Hur får man recept på t.ex stilnoct utan att framstå som pundare?

Tack för många svar och tips!

Orsaken till mitt problem vet jag nästan säkert beror på att jag har svårt för att släppa saker mentalt. Jag analyserar för mycket av det jag gör, det jag inte gör, det jag bör göra, vad jag inte skulle ha gjort osv osv. Till exempel kan jag ligga sömnlös för att jag blir förbannad för att jag tänker på att ett eventuellt möte med en doktor kan resultera i att jag blir misstrodd angående sömnproblem...

Fysiskt är jag någorlunda aktiv, i alla fall i perioder. Under dessa perioder går jag till jobbet så ofta jag kan och efter att ha gått hem brukar jag ta på mig löparskorna och springa en 5 kilometersrunda (tack iPhone för Distance Meter) Så brukar jag väl hålla på i ca 2 månader, sen slappar jag helt och hållet i 4 månader sen när jag upptäcker att jag är ur form börjar jag träna igen. Något som däremot håller sig på en jämn nivå hela året är sömnproblemet.

Egentligen kanske det är terapi jag behöver? Jag har däremot haft oturen att bli påtvingad en kognitiv-någonting-test av en psykolog efter en hjärnblödning orsakad av en krasch med hojen. Jag presterade i topp på alla test men hon pratade ändå med mig som om jag var 4 år gammal vilket -verkligen- gjorde mig riktigt irriterad. Inte för att jag trodde särskilt mycket på psykologer innan den där kraschen men sessionerna med det där våpet har fått mig att förakta en hel yrkeskår. Detta är förövrigt också en sådan sak som spelas upp i min hjärna när jag egentligen bara vill sova.

Jag fick en bok för några år sedan med tips och tricks, har provat en hel del grejer och som det är nu så är egentligen det enda som fungerar att förskjuta dygnet hela tiden vilket i slutändan drabbar jobbet så det är inte aktuellt eller alkohol som fungerar jättebra. Därför är jag nästan säker på att det är dags att prova tabletter.

Angående eventuell vanebildning och beroende är jag egentligen inte ett dugg nervös. Tuggade riktigt stora mängder tradolan efter kraschen. Den morgonen jag vaknade utan att behöva äta tabletter pga överdjävulsk huvudvärk slutade jag också med tabletterna. Jag fick även någonting som hette ketogan tror jag första veckan på sjukhuset vilket jag läste i någon tidning att en tjej hade blivit helt hooked på efter den första tabletten.

Som det är nu använder jag aldrig ens receptfria värktabletter

Last edited:
Allt det där du grubblar på när du skall sova, det kan du inte göra ett skit åt just då så det är lika bra att sova.

Skippa bärsen :tummenupp

Allt det där du grubblar på när du skall sova, det kan du inte göra ett skit åt just då så det är lika bra att sova.

Skippa bärsen :tummenupp

Har man haft sådana här problem vet man att det inte är fullt så enkelt som du föreslår. Jag väljer inte att aktivt ligga och tänka på saker som gör mig förbannad, det gör hjärnan på automatik. Jag tackar däremot för ett väl menat försök att hjälpa :)

Har man haft sådana här problem vet man att det inte är fullt så enkelt som du föreslår. Jag tackar däremot för ett väl menat försök att hjälpa :)

Du måste hitta antingen en företagsläkare eller åtminstone en ickesosse så löser det sig. Jag fick mina sömnmedel utskrivna på telefon på slutet och det gick bra att be om "storpack" också så man slapp köpa så ofta. Invandrarläkare har en annan syn på det där också, bör gå. Det sämsta du kan hitta är en gammal idealisttönt som minsann vet att "det bästa sömnmedlet är ett gott samvete, tralalala".

Dock tycker jag man skall använda sömnmedel med stor skepsis. Jag åt massor under några år och det blev liksom slentrian precis som man kan ta en c-vitamin så tog man en eller två sådana där. Efter ett tag kom jag på att det nog inte är så bra så jag lade av på studs och har numera kommit till insikten att sömnproblem, för mig, är en attitydfråga. Bästa sömnmedlet är att gå och springa en mil eller så, då jävlar sover man sen. :yoparty

Precis som Stilnoct kan Citodon vara vanebildande och skrivs heller inte ut frikostigt.

