Hur farlig är en 80% Rottweiler och 20% pitbull

M.G.F

I'm with stupid
Gick med
11 Jul 2003
Ort
Malmö
Hoj
CBR 1000 RR HRC Trico '09
Hmm... okej

Jag har själv en 11 månader gammal rottis som jag just tagit över då han förhoppningsvis ska kunna följa med mig i tjänst om två år. Har haft rottweiler tidigare också så jag har rätt bra koll på rasen.

Rottweiler ÄR väldigt benägna att klättra i rang. T.ex. kan dom komma med sin leksak och vilja starta leken, gå före i dörren osv. osv. Dock gäller det att vara kreativ och försöka hitta andra "vägar" att gå än den dom vill. Funkar inte något så kan man inte ställa sig och slå på hunden för om en rottishane på 50-55 kg skulle vilja ge igen så har man inte mycket och komma med.

Det ÄR ingen förstagångshund för dom inte planerar att vara väldigt aktiva med sin hund. Men måste kunna sätta tydliga gränser på ett ödmjukt sätt. Även om man ibland får köra den gamla "kännbar bestraffning" i form av obehagskänslor.

Hunden verkar verkligen inte rätt för din "polare" och jag anser att han antingen försöker omplacera den eller låter den somna in. Tyvärr ser jag inte att det finns så mycket andra alternativ. Är man så urbota dum att man skaffar sig saker man inte klarar av/missköter så är det nästan spöstraff som gäller.
 

NoFearGirl

Guest
lasse kongo skrev:
2341446 dom har ju snart ätigt upp halva malmö.... tror inte många ägare har så bra pli som behövs

jag hatar "kamphundar" men hade gärna kedjat en vid hojjen tror ingen pillar..


Du verkar inte kunna ett dugg om hundar så varför lägga dig i???
Jag har en amstaff, otroligt snäll liksom min andra hund som är en cavalier.
Som zopilote skriver så gäller det bara att vara snäll mot hunden, jag skulle aldrig drömma om att uppfostra min amstaff hårt.DÅ skulle hon kanske reagera hårt tillbaka. Amstaffar ska uppostras vänligt men bestämt. Har ALDRIG behövt höja rösten till henne. Cavalieren däremot..:rolleyes:
Förresten ska en hund uppfostras som en i familjen, skit i rangtänkandet. En bra hund ska klara alla situationer som kan uppstå i vardagen.:fakta

M.G.F skrev:
2341460

Hunden verkar verkligen inte rätt för din "polare" och jag anser att han antingen försöker omplacera den eller låter den somna in. Tyvärr ser jag inte att det finns så mycket andra alternativ. Är man så urbota dum att man skaffar sig saker man inte klarar av/missköter så är det nästan spöstraff som gäller.


Håller med helt och hållet!!
 
Last edited:

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
lasse kongo skrev:
2341446 dom har ju snart ätigt upp halva malmö.... tror inte många ägare har så bra pli som behövs

jag hatar "kamphundar" men hade gärna kedjat en vid hojjen tror ingen pillar..
Vilken förlust det vore..

Räknas dobberman/rottwiler/karibisk björnhund också som "mördar hund"?

Vi har en iaf och han hade lite stökigt innan vi tog hand om den, ingen har haft tid med han osv. Sista familjen innan oss hade 4 små barn (0-8 år) Alla klängde på honom och drog i öronen när han låg och sov, och han hade/har aldrig attackerat eller ens nafsat på någon.
Jo han har morrandes jagat Jehovasvittnen som vägrade gå.
Sen har han fångat en sork det är det aggressivaste han har gjort.

Direkt när vi skaffat han så glömde morsan sätta fast linan han va kopplad i så han lufsa iväg när ingen såg. (Undrar fan om det inte va med flit)

Då hittades han hos grannen på rygg medan barnen kli honom på magen. :hihi
(Dock så är det inte acceptabelt att låta hundar gå löst på andras tomt nej)

Rang är skitsnak, att nedvärdera hunden gör inget bra få den att respektera och lita dig på dig. men som sagt gör klart för hunden vem som bestämmer. Morsan gjorde inte det, och sa inte ifrån när han drog i kopplet så nu tror han att det är okej för henne.
Han lyder alla perfekt, utom morsan som han ignorerar totalt bara för han vet att hon inte kommer göra något om han skiter i henne, drog omkull henne 5 gånger i vintras. :hihi
Mig drar han inte i kopplet för, jag kan lugnt ha honom löst i skogen, han springer 100 meter bort sen kommer han tillbaka. Kommer alltid när man ropar.
 

watson

Orka vara tvärtom
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm/på ön mitt i stan
Hoj
gsxr 750 -00 och CBR Zoohundra
CJ900RR skrev:
2341414 Och här har vi en som inte vet hur en Rottweiler fungerar. Grattis :rolleyes:

Ja, för Rottweiler är ju helt annorlunda om man jämför med andra hundar. Det är ju därför det ofta anordnas sk. rottweilerkurser för olika åldrar och ex. rottweilerspårkurs. De har ju egentligen inte samma genetik som andra hundar... eller så är det helt enkelt så att man kan jämnställa hunduppfostran med barnuppfostran. Straffar du, så kuvar du.
Och det där med rangtänkande.... stoppa upp det där solen inte lyser....

/Carin
 

CJ954RR

Awake my soul
Gick med
3 Dec 2003
Ort
Norrort
Hoj
Daytona 675
prulle skrev:
2341492Rang är skitsnak, att nedvärdera hunden gör inget bra få den att respektera och lita dig på dig. men som sagt gör klart för hunden vem som bestämmer. Morsan gjorde inte det, och sa inte ifrån när han drog i kopplet så nu tror han att det är okej för henne.
Han lyder alla perfekt, utom morsan som han ignorerar totalt bara för han vet att hon inte kommer göra något om han skiter i henne, drog omkull henne 5 gånger i vintras. :hihi
Mig drar han inte i kopplet för, jag kan lugnt ha honom löst i skogen, han springer 100 meter bort sen kommer han tillbaka. Kommer alltid när man ropar.
Hur fan kan du säga att rang är skitsnack, när du sedan beskriver exakt att du står över honom i rang, och att din morsa står under? Vad kallar du hans beteende då? :fatta!

Att stå högst i rang innebär att man bestämmer, och en hund ska alltid stå lägst i rang. Sedan är det inte alla hundar som har kvar rangbeteendet, men Rottweilern är en utav dem som har.
 

CJ954RR

Awake my soul
Gick med
3 Dec 2003
Ort
Norrort
Hoj
Daytona 675
watson skrev:
2341506 Ja, för Rottweiler är ju helt annorlunda om man jämför med andra hundar.
Skrev jag det?

watson skrev:
2341506Det är ju därför det ofta anordnas sk. rottweilerkurser för olika åldrar och ex. rottweilerspårkurs.
Ja eftersom Rottweilern är en utmärkt brukshund.

watson skrev:
2341506De har ju egentligen inte samma genetik som andra hundar...
Skrev jag det?

watson skrev:
2341506eller så är det helt enkelt så att man kan jämnställa hunduppfostran med barnuppfostran. Straffar du, så kuvar du.
:3freak

watson skrev:
2341506Och det där med rangtänkande.... stoppa upp det där solen inte lyser....
Edit.. ska inte sjunka så lågt.
 
Last edited:

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
CJ900RR skrev:
2341511 Hur fan kan du säga att rang är skitsnack, när du sedan beskriver exakt att du står över honom i rang, och att din morsa står under? Vad kallar du hans beteende då? :fatta!

Att stå högst i rang innebär att man bestämmer, och en hund ska alltid stå lägst i rang. Sedan är det inte alla hundar som har kvar rangbeteendet, men Rottweilern är en utav dem som har.
Jainte fan har jag kommit högre i rang genom att nedvärdera honom, jag har alltid lagt mig ner och klappat honom och lekt med honom några gånger om dagen.
Min far jobbar i filmbranshen och är ibland arbetslös i nån månad i sträk, så han har ofta tid att gå i skogen med hunden i flera timmar, och han brukar ta med honom lite överallt.

Morsan därimot hatade hunden i början När han inte lydde så bra. Hon leker aldrig med han hon klappar honom aldrig hon ägnar ingen tid åt hanom. Sen att hon inte sa ifrån i början gör inte saken bättre. Hon skriker och gormar på han men straffar honom aldrig utan skricker lite på han sen skiter hon i han och tror att han ska vilja komma till henne nästa gång.
Hon kan skricka åt han och han kommer inte när han är koplad 5 meter bort, medans jag kan visla lite lätt så kommer han som en raket när han är flera 100 meter bort.

Säg vad du vill men jag tror det är för att han kopplar ihop mig med roligt (leka och beröm) och morsan med Tråkigt (massa gormande och yviga shester)
 

CJ954RR

Awake my soul
Gick med
3 Dec 2003
Ort
Norrort
Hoj
Daytona 675
prulle skrev:
2341558 Jainte fan har jag kommit högre i rang genom att nedvärdera honom.

Jag skrev aldrig att du ska nervärda din hund.

Orka ta den här eviga återkommande hunddiskutionen när alla har en jävla förmåga till att läsa fel hela tiden.
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
CJ900RR skrev:
2341578 Jag skrev aldrig att du ska nervärda din hund.

Orka ta den här eviga återkommande hunddiskutionen när alla har en jävla förmåga till att läsa fel hela tiden.
Sorry Va vist inte du som skrev det :rodnar

Det jag mennade med att rang va skit snak va att man ska får hunden att gilla en inte frukta en.
 

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Oh, lat arbetslös loser som går på socialbidrag och har psykiska problem köper blandras-rottweiler och har en liten unge.

Tjenamors, det låter som ett recept på en smaskig kvällstidningsrubrik inom ett par år - "Mördarhund åt upp barn".

En fråga jag ofta ställer mig är varför rottweiler-pitbull-whatever-ägare så ofta knallar runt i adidas-mysbrallor och ser ut som gangsters? Är det något man lär sig på dessa rottweiler-kurser?
 

CJ954RR

Awake my soul
Gick med
3 Dec 2003
Ort
Norrort
Hoj
Daytona 675
prulle skrev:
2341586 Sorry Va vist inte du som skrev det :rodnar

Det jag mennade med att rang va skit snak va att man ska får hunden att gilla en inte frukta en.
Ok...

Men bara för att du håller hunden nere i rang innebär det inte att hunden inte gillar dig. En hund behöver en stabil ledare och det är din roll som hundägare. Om du låter hunden göra som den vill så har den automatiskt klättrat i rang, och vips så har du något som KAN bli en problem-hund. Detta gäller givetvis inte alla raser men just Rottweilern ÄR en sådan ras som behöver hållas lågt i rang.

Att sedan Watson ber mig köra upp saker där solen inte skiner (hon har nog inte fått till det på länge) för att jag pratar om rang, innebär väl mest att hon missade den vitala delen i naturlära om vad alla hundar kommer ifrån. Men men hon kan väl få fortsätta klä sina hundar i rosa klänningar, bädda ner dom i sängen och mata dom med anklever om hon vill. Jag skiter faktiskt i vilket, jag försökte bara ge lite råd.

I slutändan är alla hundar ändå olika individer med olika personligheter, så det jag säger stämmer givetvis inte för alla. Men om en hundägare tar reda på hur just sin ras fungerar så skulle vi slippa väldigt många problemhundar, allt ifrån taxar till Dogo Canario.
 

Kungen

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-05,Suzuki GSX550ES-82 MED Växelindikator
saxat från internet
http://www.royalcanin.se/default.aspx?pageID=5077&lang=sv

http://www.hundebitt.no/presse-kamp-sverige.htm

Försäljning av Pitbull är inte tillåtet på blocket.se

http://www.pitbull.se/pitbull_information_index.html


Rotweiler


Med sin stora uthållighet är rottweilern seg, välbalanserad och fridsam trots att den också har en stark personlighet och är en flockledare in i märgen (i synnerhet hanhunden). Den ger ett starkt intryck av tillbakahållen kraft. Den skäller aldrig utan orsak. Rottweiler utvecklar starka band och tillgivenhet till sin ägare och är tålmodig med barn. Denna orädda hund är en förträfflig vakthund, särskilt genom sin hotfulla uppenbarelse. Det kan förekomma att den visar aggressivitet mot främmande personer. Det är nödvändigt med tidig och fast (men följsam) dressyr för att man skall vara säker på att rottweilern ofelbart lyder. Hunden avspeglar sin ägares personlighet. Om den hanteras med grymhet kan den utvecklas till ett fruktansvärt vapen.



