Hur fort är förbifart? **Snälla hjälp mig nu**

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Jag ska åka till Kinnekulle ring imorgon. För att få var med och köra på banan får hojen inte låta mer än 100 Db vid förbifart.

Mer exakt såhär står det:

Ljudnivå:
Det finns ljudnivåkrav på övningsområdet. Kravet ligger på max 100 Db vid förbifart, mätningar kommer att utföras på de motorcyklar som är tveksamma.

Hur fort ska man köra vid denna förbifart då?

Läget är såhär, jag får inte loss skruvarna på mitt Arrow helsystem. Det sitter som j-a fy fan. Dock så blev den godkänd i den senaste besiktningen med det systemet på. Det var i aug. -03. Sen dess har den inte gått mer än 100 mil. Har nån kanske en aning om hur skillanden är mellan 100 Db vid förbi fart och besiktnigens gränser och bullerkrav?!

Skulle va kass att komma dit med de nuvarnade systemet och sen inte få vara med och åka :huvet

en massa tacksam mark som har hojen i delar ute på gården :gnissla

Last edited:
Mark skrev:
Hur fort ska man köra vid denna förbifart då?

Normalt mäter de väl i full fart, d.v.s. den hastighet du har när du kör som vanligt på banan. Alltså så fort det överhuvudtaget går. :yoparty

Mark skrev:
Har nån kanske en aning om hur skillanden är mellan 100 Db vid förbi fart och besiktnigens gränser och bullerkrav?!

Problemet är att det inte finns någon sådan logisk skillnad eller relation att sätta fingret på. SBP:s mätningar är (läs: skall vara) väldigt strikt reglerade för att det skall vara lika för alla. En förbifartsmätning på bana kan till att börja med innebära att mätavståndet är vad som helst mellan 1 och 6-8 meter (banans bredd). Bara den avståndsskillnaden innebär ett spann på flera dB. Dessutom finns ofta ett bidragande ljud från andra hojar, i depån eller i närheten på banan. Ytterligare ett par dB osäkerhet. Till sist är det ju inte bara avgasljudet som spelar roll; transmissions- och luftljud bidrar och det går inte att säga från en hoj till en annan hur mycket *det* låter. Någon eller några dB ytterligare osäkerhet.

Sammanfattningsvis har du ett mycket längre mätavstånd på banan än hos SBP, men större osäkerhet och flera bidragande faktorer vars inverkan inte går att gissa sig till. Således, är du osäker eller tror att du ligger precis på gränsen så chansa inte...

Mark skrev:
Jag ska åka till Kinnekulle ring imorgon.

Tjena, vad är det som händer på kunnekulle i morgon? Kollade på deras hemsida men jag hittade inget.
funderar på att komma och titta om vädret är bra. :)

Tja, om det blir så speciellt kul vet jag inte, men Trygg-Hansa/SMC kör en
"Förarutbildning", för folk med klass-7 hojar samt försäkrade i TH.

stony skrev:
Tjena, vad är det som händer på kunnekulle i morgon? Kollade på deras hemsida men jag hittade inget.
funderar på att komma och titta om vädret är bra. :)

duc916 skrev:
Tja, om det blir så speciellt kul vet jag inte, men Trygg-Hansa/SMC kör en
"Förarutbildning", för folk med klass-7 hojar samt försäkrade i TH.

Hmm ja det lät ju inte så skoj.. får bli till att åka till p4 och kolla motard istället :tummenupp

hadde 108 db på besiktningen med min gammla hoj, på bana förbimätning så hadde jag 98 db.... :tummenupp

phew, nu är allt lugnt igen. gav mig tusan på att få loss dom där skruvarna.

rostlösare är ibland guld värt :Bugar

Med org. system borde jag bli godkänd, hoppas bara att min lilla papperslapp till körkort oxå är :tummenupp

Tog ju kortet igår, så jag har inget inplastat.

Nu ska ja sova! Ska upp 05.00 *gäääääsp* :rolleyes:

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...