Propavan är sejf, det kan man käka varje dag - och med krök.
Dock ska man inte ta det när man är för full om man har långt till sängen.
Minns en konferens 2002 då jag tog två i baren dyngrak på någon skitig finlandsfärja, fy fan vad svårt det var att gå till hytten sen. :gnissla
Snodde en annans "säng"/bräda med filt och jag ville faktiskt döda honom när han väckte mig och drog i mig för att jag skulle klättra till min brits/bräda. Hade det inte varit för att vi redan var under vattenytan hade jag försökt göra ett "utökat självmord" med honom och mig genom hyttfönstret men bakom gardinen fanns endast avspolbar linoleumvägg.

Last edited:
Orsaken till mitt problem vet jag nästan säkert beror på att jag har svårt för att släppa saker mentalt. Jag analyserar för mycket av det jag gör, det jag inte gör, det jag bör göra, vad jag inte skulle ha gjort osv osv...

Hm.
Låter jobbigt det där, och samtidigt är det ju skönt att du iaf vet (och dessutom vågar erkänna) orsaken till det.
Blir en smula lättare att åtgärda problemet när man så att säga redan gjort en felsökning av systemet. ;)

Det du beskriver, alltså att du finner det svårt att 'släppa saker mentalt' innan sänggående, kan givetvis 'botas', men kräver då lite ansträngning från din sida.

Istället för att ignorera och försöka bekämpa dessa tankar, försök att just istället faktiskt planera in tid till dessa tankar.
Tillåt dej att just reflektera, tänka, älta och analysera om just de saker som annars aktivit stör din nattsömn.
Det är ingen idè att kväva dessa ofrivilliga tankemoln, för vi vet redan att du duktigt betalar räntan genom sömnlösa nätter...

Att ta dig tid att ist utvärdera alla de saker som ovälkommet poppar upp i huvdet när du som minst anar och önskar, är ovärderligt!
Ta tex och planera in en 30 min innan sänggående och skriv ner alla dessa saker som du vanligtvis brukar tänka och formulera ner dina tankar i skrift!
Det kanske låter tramsigt, men det är en sjukt underskattad metod!
Att få tömma ut använda penna och block som ventil är en bra början. :tummenupp

Försök att dessutom tänka konstruktivt om hela situationen.
Planera aktivt in en bestämd tidpunkt och SKRIV NER alla de saker du känner dej NÖJD med också. Saker som gör dej glad, som du vill genomföra och vad du ser framemot och hur planen är för att nå dit.
Det kan vara stora saker eller små saker, huvudsaken är att du också skriver ner positiva saker i ditt liv.

Så att du inte snöar in dej i den negativa spiralen, och endast skriver ner saker som, citat:
:"...det jag inte gör, det jag borde göra, vad jag inte skulle ha gjort.."
utan skriv ner vad du VILL göra och hur du planerar att komma dit. :yoparty

Dvs ha en spalt för dina 'negativa' tankar, en 'konstruktiv' spalt där du skriver hur du ska få bukt med det som stör dej, och en 'positivt' spalt där du skriver med det du är nöjd med.

Ofta kan denna stress du beskriver bero på att man kanske inte är helt är till freds med ens liv hur det ter sig. Då är det faktiskt inte heller så konstigt att man har svårt att finna piece of mind, när man inte lever i sitt rätta element så att säga. ;)

Hoppas att det löser sig, oavsett piller eller inte. :)

har inte läst hela tråden men skriver vad som fungerat för mig, melatonin (fungerar inte för alla) 3mg och zinc 30-50mg runt trekvart innan du tänkt sova :)

brukar köra så när jag har problem att sova eller behöver ställa om min dygnsrytm lite.

Har man haft sådana här problem vet man att det inte är fullt så enkelt som du föreslår. Jag väljer inte att aktivt ligga och tänka på saker som gör mig förbannad, det gör hjärnan på automatik. Jag tackar däremot för ett väl menat försök att hjälpa :)

Har legat sömnlös många nätter tills jag för ett par år sedan kom till insikt att grubbla och älta saker i huvudet inte hjälper avsevärt mycket.

Så det funkar :)

Det låter mer som dina problem med att somna in är på grund av ångest så frågan är om du inte ska försöka få något för det istället för, eller i kombination med, insomningstabletter:va

För att se om det rör sig om ångest- /och eller depression kan man göra fylla i en HAD-blankett.

http://www.naturligtvisa.se/dokument/HAD.pdf

Lena, läkarsekreterare på vårdcentral.

Last edited:
Mitt bästa insomningstips:

• Sängvänlig MP3-spelare.
  • Lååång halvintressant ljudbok som upptar tankarna.
  • Ställ in spelaren på att repetera spår/kapitel tills man trycker fram nästa.
  • Vira inte sladden till öronpropparna runt halsen. Då finns risk att man sover för länge.

Mitt bästa insomningstips:

• Sängvänlig MP3-spelare.
  • Lååång halvintressant ljudbok som upptar tankarna.
  • Ställ in spelaren på att repetera spår/kapitel tills man trycker fram nästa.
  • Vira inte sladden till öronpropparna runt halsen. Då finns risk att man sover för länge.

Jag har en sådan här till våran lampor på vardera sidan av sängen.
Suveränt! Vaknar till gryningsljus och släcker ner i etapper när man lägger sig.

http://www.morningsunrise.com/home.php

Bifogat

• SRS100.jpg
    SRS100.jpg
    11.1 KB · Visningar: 734
Last edited:
Tack för många svar och tips!

Vad har du för jobb? Vad ägnar du dig åt på fritiden?
Låter som du behöver tänka och analysera mycket, se om du kan byta bana lite och börja "aktivera" hjärnan mer i jobbet/på fritiden och låta hjärnan bli rastad där. Känns det som ett stort steg att knata in till chefen för att be om mer "tankekrävande" jobb så börja med att fundera på typ förbättringsåtgärder på jobbet. Vad fungerar mindre bra? Varför gör det de? Är det jag som tycker att de inte fungerar som de ska eller är det en allmän uppfattning (som även cheferna har)? Vad händer om man ändrar dessa etc etc.

Jag kanske fick det att låta som om det bara är negativa saker jag kommer på mig själv med att fundera över istället för att sova utan även direkt roliga saker. Mår bra och är väl egentligen aldrig någonsin nedstämd så ångest låter inte troligt. Förutom de gånger man blev olyckligt kär i tonåren har jag nog aldrig varit deppig eller nere.

Last edited:
Gör som mig när jag inte kan sova. Ligg och fundera på vad du skulle göra om du vann 220mille. Jäklarns vad fina bilar och hojar jag har i mitt garage när jag äntligen somnar :)
När inte det funkar och man legat och räknat pengar i 4h och det börjar klias i kroppen så man bara vill kliva upp, då kliver jag upp. Äter en kaka, kikar lite i en tidning, dricker lite vatten. 10-20min senare återgår jag till pengaräknandet och bilarna och brukar somna ganska snart.

undrar precis som FreddeAbborre.. Vad arbetar du med och vad sysslar du med på fritiden?

Kroppen behöver skarpa skillnader mellan att vara aktiv och att vila.. Funkar lixom inte att sitta o slöa framför datorn/TVn i ett par timmar om dagen om man har svårt att sova.. Ut och rör på dig, skaffa 5nya hobbys, prova på 5nya idrotter...

Jag har aldrig träffat på en "aktiv" människa som har svårt att sova.. (med aktiv menar jag då inte att gå till jobbet någon gång i veckan)

God morgon, eller god natt... Inatt funkade inte mitt kak-tips, om 2.5h så ska jag "kliva upp"" och göra mig iordning för att köra bil hela dagen, ska skjutsa brorsan till behandlingshem i Gävle eller nått sådant. Jag hann nog somna till 1h eller nått innan jag vaknade igen vid 02:30, legat i sängen och vandrat runt i huset om vartannat. Tnkte nu frammåt 05:30 att jag blir väl tröttare bara om jag försöker sova till 08:00 nu.
Har legat och smidigt planer om eget företagande. Jag har affärsidé och allt klart, bara att dra igång ett företag nu då ;)

Kontakta en läkare, om denne tror att sömntabletter hjälper så får du nog ett recept.
Jag fick Stilnoct för länge sedan som jag tar ibland. Om jag tar en tablett så hjälper det mig att somna tidigare och därmed orkar jag även gå upp tidigare, vilket gör att jag blir tröttare på kvällen och därmed somnar lättare.
Hade aldrig hört talas om Stilnoct innan men nuförtiden hör jag folk prata om dom som dom vore nåt knockout-piller. Hursomhelst tyckte läkaren att de var bra för mig och jag har inte haft några problem
Om man inte brukar bli beroende eller få psykotiska attacker av andra mediciner lär knappast sömntabletterna orsaka detta heller.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph