Hur f*n tänker folk ibland i trafiken?

Förnedrande vet jag inte men jag själv är ingen fan av att ligga bakom lastbilar, skåpbilar eller andra fordon som täcker upp hela sikten och därmed vet man inte alls vad man har att vänta sig.
Men jag kör inga tokigheter som att slänga mig in framför och bromsa... vet mycket väl att en 24tons lastbil inte bromsar lika bra som min 1,6ton Honda.

hahahaha testa att öka avståndet

Det är sant, alla gör misstag. Men som en kollega till mig sa igår: - Alla trafikanter förstår inte hur mycket plats vi behöver, medtrafikanterna borde informeras bättre för att undvika missförstånd mellan lastbilar och bilister :)
Att ni behöver utrymme innebär det också att ni måste ligga
2m bakom vid halt väglag:mad:

En kompis körde idag på en bil bakifrån med sin fullastade 24 meters timmerbil.
Bilisten svängde enligt lastbilschaffisen ut 50 meter före lastbilen som kom ångandes i 80 km/h. 60 ton last bil hade inte möjlighet att bromsa så bilen fick Volvo FH i arselet, En sån manöver gör den bilisten nog inte om :)

naturligtvis inte, men dra inte alla över samma kant :) jag skyddar definitivt inte dom som ligger för nära framförvarande, i synnerhet inte yrkeschaufförer då vi som arbetar med detta och tillbringar flera tusen mil på halt väglag varje år vet hur lätt en olycka händer..

Yes som yrkeschaffis får vi se/vara med om en hel del skit...
Sen ang miljönissarna. ifall alla yrkeschaffisar som är sånna miljöbovar tar "ledigt" en vecka. så kan vi ju se hur sverige fungerar efter det.. Vafan hjälper det att betala en massa och att dom säger en massa skit, släng resurserna på att komma på något VETTIGT och miljövänligt :P

Yes som yrkeschaffis får vi se/vara med om en hel del skit...
Sen ang miljönissarna. ifall alla yrkeschaffisar som är sånna miljöbovar tar "ledigt" en vecka. så kan vi ju se hur sverige fungerar efter det.. Vafan hjälper det att betala en massa och att dom säger en massa skit, släng resurserna på att komma på något VETTIGT och miljövänligt :P

"riktiga män luktar biogas" :rolleyes: Jag vill också se nya motorer som är "bra" för miljön :)

det går att hålla någorlunda bra fart om det är halt väglag.
man behöver inte ligga och lusköra i 40 km på en 90 väg.
släpp förbi bussen eller lastbilen om du tycker det är obehagligt för vi som kör tung trafik kan hålla lite högre hastighet pga våran tyngd.....
är rätt småkul att damma om bilar på motorvägen när dom trycker i 50 km/h.
man har hela vänsterfilen för sig själv och kan blåsa i 90 :D

det går att hålla någorlunda bra fart om det är halt väglag.
man behöver inte ligga och lusköra i 40 km på en 90 väg.
släpp förbi bussen eller lastbilen om du tycker det är obehagligt för vi som kör tung trafik kan hålla lite högre hastighet pga våran tyngd.....
är rätt småkul att damma om bilar på motorvägen när dom trycker i 50 km/h.
man har hela vänsterfilen för sig själv och kan blåsa i 90 :D

Javisst. Sedan är det ju en fördel om vi har lite fart i uppförsbackarna också.

Ett vanligt fel bland bilister är att dom inte visar hänsyn på vintern.
När det är en nedförsbacke och sedan strax efter den en uppförsbacke så kör som på följande sätt när man ligger bakom dom:

Nedför sakta och försiktigt., när dom är i mitten utav backen på väg uppför så gasar dom på utav bara helvete :mad:.

Och vad händer med oss? Jo vi står där i backhelvtet och svär samt sitter fast.

Nej, nu skall jag gå och sova. Kom nyss hem efter nattenskörning.

Javisst. Sedan är det ju en fördel om vi har lite fart i uppförsbackarna också.

Ett vanligt fel bland bilister är att dom inte visar hänsyn på vintern.
När det är en nedförsbacke och sedan strax efter den en uppförsbacke så kör som på följande sätt när man ligger bakom dom:

Nedför sakta och försiktigt., när dom är i mitten utav backen på väg uppför så gasar dom på utav bara helvete :mad:.

Och vad händer med oss? Jo vi står där i backhelvtet och svär samt sitter fast.

Nej, nu skall jag gå och sova. Kom nyss hem efter nattenskörning.

Prova att öka avståndet... :D

Perfekt, äntligen..!!
VET du varför du inte ser nått??
DU LIGGER FÖR NÄRA!
Prova öka avståndet så ska du se att synfältet blir därefter..

Nope, det är inte avståndet framåt det handlar om, det handlar om att jag gärna vill kunna se minst 4 fordon framåt och helst några hundra meter för att på bästa sätt kunna förutse vad bilen direkt framför mig kommer göra.
Sen ligger jag ogärna bakom lastbilar då de har en tendens att tappa saker... har varit med om stenar från grusbilar t.ex. men sen också att de tycks kunna tappa däcken lite hippt som happt... senast i lördags fick jag väja för ett lastbilsdäck som hade smullit av i vänstra körfältet på E4:an i höjd med Polishögskolan (3filig motorväg som marschar 110).

Med andra ord handlar det om att jag vill ha så goda förutsättningar som möjligt att kunna förutse trafikfarorna innan de händer... och med det fortfarande inte ställa till det för lastbilschaffisarna (eller någon annan heller för den delen).

Måste vara jobbigt att köra en så stor och tung hoj! Byt till sukka ist så kommer en ny värld att öppnas för dig! :tummenupp

Ser det som ett ickeproblem på hojen då det är lätt att åtgärda... snarare Honda Accorden som väger 1,6ton. :)

Min erfarenhet är att lastbilar sköter sig väldigt bra i trafiken, tror man behöver ha lite förståelse för dem bara, att man kanske inte ska trycka sig in i en rondell brevid en 24 meters långtradare utan låta den åka in först osv.

Min erfarenhet är att lastbilar sköter sig väldigt bra i trafiken, tror man behöver ha lite förståelse för dem bara, att man kanske inte ska trycka sig in i en rondell brevid en 24 meters långtradare utan låta den åka in först osv.

Ja, sånt borde till och med en stockholmare utan körkort förstå. Gör folk sådant? Det är ju ungefär lika enkelt att inse vad som händer som att förstå de där klossarna man ska stoppa i olikformade hål hos psykologen...

Jag har ev fått ett erbjudande att börja köra anläggningsbil istället.
Vore riktigt skoj att prova på detta.
Någon som har erfarenhet utav det yrket?

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti