Hur får man på kedjelåset?

Det är viktigt att det är rakt och fint. Själv tog jag ett litet smidigt Panavise skruvstäd och lade två muttrar så att "piggarna" kunde titta ut, sedan var det bara att sakta skruva ihop det hela. Det behövs rejält med tryck, nästan så att det kändes på gränsen för detta lilla skruvstäd. Hade sabbat minst ett låsbleck innan jag kom på hur det var jag gjorde gången innan. Det ska vara presspassning på det hela.

Om du är less på att bli idiotförklarad så kan jag trösta dig med att jag har haft precis samma problem med en förstärkt 520-kedja; en DID ZVM-X. Jag fick med ett nitlås - som jag inte ville ha, och inget clipslås, som jag hade beställt.

Tänkte sätta ihop det med nitlåset ändå, tillfälligt :va för att kapa upp det senare vid behov,
Bara att glömma - jag lade inte 5 minuter på skiten; det var clearly omöjligt att passa bitarna i varandra.
Jag tog den andra hojen och handlade ett vanligt 520-clipslås - som passade perfa.
Det handlade INTE om o-ringars motståndskraft och yada yada yada. Jag kom inte ens dit du gjort i skissen ovan.

Detta är en bra illustration kring hur det kändes:

frgslag.gif

Illustrationscredit: Carl Larsson & Söner AB http://www.cls.se/

Om du är less på att bli idiotförklarad så kan jag trösta dig med att jag har haft precis samma problem med en förstärkt 520-kedja; en DID ZVM-X. Jag fick med ett nitlås - som jag inte ville ha, och inget clipslås, som jag hade beställt.

Tänkte sätta ihop det med nitlåset ändå, tillfälligt :va för att kapa upp det senare vid behov,
Bara att glömma - jag lade inte 5 minuter på skiten; det var clearly omöjligt att passa bitarna i varandra.
Jag tog den andra hojen och handlade ett vanligt 520-clipslås - som passade perfa.
Det handlade INTE om o-ringars motståndskraft och yada yada yada. Jag kom inte ens dit du gjort i skissen ovan.

Detta är en bra illustration kring hur det kändes:

frgslag.gif

Illustrationscredit: Carl Larsson & Söner AB http://www.cls.se/
Jävla bra illustration, för även om jag uppenbarligen får plattan längre ner en dig så är den resterande biten som att trycka i en fyrkantig kolv i en cylinder! Funderar på att köpa ett lås från någon annan tillverkare, om det passar kedjan vill säga.

Jag har pressat ihop ett par sådana genom åren, behövs ett riktig kedjeverktyg för ändamålet eller starka nypor och en vettig polygrip. Vid ett tillfälle pressade jag ihop den utan att låset satt på kedjan och knackade ut den igen för att få dem lite enklare att klämma dit med en polygrip när den väl ska låsa kedjan.

Haha filade du upp hålen? Låter som om droger har varit inblandat då du satte ihop kedjan. Anledningen till att de hålen är så små är för att kedjelåset inte ska öppnas!

När jag satte ihop min kedja så tog jag en liten handslägga och höll den på baksidan utav låset som motstånd sen tog jag en liten hylsa och en liten hammaren och slog ihop låset. Fungerade klockrent, dock så är det lättare om man är två.

Om inte det funkar så skrota skiten och köp dig en r1a 99:yoparty

Använd korrekt verktyg för att montera låset. Inte polygrip, eller nåt annat skit, utan ett pressverktyg för att få på plattan. DID har ett eget, kostar 1800 kr, men biltemas duger fint.
När du filar upp hålet förstör du samtidigt konstruktionen av länken. Den SKA ha presspassning. Byt omedelbart innan kedjan går av.
Till er som hellre kör med clips, har ni fått ett enda kedjeras i fart kommer ni aldrig att använda clips igen. Har man en hoj med över 30 hästar duger det helt enkelt inte att köra med.

Har i alla år kört med kedjelås typ clips. Inga kedjeras so far. Visserligen bara 90 pållar i Suzukin.

Man kan borra upp gamla låsplattan ngn mm och använda den som distans, då får man ett jämnt och bra tryck så plattan inte skevar (=blir ännu tightare)...

Ingen kedja är starkare än sin svagaste länk............(känt ordspråk)

Jag råkade ut för det där första gången jag bytte kedja... Min lösning var att köpa mig ett kedjeverktyg på biltema som låg i närheten och montera ihop kedjan. Varför kör du med clips förresten?

Ett korrekt monterat kedjelås, oavsett nit- eller clips-lås, är inte svagare än resten av kedjan.
Varje länk är ju faktiskt ett kedjelås.
Monterar man inte på rätt sätt så blir det en risk och komplett livsfarligt.
Har man inte bättre förståelse om hur det skall göras än att man filar upp hålen i länken är det nog bäst att lämna bort jobbet till nån som kan.

/Stefan

Jag råkade ut för det där första gången jag bytte kedja... Min lösning var att köpa mig ett kedjeverktyg på biltema som låg i närheten och montera ihop kedjan. Varför kör du med clips förresten?
Har inte tillgång till nått nitverktyg. Kan inte påstå att jag tycker om clips speciellt mycket...

