Hur förstärka generatorns ström output?

jag körde på 1,2mm tråd istället för 1mm som de va orginal.. och sen lindade jag lite på känsla.. körde på tills det blev fullt.. orginal lindningen var inte ens halvvägs ut på spolarna..

nu har jag dock ett nytt problem :mad: generatorn laddade på bra dom första 100 metrarna sen så blev de bara sämre och sämre.. hur jag vet de var att jag hade ett tomt batteri och först så lös lampan på bra på tomgång och men när jag körde 100meter så lyste den sämre o sämre.. kan de vara laddregulatorn som inte pallade när jag börja varva lite??

Det var kreativt gjort!
Brorsan min höll på med lite sånna där jobb för lite drygt 20 år sedan. Han förklarade då att det var noga med rätt diameter på tråden, rätt antal varv man lindande, men framför allt skulle man linda tråden åt rätt håll runt spolen också. Lindade man också snyggt, så blev det oftast bra om det överiga var rätt. Sedan skulle den lackas och kontrollmätas med en "megger". Mäter överslag på hög spänning.
Jag tror att din lindning var bra från början och att det var någonting annat som var fel.:gnissla

Mats

jag körde på 1,2mm tråd istället för 1mm som de va orginal.. och sen lindade jag lite på känsla.. körde på tills det blev fullt.. orginal lindningen var inte ens halvvägs ut på spolarna..
Idén är god men fel genomförd.
Vad du skulle gjort är att räkna antalet varv på resp kärna (som du självklart numrerat innan..)
Kontrollerat hur de är sinsmellan kopplade och framför allt, LINDNINGRIKTNINGEN!!!!!
Fel lindningsriktning är en katastrof!
"Linda på känn", är ingen höjdare.
Samma antal varv, fast tjockare tråd och i övrigt allt exakt lika borde vara grejen.
Fler varv => högre spänning => mer påfrestning på regulatorn, kanskle t o m överspänning och regulatorpaj?

Idén är god men fel genomförd.
Vad du skulle gjort är att räkna antalet varv på resp kärna (som du självklart numrerat innan..)
Kontrollerat hur de är sinsmellan kopplade och framför allt, LINDNINGRIKTNINGEN!!!!!
Fel lindningsriktning är en katastrof!
"Linda på känn", är ingen höjdare.
Samma antal varv, fast tjockare tråd och i övrigt allt exakt lika borde vara grejen.
Fler varv => högre spänning => mer påfrestning på regulatorn, kanskle t o m överspänning och regulatorpaj?

självklart har jag lindat i rätt riktning på spolarna.. jag lindade i samma riktning som det satt innan alltså en motsol och den andra medsols. dock så kan det inte skilja mer än 3 - 5 varv på varje spole.. men men.. får väl lämna in den då :rolleyes: här försökte man vara lite fiffig o göra det själv hehe =)

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D