Rottweilern kräver avsevärt utrymme och mycket motion. Den trivs inte med att stängas in eller kopplas. Denna ras tål inte värme särskilt bra. Borstas regelbundet.




Vakthund, Polis- och militärhund

Nu är detta en RENRASIG Rottis vi pratar om


jag håller kvar min inställning.

ta bort hunden från den familien.
 

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Mcbrud skrev:
2341671 fördomar, fördomar, fördomar.....
Vad? Att en arbetslös socialbidragstagare med psykiska problem inte borde ha en blandras-rottweiler? Ja, sickna fördomar! Självklart ska han ha det!
 

Mcbrud

Guest
sgtpepper skrev:
2341737 Vad? Att en arbetslös socialbidragstagare med psykiska problem inte borde ha en blandras-rottweiler? Ja, sickna fördomar! Självklart ska han ha det!

nej att alla hundar med rottweiler, pitbull eller liknade raser i sig är vandrande mördarmaskiner! Vi har också en "kamphund"... hon heter Luna, väger 6 kilo och är en jack russell terrier.
Ge mig era egna erfarenheter av att dessa raser är livsfarliga, först då kan jag gå med på att ni har fördomar. Annars.... #¤¤#¤&&¤¤&I&&/¤¤(
 

watson

Orka vara tvärtom
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm/på ön mitt i stan
Hoj
gsxr 750 -00 och CBR Zoohundra
CJ900RR skrev:
2341607
Att sedan Watson ber mig köra upp saker där solen inte skiner (hon har nog inte fått till det på länge) för att jag pratar om rang, innebär väl mest att hon missade den vitala delen i naturlära om vad alla hundar kommer ifrån. Men men hon kan väl få fortsätta klä sina hundar i rosa klänningar, bädda ner dom i sängen och mata dom med anklever om hon vill. Jag skiter faktiskt i vilket, jag försökte bara ge lite råd.

Att jämföra tamdjurs liv och sk "rangsystem" med vilda djur, ex varger som du refererar till, är detsamma som att studera en familj i ett flyktingläger och av den studien beskriva hur en "svenssonfamilj" lever....

Ett tips: Om du tror att någon tar dig på allvar när du kommer med personangrepp så tror du fel.

Nu måste jag genast gå och tillrättavisa min hund, för den försöker klättra i rang gentemot min sambo genom att promenera över honom och lägga sin hals mot hans hals. Typisk dominerande handling!!

/Carin
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Ni som har hundar av den grövre kalibern, kan ni verkligen garantera att hunden aldrig ger sig på någon oprovocerat??

Anledningen till att jag undrar är att jag blev attackerad och biten av en schäfer igår...

Jag har levt med hundar hela mitt liv och aldrig varit rädd för dom på något sätt. Naturligtvis behandlat dom med respekt, och om det är någon som inte känner till skillnaden så kanske ni kan diskutera det i en annan tråd.
Vid det här laget så tycker jag att jag är ganska bra på att tyda hundars beteende och kan ganska enkelt tyda tecken på rädsla, aggresivitet, sjukdom osv.

OK, så vad hände då?
Jag tog en promenad i kvarteret där jag bor strax innan lunchtid igår. Jag knallar på trottoaren (ganska bred gångbana) och passerar ett hus fem hus bort från mitt. Ägarna är ute och pysslar i trädgården på framsidan när jag helt plötsligt ser en schäfer komma halvspringandes längs garageinfarten.

Det som oroade mig först var hur han rörde sig direkt mot mig och inte i en liten omväg som hundar gärna gör när de möter någon främmande. Förutom det fanns det ingen aggresivitet i hundens beteende, men det ringde ändå en varningsklocka, så jag valde att ignorera hunden och helt enkelt fortsätta gå i samma takt. Jag mötte aldrig hennes blick och jag gjorde heller aldrig några försök till att närma mig hunden eller fly därifrån. I min värld borde det ge mig störst chans att undvika en attack...

Hon springer förbi framför benen på mig och jag slappnar tyvärr av lite för tidigt. Hon springer runt bakom mig och hugger mig bakifrån i vänster lår. Jag slår till hunden samtidigt som jag vänder mig om och ryter till åt den. Hon backar därifrån och springer tillbaka till ägarna när de ropar på henne (de såg vad som hände). Jag kan tillägga att jag är en enorm hundvän och att jag inte finner något som helst nöje i att piska på en jycke.

Efter att ägarna lyckats få fram vaccinationsintyg mot rabies så bar det iväg till läkare för omplåstring och recept på antibiotika. Läkare ringer vid denna typen av skador automatskt till "Animal Control" som kommer ut och sätter hunden i karantän i 10 dagar. Under den tiden får hunden genomgå tre veterinärsundersökningar för att bedömma ev sjukdom.


Här kommer anledningen till min fråga ovan; Ägarna var väldigt ledsna över det som hände och något liknande hade aldrig hänt tidigare osv. Anta att detta är sant och att hunden aldrig visat tecken på aggresivitet eller sjukdom, hur kan man då säga att hunden är "helt ofarlig"?
Jag har levt med hundar genom hela deras liv och även om de aldrig visat några tecken på att vilja attackera någon, så skulle jag aldrig kalla dom ofarliga.

Om attacker sker i hemmet där folk väljer att vistas tillsammans med hundar så är det en sak, men se för helvete till att hålla era hundar kopplade och under kontroll när de visats bland allmänheten! :4skrika
Nu kan ju jag låta såren läka och borsta av mig det här på en kvart, men om det hade hänt någon som redan tidigare var hundrädd... Den personen hade antagligen fått men för livet.

Jag har valt att inget säga i tidigare trådar där ägare av större hundar anser sig ha "förkörsrätt" i parker och där en "är du rädd för min hund så kan du ge fan i att vara på promenadstråk/ i parker" mentalitet råder, men jag tycker det är dags att hundägare tar till sig av kritiken och inser att de måste anpassa sig till övriga människor i samhället och inte tvärtom.


Enda ljuspunkten var att jag drog ner brallorna för fem olika tjejer samma dag! :tungan Och att jag vann $5 på poker på en stökig bar någonstans i mellanvästern...
 
Last edited:
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Catway skrev:
2341246 som rubriken lyder.. Detta handlar om en kill kompis till mig. Han har införskaffat sig denna hund som valp och haft den i 2månader ca.. han har ett litet barn ibland på 8år hur farlig kan denna hund vara?

enl. vissa jag pratat med säger att man måste ha ett starkt psyke för att uppfostra hunden rätt. =) Problemet är att min polare inte är så stark i psyket utan snare haft vissa psykiska problm m.m. =/

Vad tror experterna? Måste väl finnas några som jobbat med hunder osv.? vet minst 1..

/amatören
Har ej läst resten av tråden...

Mitt förslag är att be honom att avstå.
Fel psyke = dålig hundägare = problem.

Den hunden blir nog problemfri i rätta händer, i fel händer är det synd om vovven + problem för andra.

Kort svar, men enkelt.

Lugn skrev:
2341789 Ni som har hundar av den grövre kalibern, kan ni verkligen garantera att hunden aldrig ger sig på någon oprovocerat??

Anledningen till att jag undrar är att jag blev attackerad och biten av en schäfer igår...
Ej läst mer på ditt inlägg heller.

Men mitt svar är ja, jag kan garantera att min schäfer inte ger sig på nån oprovocerat.

Men det gäller mig och min hund.
 
Last edited:

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
War-psycho skrev:
2341804
Ej läst mer på ditt inlägg heller.

Men mitt svar är ja, jag kan garantera att min schäfer inte ger sig på nån oprovocerat.

Men det gäller mig och min hund.

Jag undrar om svaret inte hade blivit detsamma om man ställt samma fråga till föräldrar av mördare/misshandlare...

Jag tror att vem som helst kan förändras väldigt snabbt. Inte minst hundar.
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
Psykiskt instabil looser? Låter som om din polare skall köpa sig en hamster eller nåt...

Sen finns det väl en hundtråd nånstans som är typ tusen sidor där det förklaras att hundar oavsett storlek och mängd tänder är ofarliga. Fixxer chefar över den tråden har jag för mig.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top