Hur farlig är en 80% Rottweiler och 20% pitbull

Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Lugn skrev:
2341827 Jag undrar om svaret inte hade blivit detsamma om man ställt samma fråga till föräldrar av mördare/misshandlare...

Jag tror att vem som helst kan förändras väldigt snabbt. Inte minst hundar.
Inte mina hundar... min hund lämnar jag okopplad med öppen baklucka, han hoppar inte ens ut om en hund, eller fågel springer förbi framför nosen på honom.
Och han är fortfarande valp, d.v.s. inte färdigtränad än.

Så jo, mina hundar kan jag garantera. :fakta
(För det var oprovocerat du frågade om.)

Allt sitter i dressyren... blindhundar är 100%'iga t.ex.
Det handlar bara vart man som hundägare sätter ribban.
På min vovve ligger den iallafall högt.

Jag tar ej ansvar för andra hundar, eller mördarbarn.
 
Last edited:

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
War-psycho skrev:
2341872 Träning...

Dom blir inte säkra utan träning.

Svårare än så är det inte.
(Självklart har jag uppsikt över hunden, med det vet inte han.)

Jag vill inte sänka tråden till en löjlig nivå, så ta frågan på rätt sett...

Skulle du känna dig trygg och jag höll ett laddat vapen mot pannan på dig?
Jag är i exemplet en för dig okänd människa som blivit tränad att aldrig skada någon, samtidigt som inget stoppar mig från att krama avtryckaren.

Passar redan nu på att be om ursäkt, men jag kom inte på något mer illustrativt exempel. :)
 
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Lugn skrev:
2341898 Jag vill inte sänka tråden till en löjlig nivå, så ta frågan på rätt sett...

Skulle du känna dig trygg och jag höll ett laddat vapen mot pannan på dig?
Jag är i exemplet en för dig okänd människa som blivit tränad att aldrig skada någon, samtidigt som inget stoppar mig från att krama avtryckaren.

Passar redan nu på att be om ursäkt, men jag kom inte på något mer illustrativt exempel. :)
Ja, jag tänker inte sänka mig till sån nivå av argument.

Jag svarade bara på din fråga, men du verkar redan ha bestämt dig för svaret.

Allt jag sa var att jag kan garantera att min hund inte flyger på nån oprovocerat.
Det kan jag garantera lika mycket som du kan garantera att du inte får en knäpp och börjar slå ner folk med en bräda.

Vill du jämföra en dresserad hund med en som riktar vapen mot dig, så ligger nog problemet hos dig.
Skulle det i så fall gälla min hund så är det större risk att du attackerar min hund, än han attackerar dig.
För han ser nämligen inte dig som ett hot, eller ens som intressant.

Du däremot verkar hundrädd, och rädda människor kan ju hitta på vad som helst.

En en människa riktar en pistol mot dig, så är du alltså lika rädd för att min väldresserade hund ska få en knäpp å flyga på dig oprovocerat?
Själv skulle jag nog välja den beväpnade idioten som största faran (oavsett hund dessutom).

Min hund kan jag iallafall garantera, han flyger inte på folk oprovocerat.
Andras hundar tar jag inget ansvar för.

Sådär, jag tänker inte fortsätta denna diskussion mer.
Du ställde en fråga, jag gav ett svar.

Om du inte gillar svaret är ditt problem. :hej

Edit: Jag är 32 år, och har haft "farliga" hundar runt mig i hela mitt liv, har arbetat mycket med dom i försvaret, och mycket med omplaceringshundar och problemhundar.
Hittills har jag aldrig blivit oprovocerat påflygen av en hund, eller ens sett något sådan hända (oprovcerat alltså).
Däremot har jag blivit attackerad av människor oprovocerat.

Har du nånsin blivit oprovocerat attackerad av en hund? Av en människa då?

Kolla gärna med BRÅ, så kanske du ser statistiken.
Är det oprovocerade attacker du är rädda för så är det snarare människor du ska vara rädd för.
 
Last edited:

CJ954RR

Awake my soul
Gick med
3 Dec 2003
Ort
Norrort
Hoj
Daytona 675
watson skrev:
2341774 Att jämföra tamdjurs liv och sk "rangsystem" med vilda djur, ex varger som du refererar till, är detsamma som att studera en familj i ett flyktingläger och av den studien beskriva hur en "svenssonfamilj" lever....
Öh nä... jag menade att hunden härstammar ifrån vargen, vilket förklarar många av det "oväntade" och förvånande angrepp som olika hundar gör. I ett fall där en Rottweiler högg en flicka t.ex, så visade det sig att flickan hade tagit maten ifrån hunden. Hunden reagerade "vargligt" och högg.

Jag menade att en skrämmande stor del utav människor inte verkar fatta hur saker och ting fungerar med hundar. Och att sådana som du är så inbiliska att ni tror att vi har avlat bort alla genetiska arv ifrån vargen.

Tänker ni alls?
watson skrev:
2341774Ett tips: Om du tror att någon tar dig på allvar när du kommer med personangrepp så tror du fel.
Ett tips, sänkt dig inte så lågt och be mig köra upp saker, bara för att jag är av en annan åsikt än du. Jag satte ribban högt, du sänkte den till sandlåde-nivå. Grattis.

watson skrev:
2341774Nu måste jag genast gå och tillrättavisa min hund, för den försöker klättra i rang gentemot min sambo genom att promenera över honom och lägga sin hals mot hans hals. Typisk dominerande handling!!

/Carin
Om jag förstod dig rätt så hade du en Amstaff, då behöver du nog inte oroa dig för rang-strider. Du kanske oxå borde läsa på en del?
 

Manne

Nu ligger IQ och vikt på samma nivå.....
Gick med
30 Aug 2003
Ort
Stränkan
Hoj
Gammal och slö
Lugn skrev:
2341789 Ni som har hundar av den grövre kalibern, kan ni verkligen garantera att hunden aldrig ger sig på någon oprovocerat??


Har själv en APBT, litar på den till 100% mot mig själv och min familj men kommer aldrig lita till 100% på henne mot utomstående där ligger det på 90%. Låter aldrig barn komma fram till henne när de frågar om de får klappa hunden, går aldrig lös med henne etc

Kanske tråkigt men för att undvika en expressen elller aftonbladet löpsedel så är det så jag går tillväga ......
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Manne skrev:
2341972 Har själv en APBT, litar på den till 100% mot mig själv och min familj men kommer aldrig lita till 100% på henne mot utomstående där ligger det på 90%. Låter aldrig barn komma fram till henne när de frågar om de får klappa hunden, går aldrig lös med henne etc

Kanske tråkigt men för att undvika en expressen elller aftonbladet löpsedel så är det så jag går tillväga ......

:klappar
 

Mcbrud

Guest
konstigt att så fort en hund med några procent i sig av mediaidioternas utsatta raser är med i en tråkig situation så skrivs det ut över alla löpsedlar och hunden blir kallad "kamphund". Vad är egentligen en "kamphund"? Ett mediafenomen för att få svenssons att köpa mer blaskor och samtidigt skapa ett otroligt hat mot en ras i mängden.

Tycker det är konstigt att aftonbladet eller liknande tidiningar inte skriver om tex. den rara familje hunden av rasen golden retriever som hoppade upp och bet huvudet av en jack russell som satt i fönstret och spanade på första våningen i sitt hus. Men jag antar att det inte var lika intressant....
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
De här trådarna förljer alltid samma mall precis som att invandrarfrågor alltid innehåller vissa ingredienser:

Kamphundstråden:
- Någon som har en fråga. Gärna liten enkel och omöjlig att svara på-
- En tonårig brud som hävdar att de är precis som vanliga hundar och att folk inte förstår någonting och att de minsann har en kille/kompis som har en sån och den är sååååå snäll.
- Någon som påpekar att Golden också bits.
- Någon som verkligen kan sin sak som slänger pärlor för svinen genom att förklara ingående vad som verkligen gäller med rastypiska egenskaper, avel och uppfostran
- Någon som anser att alla problem som dessa bör skötas med skjutvapen.
- Någon som har hittat på en egen teori som känns helt abstrakt (Oljekyld, jag hoppas att du har en otroligt snäll tik eller kastrerad hane. Anser du att "rang" är ett påhitt när man umgås med hundar så får vi hoppas att du har tur med undergivna hundar)
 

Espen

Medlem
Gick med
26 Oct 2003
Ort
Stavanger, Norge
Hoj
Speed Triple R -15
Chrille skrev:
2342397 De här trådarna förljer alltid samma mall precis som att invandrarfrågor alltid innehåller vissa ingredienser:

Kamphundstråden:
- Någon som har en fråga. Gärna liten enkel och omöjlig att svara på-
- En tonårig brud som hävdar att de är precis som vanliga hundar och att folk inte förstår någonting och att de minsann har en kille/kompis som har en sån och den är sååååå snäll.
- Någon som påpekar att Golden också bits.
- Någon som verkligen kan sin sak som slänger pärlor för svinen genom att förklara ingående vad som verkligen gäller med rastypiska egenskaper, avel och uppfostran
- Någon som anser att alla problem som dessa bör skötas med skjutvapen.
- Någon som har hittat på en egen teori som känns helt abstrakt (Oljekyld, jag hoppas att du har en otroligt snäll tik eller kastrerad hane. Anser du att "rang" är ett påhitt när man umgås med hundar så får vi hoppas att du har tur med undergivna hundar)

Kan inte mer än att hålla med!:klappar

CJ900RR, du har sunda och bra åsikter... men du slänger som sagt pärlor åt svinen. Du kommer inte "lyckas" få någon att ändra uppfattning här... tyvärr! Men du kommer (har?) däremot lycka(t)s att uppfostra en sund och trevlig hund! Se det som vinst nog! :)
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Chrille skrev:
2342397 De här trådarna förljer alltid samma mall precis som att invandrarfrågor alltid innehåller vissa ingredienser:

Kamphundstråden:
- Någon som har en fråga. Gärna liten enkel och omöjlig att svara på-
- En tonårig brud som hävdar att de är precis som vanliga hundar och att folk inte förstår någonting och att de minsann har en kille/kompis som har en sån och den är sååååå snäll.
- Någon som påpekar att Golden också bits.
- Någon som verkligen kan sin sak som slänger pärlor för svinen genom att förklara ingående vad som verkligen gäller med rastypiska egenskaper, avel och uppfostran
- Någon som anser att alla problem som dessa bör skötas med skjutvapen.
- Någon som har hittat på en egen teori som känns helt abstrakt (Oljekyld, jag hoppas att du har en otroligt snäll tik eller kastrerad hane. Anser du att "rang" är ett påhitt när man umgås med hundar så får vi hoppas att du har tur med undergivna hundar)
'

:hihi
 

lasse kongo

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2005
Ort
västkusten
Hoj
honda cbr600, suzuki dr350,denper 650, k140cc
Chrille skrev:
2342397 De här trådarna förljer alltid samma mall precis som att invandrarfrågor alltid innehåller vissa ingredienser:

Kamphundstråden:
- Någon som har en fråga. Gärna liten enkel och omöjlig att svara på-
- En tonårig brud som hävdar att de är precis som vanliga hundar och att folk inte förstår någonting och att de minsann har en kille/kompis som har en sån och den är sååååå snäll.
- Någon som påpekar att Golden också bits.
- Någon som verkligen kan sin sak som slänger pärlor för svinen genom att förklara ingående vad som verkligen gäller med rastypiska egenskaper, avel och uppfostran
- Någon som anser att alla problem som dessa bör skötas med skjutvapen.
- Någon som har hittat på en egen teori som känns helt abstrakt (Oljekyld, jag hoppas att du har en otroligt snäll tik eller kastrerad hane. Anser du att "rang" är ett påhitt när man umgås med hundar så får vi hoppas att du har tur med undergivna hundar)

haha sant!!


en polare hade en rottis kroniskt störd... var alltid skit rädd när man skulle gå hem till han

den är död nu käkade upp en äldre dams golvmopp stog en del här i tidningen
 

Flamma77

Hojlös halvabstinent helveterinär.
Gick med
24 Sep 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Fullt möjligt att seriöst tänka tanken på en...
Catway skrev:
2341246 som rubriken lyder.. Detta handlar om en kill kompis till mig. Han har införskaffat sig denna hund som valp och haft den i 2månader ca.. han har ett litet barn ibland på 8år hur farlig kan denna hund vara?

enl. vissa jag pratat med säger att man måste ha ett starkt psyke för att uppfostra hunden rätt. =) Problemet är att min polare inte är så stark i psyket utan snare haft vissa psykiska problm m.m. =/

Vad tror experterna? Måste väl finnas några som jobbat med hunder osv.? vet minst 1..

/amatören

Rottis-Pitbullblandningar är inte generellt sett en lyckad kombination.

Användningsområdena för de båda raserna, och därmed tempramenten är motsatta varandra... om båda raserna följer sin rastyp.
(Rottis= vakthund med skärpa önskvärt, Pitbull= ska helst vilja ta sig en svängom med alla djur som kaxar sig, men ska absolut inte ha aggression mot människor och vara förarvek. Båda raserna är arbetande hundar som behöver mycket stimulans och motion för att må bäst...)
Till denna komplikation kan tilläggas att Pitbullaveln i sverige inte är någon höjdare på något sätt. Få är de APBT som är avlade på de rasegenskaper som seriösa uppfödare håller strikt på.
Har man en blandras är det väldigt svårt att förutsäga hur avkomman blir, speciellt om man inte känner ens föräldrarna till valpen.


Vilken ras kommer hunden att bli mest lik? Hur jobbig kommer den att bli i slyngelåldern?

Är han inte beredd att lägga ned tid och energi på lydnadskurser och annan aktivering av hunden kan han lika gärna ge upp och omplacera hunden innan det gått åt helvete...

Hur farlig den blir?
Det beror ju helt på hur väl uppfostrad och konsekvent behandlad hunden blir och hur aktiverad den kommer att bli.

Om det tillslut visar sig att hunden är "obotligt mentalstörd" pga den okontrollerade aveln som orsakat hans tillblivelse så kräver det sin man eller kvinna för att den skall kunna hållas på ett för omgivningen acceptabelt sätt. Det är i dessa fall inte ens säkert att det är schysst mot hunden att låta den förbli vid liv...
 
Last edited:

Flamma77

Hojlös halvabstinent helveterinär.
Gick med
24 Sep 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Fullt möjligt att seriöst tänka tanken på en...
Mcbrud skrev:
2342166 konstigt att så fort en hund med några procent i sig av mediaidioternas utsatta raser är med i en tråkig situation så skrivs det ut över alla löpsedlar och hunden blir kallad "kamphund". Vad är egentligen en "kamphund"? Ett mediafenomen för att få svenssons att köpa mer blaskor och samtidigt skapa ett otroligt hat mot en ras i mängden.

Tycker det är konstigt att aftonbladet eller liknande tidiningar inte skriver om tex. den rara familje hunden av rasen golden retriever som hoppade upp och bet huvudet av en jack russell som satt i fönstret och spanade på första våningen i sitt hus. Men jag antar att det inte var lika intressant....

Kamphundar är raser (eller rasblandningar för all del...) som idag eller historiskt sett används/har används till att hantera andra djur fysiskt (förr) eller i organiserade slagsmål Hund vs Hund eller Hund vs Djur (även idag...).

Jag tycker att det är lika bra samlingsnamn som brukshund, vallhund eller jakthund.

Mördarhund däremot är däremot ganska fånigt. Måste man inte först fastställa planerat uppsåt hos hunden för att få kalla den mördare??:tungan
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Flamma77 skrev:
2342623 Rottis-Pitbullblandningar är inte generellt sett en lyckad kombination.
........ Det är i dessa fall inte ens säkert att det är schysst mot hunden att låta den förbli vid liv...

Ibland är du så imponerande så jag nästan blir lite kär här framför datorn. Strålande inlägg :pannkyss

*kjam*
 

BigAir

******
Gick med
13 Jun 2006
Ort
där ute
Hoj
husky
Ne, fyfan. Har man barn i närheten så ska man inte ha en sån hund, sälj den eller nått och skaffa en Labrador, Golden Retriever eller nått i den stilen om han verkligen ska ha hund!
 

sweborn

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Fido/Bulle
zopilote skrev:
2341320 Hunden är inte farligare än vad ägaren gör den till, däremot är det ingen korsning jag skulle rekommendera till någon som inte har viss erfarenhet av hundar / kunskap om hur hundar skall uppfostras och behandlas.

Problemet är inte att hunden blir farlig därför att man gör den farlig. Problemet är att hunden blir farlig om man inte lägger massor av tid (och kanske pengar) på att uppfostra den korrekt.

Man kan lägga hur mycket tid som helst på hunden, vet man inte hur man gör blir det ändå fel.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top