Orsaken till mitt problem vet jag nästan säkert beror på att jag har svårt för att släppa saker mentalt. Jag analyserar för mycket av det jag gör, det jag inte gör, det jag bör göra, vad jag inte skulle ha gjort osv osv...
Hm.
Låter jobbigt det där, och samtidigt är det ju skönt att du iaf vet (och dessutom vågar erkänna) orsaken till det.
Blir en smula lättare att åtgärda problemet när man så att säga redan gjort en felsökning av systemet.
Det du beskriver, alltså att du finner det svårt att
'släppa saker mentalt' innan sänggående, kan givetvis 'botas', men kräver då lite ansträngning från din sida.
Istället för att ignorera och försöka bekämpa dessa tankar, försök att just istället faktiskt planera in tid till dessa tankar.
Tillåt dej att just reflektera, tänka, älta och analysera om just de saker som annars aktivit stör din nattsömn.
Det är ingen idè att kväva dessa ofrivilliga tankemoln, för vi vet redan att du duktigt betalar räntan genom sömnlösa nätter...
Att ta dig tid att ist utvärdera alla de saker som ovälkommet poppar upp i huvdet när du som minst anar och önskar, är ovärderligt!
Ta tex och planera in en 30 min
innan sänggående och skriv ner alla dessa saker som du vanligtvis brukar tänka och formulera ner dina tankar i skrift!
Det kanske låter tramsigt, men det är en sjukt underskattad metod!
Att få tömma ut använda penna och block som ventil är en bra början.
Försök att dessutom tänka konstruktivt om hela situationen.
Planera aktivt in en bestämd tidpunkt och SKRIV NER alla de saker du känner dej NÖJD med också. Saker som gör dej glad, som du vill genomföra och vad du ser framemot och hur planen är för att nå dit.
Det kan vara stora saker eller små saker, huvudsaken är att du också skriver ner positiva saker i ditt liv.
Så att du inte snöar in dej i den negativa spiralen, och endast skriver ner saker som, citat:
:"...det jag inte gör, det jag borde göra, vad jag inte skulle ha gjort.."
utan skriv ner vad du VILL göra och hur du planerar att komma dit.
Dvs ha en spalt för dina 'negativa' tankar, en 'konstruktiv' spalt där du skriver hur du ska få bukt med det som stör dej, och en 'positivt' spalt där du skriver med det du är nöjd med.
Ofta kan denna stress du beskriver bero på att man kanske inte är helt är till freds med ens liv hur det ter sig. Då är det faktiskt inte heller så konstigt att man har svårt att finna piece of mind, när man inte lever i sitt rätta element så att säga.
Hoppas att det löser sig, oavsett piller eller inte.