Filade den förra kedjan och den gick 600 mil innan den hoppade och gick av. Hojen har visserligen inte så många hästar över 30 men det är ett jävla bottendrag...
Ska jag vara ärlig filade jag även den nya kedjan igår för att hinna åka med polaren. Inget kedjeras än så länge, men jag ska åka och köpa nytt lås idag för reagerar folk så här på en av mina väl beprövade lösningar så är det nog nått fel, inte på mig utan på lösningen :hihi

Ta och googla på
did chain assembly
så fick i varje fall jag upp 4 youtube filmer som första länkar
kolla igenom dom och lycka till !
Det kan väl inte vara så att hålen i "brickan" inte är symmetriska?
Du har ju i varje fall på på brickan över början på niten :tummenupp
Utan hålen är liiiiiiite större på ena sidan av av brickan?
Och du har försökt med fel sida av brickan mot niten.
Men kolla youtube filmerna.
När jag bytte däck på sukkan var jag helt slut efter bytt framdäcket.
Sen kollade jag Youtubefilmer, många.
Valde en teknik från Californien (värm däcket till ca 45 grader)
och fick på bakdäcket lätt som en plätt. Jämfört med framdäcket.

Har vänt och vridit på brickan tills jag blivit galen. Försökt sätta på den utan att ha låset på kedjan. Ni som ser mig ta fram farfars gamla metallrasp när jag filar hålen är ute å cyklar, jag har använt en liten diamantfil och har inte filat bort mer än nödvändigt för att få syn på spåren. max 0,05-0,2mm på diametern.

Har vänt och vridit på brickan tills jag blivit galen. Försökt sätta på den utan att ha låset på kedjan. Ni som ser mig ta fram farfars gamla metallrasp när jag filar hålen är ute å cyklar, jag har använt en liten diamantfil och har inte filat bort mer än nödvändigt för att få syn på spåren. max 0,05-0,2mm på diametern.

Du verkar uppenbarligen inte ha erfarenhet, kunskap eller förmåga att ta till dig de ovanstående goda råden. Jag rekommenderar dig starkt att vända dig till närmaste mc-verkstad för att slippa råka ut för en allvarlig incident.

Du verkar uppenbarligen inte ha erfarenhet, kunskap eller förmåga att ta till dig de ovanstående goda råden. Jag rekommenderar dig starkt att vända dig till närmaste mc-verkstad för att slippa råka ut för en allvarlig incident.
Nej jag har inte speciellt stor erfarenhet eller kunskap OM HUR MAN BYTER KEDJAN! Missade du andra inlägget på denna sidan? "...jag ska åka och köpa nytt lås idag för reagerar folk så här på en av mina väl beprövade lösningar så är det nog nått fel, inte på mig utan på lösningen :hihi"
Jag kan mycket väl tänka mig att åka ner till närmaste verkstad och be dom byta låset men då ska det fan me nitas!!! :fyllisar

Alla kedjor bör nitas! Jag hade aldrig kört med en kedja monterad med ett clips.

Nej jag har inte speciellt stor erfarenhet eller kunskap OM HUR MAN BYTER KEDJAN! Missade du andra inlägget på denna sidan? "...jag ska åka och köpa nytt lås idag för reagerar folk så här på en av mina väl beprövade lösningar så är det nog nått fel, inte på mig utan på lösningen :hihi"
Jag kan mycket väl tänka mig att åka ner till närmaste verkstad och be dom byta låset men då ska det fan me nitas!!! :fyllisar

Ozzian skrev:
På det DID-låset jag monterade för två år sedan så fanns det ingen ansats som bestämmer hur långt in plåten ska vilket lätt gör att att den kommer för långt in (eller ut) eftersom det måttet bestäms av vinkeln på nitverktyget.

För övrigt gick plåten så tungt att jag fick pressa på den med tving och en hylsa samtidigt som jag mätte så att plåten hamnade lika långt in som på de andra länkarna.
Sedan körde jag försiktigt ner till en MC-butik (1.5mil) och lånade deras verktyg, detta förutsätter att kedjan inte spårar snett.

DaGaz skrev:
Instämmer, har också DID på nu och det var segt att få på yttre brickan.. men absolut inte några problem att få dit med bra tänger och ett passande don och bra mothåll. Hursom var försiktig mät med skjutmått på en annan länk och anpassa sen gäller det ju bara att o-ringarna blir täta men inte tighta så är det ju helt ok.. :)

Jag har svart bälte i att köpa en massa prylar till allt möjligt.. men i detta fall håller jag mig nog till verktygen jag har utan bekymmer. :tummenupp

Jag är inte ensam att ha problem med DID-låset, ni får tycka vad ni vill om mig och mina rövartrick. Nu ska jag åka och köpa två nya lås, ett nitat och ett clipsat. Ska pröva om jag får på plattan med tving/hylsa, funkar det inte åker jag ner till verkstaden och sätter på nitat, funkar det åker jag till sommarstugan i helgen och sedan byter till nitat när jag har tid och lust. Låter det inte vettigt?

Vilken är diametern på nitarna, innanför där clipset ska sitta? För det är ju där det tar stopp? D Nit
Vilken är diametern på nitarna, Utanför där clipset ska sitta? D utanför
För du får ju på brickan första biten på niten.
Mätt med micrometerskruv kan man ju efter det uppskatta hålet i brickan. Di hål
D utanför < Di hål < D nit

Hur stora är hålen på brickan?
För mäta hålen i brickan. Hur gör man sånt?:va

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti