hur fort moppefucko?!

Suzuki TS
70cc allt övrigt orginal,
gick 65-70kmh och det räckte för att vurpa och skada sig rejält. :näsblod

Det var inte mycket tanke på skyddsutrustning då, plast hjälmen man hade var begagnad från säljaren. :)

Själv hade jag en Puch Dakota 3000 med 6 kanals 75cc cylinder med reedventil och en 24 mm mikuni förgasare och tändning från en MC.. Lättat svänghjul, special vevparti och hårdare fjädrar till kopplingen (Som ändå aldrig höll) Den var drevad med 17 kuggar fram och 34 i bak.. Ändå reste den sig på bakhjulet vid gaspådrag på 1:an och 2:an... :yoparty

Hastighet uppmätt med motorcykel åkandes bredvid, ca: 120 KM/H (Mätarfart)

tjockisbulle skrev:
...

Det var inte mycket tanke på skyddsutrustning då, plast hjälmen man hade var begagnad från säljaren. :)

Och den hängde på armen, backspegeln eller låg kvar hos polarn :)

Får alltid svåra nostalgikänningar när det ska snackas moppe.

Haha, påminner om den tidigare tråden "en moppefuckos bekännelse", där man skulle erkänna alla dumheter man hittat på i 15-årsåldern.

Min lilla motorped var en dt50mx med femhalva, trimböj, drevning och 20-förgasare; gjorde 80 enligt (glädje)mätaren.

Hade en dt50, gick i 60km/h när jag köpte den. Kompression och liknande finneser fanns ej, men dög att köra på åkrar och skogsstigar med som 14åring. Men efter en omgång med slipstift och borrmaskin (home made portning) så gick den i 55km/h å hyggligt komp (köpte nya packningar och kolv). Sen vårdade jag den som min lilla älskling i 2år!

Kanske ska tillägga att man skruvade i 1 veckor å sen körde 2 vecka, sen började det om igen..... Fast det var där motorintresset vaknade till liv. Glömmer aldrig första sommaren med mopeden, än idag när någon nämner den sommaren så får jag inkl polarna som var med på den tiden en drömmande blick och tiden stannar.

Last edited:
Henkka skrev:
Hade en dt50, gick i 60km/h när jag köpte den. Kompression och liknande finneser fanns ej, men dög att köra på åkrar och skogsstigar med som 14åring. Men efter en omgång med slipstift och borrmaskin (home made portning) så gick den i 55km/h å hyggligt komp (köpte nya packningar och kolv). Sen vårdade jag den som min lilla älskling i 2år!
Öh, om man ska tolka det här i sann moppefuckoanda: Du trimmade den alltså så den gick saktare :va :fatta!

mb skrev:
Öh, om man ska tolka det här i sann moppefuckoanda: Du trimmade den alltså så den gick saktare :va :fatta!

Jepp, mitt första trim försök efter att ha läst om "gör det själv portning" på internet, skämdes sen i flera veckor så fort någon nämde det. Fast den blev lätt startad och drog fint vid krypkörning ( något den aldrig gjort förr)

Henkka skrev:
Jepp, mitt första trim försök efter att ha läst om "gör det själv portning" på internet, skämdes sen i flera veckor så fort någon nämde det.
Om det var en femhalva som satt i så var helt onödigt i det läget. Och orginalcylindrar är svindyra och ska helst inte röras alls.

mb skrev:
Om det var en femhalva som satt i så var helt onödigt i det läget. Och orginalcylindrar är svindyra och ska helst inte röras alls.

försök säga det till en trimkåt 14åring!

Chrille skrev:
Och den hängde på armen, backspegeln eller låg kvar hos polarn :)

Får alltid svåra nostalgikänningar när det ska snackas moppe.

vad som också var polulärt var att ha hjälmen uppe på huvet, alltså uppe i pannan ej fastspännd. :)

edit

Fuckot gick ändå inte så fort som man trodde, i ett försök att dra bengen med 3st på moppen sket det sig rejält men slapp undan med tillsägelse och föräldra besök. :tungan

1. Mustang Mamba, obligatoriskt bonntrimm med borr här o där 40km/h men bakhjul på gas på 1:an
2. Chopper byggd av mustang mamba, samma motor
3. Yamaha yz 80 med annan zündapp motor, 55km/h men jag sladdade värst runt villakvarteret i alla fall
4. Minibike, går att konvertera till trike på 20min (grymt kul på vintern). Med samma motor som ovan

När jag slutligen blev 15:
5. Honda MT5 65cc, 20mm mikuni, carbon reeds, jamarcol krök/ljudämpare, höjd o mixad o allt sånt där, fart aldrig uppmätt. :hihi
6. Yamaha Neos -00, alla pluggar ur, utom i växellådan, gjorde 60 men ganska snabb dit

Nja...jag måste erkänna att jag va aldrig nåt moppefucko...!! :brinnerup

Hmm...om man inte räknar min första hoj förstås...en Yamaha FZ 600. :rolleyes:

Min farsa skulle lära mig att trimma. Det första han gjorde var att skicka iväg mig till OK för att köpa "kanjack".

Behöver jag säga att det blev inget trim?

Madhonda skrev:
Nja...jag måste erkänna att jag va aldrig nåt moppefucko...!! :brinnerup

Hmm...om man inte räknar min första hoj förstås...en Yamaha FZ 600. :rolleyes:

Så jävla skönt!!! :D :D
Helt rätt det är en moppe, varjefall om man har större nu :7peta

Tack o lov fanns det inget hjälmtvång...

...på min mopedtid...för ingen av de två "pärlorna" tillhörde någon av de snabbaste i grannskapet...

Moped 1: Husqvarna 2-vxl tramphistoria - > + 30-35 under gynsamma perioder
Moped 2: Puch Dakota med texasstyre, guldmetallic - > ca 45

Sen fick det vara nog...blev en 10-vxl cresent istället :yoparty

c:a 110 km/h

Yamaha DT Uppborrad 70cc cylinder till 72cc, Honda mt5 kolv. 24 mm mikunigasare, ombyggt avgassystem, omdrevad.

De var tider de.

DT50.

Autisa cylle som va skuren. Portad duktigt på alla ställen. Borrade om till den största kolven på marknaden, nämligen suka TS största över dimension. Gjorde om kolven med egna fönster, bytte håll på kolvringarna och gjorde större hål för DT:ns grövre vev.
20mm mikuni, omgjord luftburk med massa hål och damstrumpa som filter. Carbon reeds, jamarcol krök och hemsvetsad effekt ljuddämpare. Topp planad och omfräst förbränningsrum.

Testade även med motorsågs förknasare... utan något vidare resultat. Hade även planer på att förse monstret med dubbla stift...

Moppen nöp och skar på alla tänkbara sätt och rassla o levde fan konstant.... (Byta lager var ju inte att tänka på)

Minns inte drevningen men toppade runt 100 km/h med bra ax. (när den höll)

Men tiden var ju ungefär 1 vecka i garaget och en sådär 20 min åka.... Men garaget var ju roligast... :hihi

ThomasJ skrev:
Yamaha DT Uppborrad 70cc cylinder till 72cc, Honda mt5 kolv. 24 mm mikunigasare, ombyggt avgassystem, omdrevad.

De var tider de.
Har för mig att dt:ns s.k. 70cc i verkligheten låg närmare 60 (lätt att slå på räknaren). Mt's 65cc gav faktiskt större slagvolym; dt hade ju kortare slaglängd än mt snarare än tvärtom... Så för 72 ärliga måste du borrat en hel del.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman