Hur fort måste man köra för att fartvinden skall hålla upp kroppen?

Gick med
14 May 2011
Hoj
83,suzuki gsx es, 80 kawasaki z 250
Kör i dagsläget transalp där jag sitter helt upprätt men ibland funderar jag på att skaffa en fireblade eller en gsx r, frågan är i vilken hastighet den framåtlutande körställningen är bekväm? altså i ungefär vilken hastighet kroppen hålls upp av fartvinden? skulle kunna tänka mig att det blir mycket jobbigt att köra en sån här hoj i lägre farter?

Funderar du i de banorna så ska du släppa tanken på sporthoj direkt. Vill du ha något effektstarkare än din transalp finns det massor av streethojjar att välja bland, t ex fz1.

Jag tycker aldrig att jag lider av att hänger i armarna när jag kör långsamt. Däremot tycker jag att det är grymt jobbigt att åka fort på nakna hojar, tom motorvägshastighet kan ju vara jobbig i längden :gnissla

Hum beror lite vad man väger i överkroppen + vad man använder för kläder.

För mig skulle jag säja det är bekvämt i 200 & uppot när jag lägger mig, men man kör väldigt bekvämt upprätt i 30-100 km/h

Man kör inte nakenhoj för bekvämlighetens skull.Då tar man bilen istället.Nakenhojar är till för de som vill ha en upplevelse i livet och inte lider av svaga benstommar som måste gömmas bakom en plastkåpa. :crash

Med kåpförsedd sporthoj tycker jag det är bekvämt att cruisa i 130-140. Luftkudden blir då för mig bekväm.
På fighter tycker jag det börjar bli störigt med fartvind vid 120 och rent jävla irriterande vid 150 :crash

Motorvägspendlande alltså. Kör man krokväg så skiter man ju i lite vind. :)

160+ på r1:an

Beror lite på om jag har tröja över stället eller inte.

Laglig fart är både tråkigt och obekvämt om det bara skall gå rakt fram / motorväg.

I 260 ska man inte sitta upp o kolla bakåt för då sliter vinden lite i hjälmen lite :D

Det blir aldrig bra i laglig fart med sporthoj i alla fall om du vill kunna vila mot luften...

På en kurvig väg behöver man inte köra särskilt fort, bara man rör kroppen lite.

På en motorväg så behöver man köra ganska fort vilket är ytterligare en anledning att undvika dessa vägar...

Efter att ha räknat några timmar på alla olika hojar som finns, alla olika sorters förare, alla olika sorters väderförhållanden och klockslag och sen delat resultatet med min försäkringspremie ifjol så har jag kommit fram till att 93,57 km/h (faktisk fart) är svaret som TS efterfrågar.

Frågan är lite som "hur långt är ett snöre", men jag förstår att TS undrar om han kommer trivas med sporthoj eller ej. Hur man upplever körställning är individuellt och det bästa är att provköra en hoj hos handlare så känner du hur det är.

Efter att ha räknat några timmar på alla olika hojar som finns, alla olika sorters förare, alla olika sorters väderförhållanden och klockslag och sen delat resultatet med min försäkringspremie ifjol så har jag kommit fram till att 93,57 km/h (faktisk fart) är svaret som TS efterfrågar.

Fan va bra! Jag har också alltid undrat :rofl

Kan du dubbelkolla dina siffror, göra en datorsimulering och en 3D-rendering och visa upp för oss andra så vore det utmärkt. :tummenupp

Vid 140 ungefär kan jag slappna av helt i armarna.
Fast vid 170 måste jag börja kröka klorna igen så det blir inte mycket slappa..:tungan

Svaret på din fråga är att du aldrig kommer att köra bekvämare än vad du gör nu på transan, du sitter ledigt upprätt bakom den höga vindrutan, gärna den med en spoiler. Du har en framåt & speciellt en bakåt sikt du inte får på någon sporthoj. Som pendlar hoj är den outstanding.
Men är du en blivande fart & hk. junkie, så kräver övergången till en sporthoj en viss tid av tillvänjning då den beter sig lite annorlunda mot transan & kräver en annan hantering för att få den att bete sig som du vill.
Körställningen är likt fosterställning, men blir bekväm när du flyttar kraften från att hålla krampaktigt i styret till att greppa tanken med låren. Det där med att hålla upp överkroppen är inget problem för mig då jag vilar kaggen mot tanken bara, vid hårdkörning vilar även hakan mot tanken (flyttar mig bara lite bakåt). Sen kan du moda sporthojen med högre vindruta & extra backspeglar.
Har du provkört en sport hoj? Är du tveksam varför inte mellanlanda på en streethoj eller vassare offroad som t.ex. KTM.

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien