Hur får man på kedjelåset?

Vilken är diametern på nitarna, innanför där clipset ska sitta? För det är ju där det tar stopp? D Nit
Vilken är diametern på nitarna, Utanför där clipset ska sitta? D utanför
För du får ju på brickan första biten på niten.
Mätt med micrometerskruv kan man ju efter det uppskatta hålet i brickan. Di hål
D utanför < Di hål < D nit

Hur stora är hålen på brickan?
För mäta hålen i brickan. Hur gör man sånt?:va

Skjutmått?
Men de har ju inte lika stor nogrannhet som ett mikrometer.

Nej jag har inte speciellt stor erfarenhet eller kunskap OM HUR MAN BYTER KEDJAN! Missade du andra inlägget på denna sidan? "...jag ska åka och köpa nytt lås idag för reagerar folk så här på en av mina väl beprövade lösningar så är det nog nått fel, inte på mig utan på lösningen :hihi"
Jag kan mycket väl tänka mig att åka ner till närmaste verkstad och be dom byta låset men då ska det fan me nitas!!! :fyllisar

Det kvittar om du har kunskap eller rätt verktyg, teknikdelen är till för att hjälpa med sånt man vill lära sig och är intresserad av, håll ut så kommer du att fixa det.

Jag med flera har svurit över att det nästan krävs slägga, kofot och envishet som en dåre för att klämma dit plattan på vissa lås om man inte har ett verktyg för 2000.

Har inte tillgång till nått nitverktyg. Kan inte påstå att jag tycker om clips speciellt mycket...

Filade den förra kedjan och den gick 600 mil innan den hoppade och gick av. Hojen har visserligen inte så många hästar över 30 men det är ett jävla bottendrag...
Ska jag vara ärlig filade jag även den nya kedjan igår för att hinna åka med polaren. Inget kedjeras än så länge, men jag ska åka och köpa nytt lås idag för reagerar folk så här på en av mina väl beprövade lösningar så är det nog nått fel, inte på mig utan på lösningen :hihi

Slappna av!
Din kedja kommer att funka.
Duger till DR650 åtminstone.
Tror jag.

...Det sa polaren också, "Det håller tror jag".

Har ett blankt bakdäck så jag svängde förbi yamaha center på vägen hem från Cross & Enduro Kompaniet där jag hade varit och köpt två nya lås. Hittade inget bakdäck men på förfrågan om dom ville sätta på nit-låset så sa dom "kom tillbaka vid 5 så äre fixat för 270 riksdaler" trots att väntetiden var 2 veckor. :tummenupp
...Tog bussen hem, en kille frågade var hojen var. -Vaddå hoj, jag brukar åka buss sån här, safety first you know! :hihi

Använd korrekt verktyg för att montera låset. Inte polygrip, eller nåt annat skit, utan ett pressverktyg för att få på plattan. DID har ett eget, kostar 1800 kr, men biltemas duger fint.
När du filar upp hålet förstör du samtidigt konstruktionen av länken. Den SKA ha presspassning. Byt omedelbart innan kedjan går av.
Till er som hellre kör med clips, har ni fått ett enda kedjeras i fart kommer ni aldrig att använda clips igen. Har man en hoj med över 30 hästar duger det helt enkelt inte att köra med.

Skitsnack, har haft clips i 40 år i crossvängen, även sonen i ca 15 år(vi pratar SM-nivå), har även haft det på min stora hoj ktm 950se. Jag brukar använda en svetstång(en sådan som man kan låsa) och så får den sitta i någon timme sen är det bara att klicka på clipset.(har nog bytt mer en hundra kedjor under åren som gått)

Hade samma problem som du på en kedja trots att jag har kedjeverktyg så bestämde mig för att fila lite för att kunna klämma på brickan lite lättare och det sitter då kvar än iaf..

Välkommen i gänget! :tummenupp

Min kedja ser dock ut såhär nu...
View attachment 390628

Tidigare nitade jag ett clipslås till min 750 jag hade då, med andra ord plattade till clipslåset med våld,hammare,slägga och spett.... Den hojen har jag sett på blocket rätt nyligen och det sitter nog på samma drivpaket och "kedjelås" som det jag bankade dit.

Skulle dock inte göra det idag nu har man ju lite mer förstånd:gnissla

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...