard drevning,
blev 97 eller något sånt...

Missa inte filmen när han kör den i sin bil-dyno! :yoparty
Tror den lämnar 11,7hp...

Nu håller han på att uppdatera ett tidigare projekt: Honda MT5 med
gokart-slid, har blivit 65cc bara härom veckan. :banana

Tillvardags kör en himmelsblå VW som är bes i det skicket som syns på filmerna, missa inte dem!!! :banana (2,3lit, 250+hp)

yamaha fs1, sliten 60cc(57riktiga) 16fugge, dt50 effektkrök omsvetsad, trimtopp, dreven minns jag inte vad dom var.
Gjorde ca 80km/h. hade juniorspeedwaybakdäck både fram och bak som jag köpte av en kompis pappa, bettade fint både sommar och vinter.
Jävligt fin moppe faktiskt, lättskruvad och höll riktigt bra.

Reiju Drac
74cc, Pro Race koppling, Pro Race vev, Hebo filter, 21mm fögge, TK pipa mm.

Gick som ett skållat as, hade uppe den i runt 120km/h enligt GPS, fast då med väääldigt hög drevning och lite medvind :D

mt5:a som gick i 70 enligt mätaren i ned försbacke och 60 på planmark (den kunde hålla igång i 70 om man kom upp i det dock) med trimm rör öppet filter och fillad cylinder. Va fet glad för den hängde på polarnas otrimmade eu moppar :D Så den gjorde typ 55

Senda drd sm: 110 mätt med polisbil :D 53 knop enligt gps men då varava den mindre så det kanske stämmer. Den hade bara drev, rör, och fillat insugsrör. Och ca 30 timmars fin instälning av munstycke, nål, tändstift och drev.

Den va faktiskt mer mc en crmen synd att det inte gick att byta motor och regga in :D

Those were the days när man tänkte lika långt som näsan räkte och trafikregler inte gälde än själv. :hihi :3freak

Last edited:
gilera rcr orginal 70-75kmh (skumma saker med den moppen, bland annat så ska de öppna pluggen vid 100mil :3freak )

Många moppar har det blivit. Men den som jag hade
längst och trimmade mest var en MB-5:a från -84.

- Autisa 65cc, borrad till ruggiga 46mm.
- Bonnaplanad topp.
- 4-läppars fiberreeds.
- 24mm. Dell'orto.
- Konfilter.
- Rensat blås.
- Har för mig jag mest körde med 15/42 drevning.

Gjorde c:a 100km/h.
18km/h helt original efter ett års hårdkörning med
nämnda trim. :hihi

Har haft en hel del moppar, dem snabbaste är väl:

Yamaha Fs1DX utrustad med:
Polini 70cc
Hembyggt insug
20mm dellorto förgasare
Expansionskammare

Typ 90km/h

Sen en scooter, Yamaha BW's

Top performances 70cc