hur fort kör folk i jämförelse med hastighetsgränserna?

Min hastighet i förhållande till tillåtna hastighet? Stadstrafik inte inkluderat.


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .
man e ju inte dum. Går de å brassa så gör man det. Är det isbana+mycke trafik+mörkt+snöstorm så kan man ju köra lagligt. Det är nog enda gången jag begripit mej på hastighetsgränserna. Känns som om min farmor och min försäkringsagent har satt dem.
 
Inte inne i städer och tätorter, men annars går det alltid på tok för fort.

Edit: Skånetjejer kör visst för fort, överlag, ser jag! :D

(La rösten på 50+)
 
Last edited:
Min erfarenhet är att när man kör ensam så brukar man hålla sig rätt hyfsat till hastighetsbegränsningar medan när man väl hamnar i grupp så är måttstocken oftast skylten +100
 
...medan när man väl hamnar i grupp så är måttstocken oftast skylten +100

Hoppas du inte bara kör motorväg..
Åker man på vägarna utan för Uppsala som är roliga, är det inne helsike svårt att köra mer än + 30 :tummenupp

Som många andra skrivit beror det till stor del på humör och tillfällen. När jag åker hem till västkusten kan farten variera från +0 - alldeles för mycke, transporten är dö trist. "Flygrakorna" mellan THN & Lidköping är farliga för körkortet.
 
E notorisk fortkörare .. dock så försöker jag hålla mig till laglig hastighet inom stan. ej heller bakhjulskörning inne i stan (har hänt dock)


men på landsbygden, där det finns möjlighet att dra på, så händer det att man är en bra bit över +50 gällande hastighet.
 
Jag håller med elwe (jösses... håller jag verkligen med elwe? :D ) helt. Det beror på omständigheterna, vid ett visst tillfälle bedömer jag kanske att 50 är lagom på ett vägavsnitt (skymning, lågt motljus, högt gräs i vägkanterna, whatever) medan fälten kanske är tröskade och kanterna klippta veckan efter och jag kör på förmiddagen... i 150 om jag är ensam på vägen.:tungan

Skall man generalisera så kör jag väldigt sällan fortare än skyltat i stadsmiljö, och i stort sett alltid inom 30+ på motorväg. 90-vägar är ofta tråkiga och laserintensiva, så det blir mest på 70-vägar med god sikt som det kan gå fort ibland. :)
 
30-50 över brukar det väll bli. Kringelkrokarna runt Uppsala ÄGER:yoparty
Men självfallet är det omständigheterna som bestämmer farten!
 
har inget bil kort så jag använder hoj som pendlingsfordon med då håller jag nästan alltid hastigheterna för tidigare på året har jag varit riktigt riktigt nära att bli av med kortet flera ggr, innan höll jag +30-50... men när jag kör på småvägar för skojs skull håller jag aldrig hastigheterna...
 
30 och 50 brukar jag försöka hålla slaviskt, fina 70 och 90 vägar är det mest svåra att hålla "rätt" fart man är kronisk fartsyndare på dessa vägar..Men åker man åt ena hållet först och vänder så brukar tempot höjas ett snäpp till.
När man vet det polizeifrei
 
Last edited:
Hoppas du inte bara kör motorväg..
Åker man på vägarna utan för Uppsala som är roliga, är det inne helsike svårt att köra mer än + 30 :tummenupp

Som många andra skrivit beror det till stor del på humör och tillfällen. När jag åker hem till västkusten kan farten variera från +0 - alldeles för mycke, transporten är dö trist. "Flygrakorna" mellan THN & Lidköping är farliga för körkortet.

ohhh man kan hålla över 200 på mer än motorvägar. en go 90 väg passar också perfekt :tummenupp
 
ska erkännas att när andan kommer på ligger man på reglaget som voro där ingen morgondag... till vardags utanför stan 10-20 över om förhållandena tillåter. måhända dumt men jag förfogar inte över självbehärskningen att fisa fram i de oftast löjligt låga hastigheter vägverket påbjuder.

Me passagerare på blir jag dock mönsterförare. oftast.
 
ohhh man kan hålla över 200 på mer än motorvägar. en go 90 väg passar också perfekt :tummenupp

Vägen mellan Skurup och Veberöd är ju perfekt för att ligga i runt 220-230, det känns litegrann som att åka berg och dalbana då!
Sen när man kommer förbi Veberöd mot Harlösa får man sakta ner till 150-160! :)
 
Vägen mellan Skurup och Veberöd är ju perfekt för att ligga i runt 220-230, det känns litegrann som att åka berg och dalbana då!
Sen när man kommer förbi Veberöd mot Harlösa får man sakta ner till 150-160! :)

104:an är det va??? den är så sjukt skön! backar och lagom svängar så man kan ligga i över 200 som du skrev.
mmmmm va sugen jag blev nu...haha
 
Givetvis beror det helt på vad för hoj man kör... Min tidigare GPZ1100 började bli trevlig vid 200, SV650:an trivdes bäst runt 100-130 på småvägar och med TTR:en är jag helst inte över 100 ens på motorväg. (Däremot går det gärna 120 på grusvägarna :tummenupp )
 
Att köra fort som attan på landsvägar och motorvägar bryr jag mig inte mycket i, det gör jag med:näsblod Men att dra igeonom 50-sträckor i full karriär, eller som 125 åkaren sa, "Jag håller 20+ på 50 sträckor", det är bara idiotiskt! När det dyker upp en 50 eller 30 skylt får man se det som en varningsskylt för rörliga hinder som kan dyka upp var som helst... och vem fan vill ha t ex ett barnliv på samvetet?

Man gasar när man inte riskerar några andra liv än sitt eget :tummenupp
 
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Back
Top