Hur f*n klarar ni att köra i ösregn mitt i natten?

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Sverige
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
I helgen var vi iväg och besökte några vänner. Frammåt lördagsnatten var det dags för hemfärd. Väderprognosen var tydligen inte den bästa för precis när jag fått på mig hjälmen så öppnade sig himlen och regnet vräkte ned som ur en brandsputa. Visst, kläder och stövlar håller ju ute regnet, däcken har bra grepp i vattnet, men hur lyckas ni se något överhuvutaget. Detta gällde.

-5 mil i ösregn, vägen stod helt under vatten.
-Mörkt som i en kolkällare,
-Inga gatuljus alls, inte mycket till sidomarkeringar då det var kurvig 70-90 väg mitt i mörka skogen
-Massor av möten med bilar med helvetes starka xenonlampor,

Försöker man fäll ned visiret är sikten noll då mötande bilars lampor reflekteras i alla droppar på visiret.

Kör man med visiret uppe är det ju som någon står och brassar full pelle rakt in i hjälmen med en högtryckstvätt, gör både ont och man ser nada.

Brassa i 150 så visiret ska blåsa rent funkar ju inte heller när man ser noll.

Visst vi kom ju hem efter färd i ca 60 km/h men kul var det inte
Hur gör ni :confused:
 
Körde från Halmstad igår runt 16.00, kom 1 mil innan himlen öppna sig och man trodde det var natt, 50-100meters sikt och pool på vägen.
Sen blixtar runt färdvägen.

Smått spännande, själv tar jag sikte på småsaker vid möten och håller tummarna att jag inte missar en grävling eller nått.

Problemet är ju att kör man sakta så får man massa vattendroppar på visiret, kör man fort så hinner man inte reagera på eventuella hinder.

För mig löste det sig efter 13mil toookregn (iskallt, tempen gick ner till 50grader) av att hojfan dödde och jag fick beställa släpkärra :tungan
 
körde genom tyskland ca 80mil mil under natten i regn. Trist, jobbigt och svårt. Men det regnade inte så in i helvetes heller.

När det kommer idiotregn så vägen mest ser ut som sjön när det regnar stannar jag och sätter mig under närmsta bussholk, träd eller vad som. Brukar inte idiot regna så där jätte länge.
 
jag körde i hagel och spöregn mitt på natten med mitt kolsvarta visir. utan ljus längst vägen så körde jag med helljuset. såg drygt 10 meter fram och körde 110, 4 mil och den sista milen lagligt för det började svänga. jag la mig också på tanken för att slippa bli blöt men det hjälpte inte i det spöregnet/haglet. men mitt ställ blev rent! :tummenupp körde även med mina väldigt olagliga däck som inte har mönster kvar :)
 
Jag brukar krypa ihop så mycket jag bara kan bakom kåpglaset för att så mycket regn som möjligt ska missa mig. Alternativt så kör jag tillräckligt fort för att vattnet ska blåsa av från visiret. Det beror lite på hur mycket det regnar.
 
Jag är i detta sällskap nog en riktig fegis. Skulle aldrig komma på tal att köra längre sträckor i regn. Har alltid stenkoll på väderprognoserna innan avfärd. Handlar det om längre sträckor, eller där man ska vara borta större del av dag/flera dagar, så får hojen stå om det är nederbördsrisk. Har nog inte fått en droppe regn på mig senaste 4 säsongerna. Förr om åren sket jag i det, men det är en sådan enorm moral-dödare att köra sporthoj i regn. Sedan är jag ju lite av en rengöring-idiot och hatar när den blir smutsig.
 
Vaxa visiret och betänk att mörka visir bara är dumheter. Sen låter man mig köra först och ta alla risker samt lysa upp this darkened scene med den übergrymma svets jag har i nosen på pråmen. Det är enda förbehållet mot att kasta kåpan som jag tycker i allt övrigt sabbar körupplevelsen. Ok den förlänger säsongen också då den preventerar nedkylningen.

Klara eller gula brillor gör att man kan alternera, ansiktet blir ju ändå bedövat efter ngn mil. Vaxning av visir och i förekommande fall glasögon kan inte poängteras nog.

@Xibalba;

Eh, jag hoppas innerligen att man missar grävlingarna...
 
Tonat visir är för posörer, just i sådana lägen du beskriver som det slår en som en käftsmäll.

Vettig hastighet i förhållande till väderlek, och torka visiret med vänster handske så ofta det går.

Brukar hjälpa o vinkla huvudet så blir det enklare för vattnet att rinna av.
 
de e skitjobbigt att köra i söregn, gjoo de tt pargånger, värst är att man fan inte ser pga vattendropparna på visiret!!
 
Jag vet inte, jag har aldrig varit nykter en natt sedan -97. Så då kan jag ju inte köra hoj...









:D
 
körde själv i lördags natt men sambon, kustvägen mellan Ystad-Malmö, finfint skådespel med övermosigt åskväder

lugnt och fint kör man så man inte får vattenplaning eller brakar av vägen, jag föredrar visiret öppet och får du olidliga mängder vatten i synen kör du troligen för fort

kom ihåg o njut, motorcykel är ett underbart lidande :)
 
lugnt och fint kör man så man inte får vattenplaning eller brakar av vägen, jag föredrar visiret öppet och får du olidliga mängder vatten i synen kör du troligen för fort

Nä, fort körde jag inte, redan i 70-80 vräkte ju vattnet in hjälmen tyckte jag. Långsammare gick inte att köra för då blir man ju stoppkloss och bilarna kör om mig konstant.

70-80 kändes annnars hysteriskt fort när man har 10 meter sikt och vägen svänger i skogen hela tiden. Träden känns ju som de är 1 meter framför framhjulet innan man ser dem och att vägen svänger.
 
Våga lite och håll i så fungerar det. Låter verkligen så jävla fel, men det är så jävla rätt.

Medel som gör att regnet rinner av på visiret är också grymt bra att ha!
Har du inte det så är det öppet visir och kisande ögon som gäller.
 
Jag sitter och blåser bort vattnet på vägen framför. Och på visiret sitter ju givetvis en torkare med spolarvätska!

Blir jobbigt som attan att sitta och pusta dock men det regnar inte länge sägs det.

Allt detta på en sketen 125:a modell rostig.
 
Jag vet inte om jag är extra känslig, men försöker undvika att köra vid regn.
Vet inte hur pass lätt en MC får vattenplaning, men jag tycker att det känns som att det släpper oerhört lätt, eller så är jag bara extra "rädd"...
 
Back
Top