Hur fort kör du på SRW

Så här fort kör jag på SRW!

• Antal röstningar
    0
Status
Ej öppen för fler svar.
Zilversurfer skrev:
• som uppstått under tävling med
motorcykeln eller under träning för
tävling...
Hmmm, i Länsförsäkringars villkor står det inför tävling. Lite generösare hos LF alltså.

I övrigt kvittar det vad försäkringssäljaren ("telefonkärringen") säger. Det är, som Zilversurfarn skriver, villkoren i försäkringsavtalet som gäller.

försäkringsfrågan kan ältas i evighet eftersom olika gäller beroende vem man pratar med.
Det som står i dina villkor för försäkringen (får man hemskickat när man tecknar en försäkring) gäller. Inget annat.

Eftersom det lätt blir pajkastning som leder till personangrepp och sura miner så ber jag er att vara sakliga och inte gissa utan komma med konkreta frakta.

Var snälla och goa så låter jag tråden fortsätta ......

Bingo skrev:
2302063 Det var några som blev irriterade för att de blev upphängda. De började med att prata upprört, i allmänna termer, om att det var stora fartskillnader och att en del inte borde köra i vit grupp. Sedan pekade några ut dem man syftade på och gjorde klart för dem att de var i vägen. Det hela avslutades med att dessa personer diskuterades allmänt - i deras närvaro. De fick bl a det underliga rådet att inte gasa på raksträckorna - dvs ta hänsyn till vad som händer bakom dem. (Det är en sak om nån som MrK självmant väljer att göra det när han finner det för gott, men en annan sak att någon sätter upp det som en allmän regel). Det var på det stora hela inte trevligt.

Efteråt kom det en snubbe och frågade mig om jag upplevde att han var ivägen. Jag blev mycket förvånad. Jag tolkade frågan som en indikation på att en del blev oroliga för att vara ivägen trots att de körde snyggt och säkert. Så skall ingen behöva känna, som inte har starka skäl därtill.

Personligen hade jag inga problem med någon. Jag tycker att det flöt på mycket bra.

Ojdå! Så där kan det ju inte gå till.
Jag tycker det är positivt det förs en diskussion i vit grupp gällande de problem som uppstår under körningen, men det måste ju ske under vettiga former. Det här låter ju som värsta mobbingen. Det får inte förekomma.

Du som kör i vit grupp som känner dig utpekad eller tror att du är i vägen. Prata med din instruktör för hjälp och tips. Vi är där för din skull.
Känner du dig ovälkommen, utpekad, mobbad eller liknande. Tala med din instruktör eller depåchefen så löser vi problemet.
Det är meningen att ALLA ska ha kul på banan, inte bara ett fåtal.

Bingo skrev:
2300099
Ser man till de andra grupperna än vit så tycker jag dessutom inte att din beskrivning är riktigt korrekt. Det finns några hyggligt snabba i röd grupp t ex som kör jäkligt slarvigt, spårbyten mitt i kurvan, snabba sidledsförflyttningar osv. En polare blev t ex påkörd bakifrån av en snubbe som efteråt ursäktade sig med att "jag trodde du såg mig". Den påkörande killen var inte "långsam".

Ojsan missat detta....

Känner att jag bör svara eftersom snubben är jag.

Om du med snubben (dvs jag) menar att jag kör "hyggligt snabbt", "kör jäkligt slarvigt", "spårbyten mitt i kurvan", "snabba sidledsförflyttningar", "o.s.v."....

Låt mig ge dig rätt i följande:

-Ja, jag kör i röd grupp
-Ja, jag kör hyffsat snabbt : 1,12
-Ja, jag körde på din polare
-Ja, jag sa "jag trodde du såg mig", dock taget ur ett längre sammanhang

Resten känner jag mig dock inte träffad av ,men det är ju iofs upp till andra o ge mig kritik, saklig sådan..

Jag låg bakom din polare ca 1 varv o försökte hitta lägen o köra om honom, visade min nos ett par gånger för att berätta att "jag är bakom dig", vid hårnålen gick han väldigt långt ut så jag tänkte att han ville släppa förbi mig, jag börjar gasa, då bytar han till "rätt" spår igen, jag tvärbromsar, vi nuddar varandra, varvet efter kör vi in i depå o snackar med varandra.

Där har du hela storyn, o märkväl "trodde du såg mig" var inte min ursäkt. Vet att det var mitt fel, ett misstag som inte har med tidigare nämnda påståenden o göra....

:tummenupp

Zilversurfer skrev:
Men om du och försäkringstjänstemännen är läskunniga, står det klart och tydligt vad som gäller. Jag har själv haft samtal med Folksam och deras policy är att lämna ersättning när det gäller arrangerade bandagar. Hur vida det gäller på SRW vet jag inte. Men på Knutstorp och Falkenberg gäller vagnskadan oavsett om det är SSEMSE, SMC eller Falkenbergs Motor klubb.

Det är möjligt att dom rynkar på näsan när banan inte är godkännd av SVEMO för Motorcyckelkörning. Att SSEMSE är medlemmar i SVEMO innebär inte att banan är godkännd. Detta kan kanske vara en hake men jag tror det inte.
Ställer mig högst tveksam till att bolagen bryr sig om banan är godkänd eller ej.
En viktig poäng som inte riktigt framgått i tråden är att VAGNSKADA kan mycket väl gälla hos vissa bolag men INTE hos andra - IF, glöm det, LF/Folksam = OK Faktiska bevis på detta!
TRAFIKFÖRSÄKRINGEN skall vara lika i alla bolag, men kan tänka mig att detta avgörs från fall till fall och bolag till bolag.... blir kanske rättssak en dag?
Zilversurfer skrev:
Det är som sagt en hel del som vurpat på SRW, någon måste ha haft Folksam! Hur har det gått för er?
....hade alltså varit mycket intressant och höra om någon fått ut "Sveda och värk" från sitt bolag? Hojjen och utrustning vet jag ett antal som fått(från "rätt" bolag).

Zilversurfer skrev:
Jag och Robz hade långa, TREVLIGA trådinlägg. Det visade sig att Robz hade rätt :huvet
:banana
Har ringt sönder både LF och Folksam under åren.... :hihi De hänvisar alltid till villkoren och lämnar ALDRIG ut något annat - så ja, det är tunn is vi vandra på.

/Folksam, föredetta LF

EDIT:
Skall fanimej spara denna :D :tummenupp
Zilversurfer skrev:
Det visade sig att Robz hade rätt :huvet

Last edited:
Clown/lukt/BENS skrev:
Känner att jag bör svara eftersom snubben är jag.

Om du med snubben (dvs jag)...
Nope, jag syftade inte på dig eftersom jag inte är säker på vem du är.

CorbenDallas skrev:
2302292 Nu är du igång o tror igen. Inte dags att skaffa egen sekt eller något?
Så länge detta inte är prövat i domstol så vet INGEN vad som gäller. Inte heller försäkringsbolagen.

Frågan som bör ställas kanske snarare är: Vem är vållande på bana och bör man ens befinna sig där om man resonerar som ovan?
Lägg ner nu Corben. Jag är inte igång och tror, jag läser innatill och följer de regler som satts upp. Du själv väljer att vrida o vänd o tolka bäst du vill.

Regel 1. SSEmse tillåter inte oförsäkrade hojar i annat än vit och svart grupp.
Står klart och tydligt på hemsidan.

Regel 2. Dom som har bolag som uttryckligen säger, ingen försäkring vid bankörning, skall inte heller befinna sig i annat än vit grupp.

Zilversurfer skrev:
2302354 Och är inte detta officiellt?

Vi betalar inte skada

• som uppstått under tävling med
motorcykeln eller under träning för
tävling,
om vi inte särskilt åtagit oss
detta.

Vanliga bandagar står folksam för vagnskadan. Vi har haft ett par vurpor när jag varit instruktör, och det har ALDRIG varit några problem.
Då är alltså Folksam ok.

Mr K skrev:
2303052 försäkringsfrågan kan ältas i evighet eftersom olika gäller beroende vem man pratar med.
Det som står i dina villkor för försäkringen (får man hemskickat när man tecknar en försäkring) gäller. Inget annat.
Precis min åsikt. Man skall alltså inte tolka själv.

Robz skrev:
2303686 Ställer mig högst tveksam till att bolagen bryr sig om banan är godkänd eller ej.
En viktig poäng som inte riktigt framgått i tråden är att VAGNSKADA kan mycket väl gälla hos vissa bolag men INTE hos andra - IF, glöm det, LF/Folksam = OK Faktiska bevis på detta!
TRAFIKFÖRSÄKRINGEN skall vara lika i alla bolag, men kan tänka mig att detta avgörs från fall till fall och bolag till bolag.... blir kanske rättssak en dag?

Har ringt sönder både LF och Folksam under åren.... :hihi De hänvisar alltid till villkoren och lämnar ALDRIG ut något annat - så ja, det är tunn is vi vandra på.
Samma inställning jag har. Villkoren gäller.

Maverick_ou812 skrev:
2304029

Regel 2. Dom som har bolag som uttryckligen säger, ingen försäkring vid bankörning, skall inte heller befinna sig i annat än vit grupp.

dock är inte detta vad jag fick reda på när jag pratade med kurvmakaren (ssemse styrelse medlem va?) om det inför min första gång..han sa klart och tydligt att sydskanes inte gör nån skillnad från bolag till bolag..snacka även med honom över telefon efter detta om det hela. :pannkyss

PM mellan mig o kurvis..hoppas de inte gör nåt att jag lägger upp detta säg till annars..
Zenit skrev:
hej
ska precis bekräffat att jag vill boka plats på ssemse den 14e men kommer ni släppa ut mig i intro utan försäkring?? vill kör men har ju if

tack för snabbt svar
Kurvmakaren skrev:
Vaddå utan försäkring? Hade du inte din mc försäkrad i IF?
Kurvmakaren skrev:
Vi skiljer inte If från några andra bolag.
Ring mig på xxxx-xxxxxx så skall jag förklara närmare...

Maverick_ou812 skrev:
2304029 Lägg ner nu Corben. Jag är inte igång och tror, jag läser innatill och följer de regler som satts upp.
Det räcker inte att följa de regler som "satts upp". Det finns fler regler än de man kan läsa på hemsidan. Det är t ex inte så att den enda regeln för att få köra i vit grupp är att man saknar en försäkring som gäller på banan. Folk har blivit nekade att köra vit grupp för att de ansetts för oerfarna.

Glömde i några dagar vad tråden handlade om... :D
Så åter till tråden - VILKA 11st kör under 1.10 på SRW??????
Själv klickade jag 1.10 (ej under) då jag har några noteringar på höga 1.10, pga "vissa" som inte visste att det är FÖRBJUDET att klocka gatgrupperna :rolleyes: - försäkringsfråga bland annat.

Zenit skrev:
2304063 dock är inte detta vad jag fick reda på när jag pratade med kurvmakaren (ssemse styrelse medlem va?) om det inför min första gång..han sa klart och tydligt att sydskanes inte gör nån skillnad från bolag till bolag..snacka även med honom över telefon efter detta om det hela. :pannkyss
Vad står det i dins försäkringsvillkor hos IF? Jag har själv Bilsport & MC och dom har ingen restriktion för den typen av körning vi ägnar oss åt i grön,gul och röd med föråkare osv. Dessutom står det på SSEmse:s hemsida att:

"Sydskanes Emse är en SMC ansluten förening med fokus på bankörning, och då i huvudsak broms- och kurvtagningsteknik."

Detta undelättade för mig i kontakten med Bilsport då dom har lagt till att försäkringen inte heller gäller under "tävlingsliknande förhållanden". Detta innebär att dom kan neka ersätta hojen om det pågått ett svartrejs på gatan.

Säger IF blankt nej så tycker jag man ska se sig som oförsäkrad för det är ju FB:s grundinställning. Att dom sen inte alltid gör som dom säger är en helt annan sak.

Bingo skrev:
2304083 Det räcker inte att följa de regler som "satts upp". Det finns fler regler än de man kan läsa på hemsidan. Det är t ex inte så att den enda regeln för att få köra i vit grupp är att man saknar en försäkring som gäller på banan. Folk har blivit nekade att köra vit grupp för att de ansetts för oerfarna.
Det finns / fanns säkert goda skäl till detta men blir det inte en ohållbar situation om vi dels ska ha ett regelverk och sen utanpå detta en grå tolkningszon? Ett tillägg till regeltexten skulle kanske vara "tjänstgörande depåchef och instuktörer har dessutom rätt att neka körning i vit grupp om otillräckliga kunskaper / erfarenhet saknas."

Jag kan tyvärr inte komma åt våra Ansvarsbestämmelser just nu då min PDF reader fått kramp. Finns där fler regler än de som går att läsa på hemsidan?

Robz skrev:
2304093 Glömde i några dagar vad tråden handlade om... :D
Så åter till tråden - VILKA 11st kör under 1.10 på SRW??????
Själv klickade jag 1.10 (ej under) då jag har några noteringar på höga 1.10, pga "vissa" som inte visste att det är FÖRBJUDET att klocka gatgrupperna :rolleyes: - försäkringsfråga bland annat.
Räknas gökur? :D :pannkyss

Clown/lukt/BENS skrev:
2303333 Ojsan missat detta....

Sånt som kan hända alla i stridens hetta :tummenupp

Men det är fel och kan göra ont att ens tro att nån ser dig nånsin när man kör MC :fatta!

Tro gör vi i kyrkan inte på SRW :hihi

Ride hard, die free :yoparty

/R

Maverick_ou812 skrev:
2304029 Lägg ner nu Corben. Jag är inte igång och tror, jag läser innatill och följer de regler som satts upp. Du själv väljer att vrida o vänd o tolka bäst du vill.

Precis min åsikt. Man skall alltså inte tolka själv.

Samma inställning jag har. Villkoren gäller.

Nä du Madicken, det är du som ska lägga ner o jag ber dig att inte fortsätta skriva mer i tråden gällande försäkringar. Folk kan ju tro ditt svammel!! I alla fall så länge du lägger fram dina hypoteser som sanningar.

Regel 2. Vad ett företag säger och vad som står i lagen är inte alltid samma sak. O så länge vi inte har ett prejudikat (rättsfall) i läget så kan inte försökringsbolagen säga att trafiksförsäkringen inte gäller. Punkt slut! Att dom sen gör det, det är en annan femma.
Det finns ett fall i rätten, men sådant där tar tid, tyvärr.

Man ska alltså inte tolka själv, men det är ju precis det du gör åt oss alla här o nu!

Och om vilkoren gäller, vad gastar du då om????

Maverick_ou812 skrev:
2304158 Det finns / fanns säkert goda skäl till detta men blir det inte en ohållbar situation om vi dels ska ha ett regelverk och sen utanpå detta en grå tolkningszon? Ett tillägg till regeltexten skulle kanske vara "tjänstgörande depåchef och instuktörer har dessutom rätt att neka körning i vit grupp om otillräckliga kunskaper / erfarenhet saknas."

Jag kan tyvärr inte komma åt våra Ansvarsbestämmelser just nu då min PDF reader fått kramp. Finns där fler regler än de som går att läsa på hemsidan?

Om du funderar lite till. Har vi någon REGEL som säger om du ska anmäla dig i gul eller röd grupp då? Nä, även det är en sk gråzon och vi litar på folks sunda förnuft.

Maverick_ou812 skrev:
2304104 Vad står det i dins försäkringsvillkor hos IF? Jag har själv Bilsport & MC och dom har ingen restriktion för den typen av körning vi ägnar oss åt i grön,gul och röd med föråkare osv.
Så om jag som instruktör bestämmer att inte ha nån instruktör i röd grupp så kör du inte där?

Last edited:
orkar inte snacka mer fb nu..men på söndag kommer jag o leker i GUL med IF..(fick plats precis :banana )...vi ses på banan :)

CorbenDallas skrev:
2304879 Nä du Madicken, det är du som ska lägga ner o jag ber dig att inte fortsätta skriva mer i tråden gällande försäkringar. Folk kan ju tro ditt svammel!! I alla fall så länge du lägger fram dina hypoteser som sanningar.
Vänta nu lite? Vem gjorde dig till forumpolis? Så länge du inte har din text i fet grön stil så kan du lägga av med dom uppmaningarna, jag skriver när, vad och hur jag vill utan att fråga dig om lov herr Korvsallad.

Vad gäller försäkringarna och SSEmse´s regler svamlar jag knappast. Jag hänvisar ju till att vi ska följa reglerna från hemsidan och villkoren i våra försäkringsbrev? Vilken del av detta var det du hade problem att förstå?

CorbenDallas skrev:
2304879Regel 2. Vad ett företag säger och vad som står i lagen är inte alltid samma sak. O så länge vi inte har ett prejudikat (rättsfall) i läget så kan inte försökringsbolagen säga att trafiksförsäkringen inte gäller. Punkt slut! Att dom sen gör det, det är en annan femma.
Det finns ett fall i rätten, men sådant där tar tid, tyvärr.

Man ska alltså inte tolka själv, men det är ju precis det du gör åt oss alla här o nu!

Och om vilkoren gäller, vad gastar du då om????
Nu är du ute o seglar igen. Du pratar ju emot dig själv, märker du inte det?
Här har vi (SSEmse) en regel gällande trafikförsäkring, dessutom ett FB ett villkor samt tagit ett ett policybeslut om att den inte gäller. Då är väl det bättre att göra som det står där än att chansa? Domen i rättsfallet kan ju bli både till fördel och till nackdel för oss? Du tar på dig en roll och säger (d.v.s. du tolkar och tror), skit i FB så länge dom inte har ett prejudikat. Jag säger, följ vilkoren så slipper du strul. Enkelt?

CorbenDallas skrev:
2304879Om du funderar lite till. Har vi någon REGEL som säger om du ska anmäla dig i gul eller röd grupp då? Nä, även det är en sk gråzon och vi litar på folks sunda förnuft.
Ja det har vi väl? Jag saxar från SSEmses hemsida återigen:

"GRUPPINDELNINGAR
När du kör med Sydskanes Emse så erbjuder vi dig framför allt SÄKER KÖRNING. Detta gör vi i form av bankörning, främst på Sturup Raceway belägen vid Sturups flygplats men i viss mån även på andra banor i Sverige. Vid dessa tillfälle finns olika nivåer:

· INTRO - d.v.s de som aldrig kört på bana
· GRÖN och GUL - för de som hanterar bankörning
· RÖD - för de som har kört mycket på bana
· VIT - för de som kör ex. oreggade hojar eller med tidtagning
· SVART - för dig som har giltig licens för roadracing.

För varje grupp finns olika regler som måste följas och oavsett om man kör i introduktionsgruppen eller road racing gruppen finns alltid handledare(dessa bär alltid gula västar) som är där för att hjälpa till och som du kan rådfråga om spårval, omkörningar och dylikt."
CorbenDallas skrev:
Så om jag som instruktör bestämmer att inte ha nån instruktör i röd grupp så kör du inte där?
No comments, men du får nog läsa vad som står på SSEmse´s hemsida...
(För att underlätta har jag strukit under det jag vill att du ska läsa. Även du får nog följa det regler klubben satt upp. Ok?)

Övrigt:

Rätt roligt att läsa din kommentar till Robz inlägg i den andra tråden. Snacka om dubbla budskap.
Robz skrev:
2303830 Vill endast med detta inlägg klargöra att ett Diskussions-forum som detta, inte kräver att man alltid vet allt - diskussion är vägen till högre kunskap.
Själv vill jag gärna ha fakta, men om 4 tror svart o 3 tror vitt, så satsar jag svart, såvida inte argumenten för vitt... ja du förstår.
Jag tror/tycker inte man skall kräva 100% kunskap i ett forum - då blir det väldigt få inlägg.
Om man inte VET, men har en övertygelse (som kan vara fel), anser jag att man kan inleda med "Jag tror att...".
Vet ej om du håller med, ....men jag TROR det.

/Semester :fyllisar
CorbenDallas skrev:
2305062 Jag håller med dig Robz, till punkt och pricka. :tummenupp

Det gäller dock att inte framställa sitt eget troende som en absolut sanning.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2