Hur får man på kedjelåset?

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
Jag fick kedjeras idag och åkte givetvis och köpte ny kedja på direkten, men när man ska sätta ihop kedjelåset så är hålen på ytterbrickan liksom för små, hade samma problem på kedjan som gick av. Det är inte mycket men hur får man på den på bästa sätt, kraft går inte.
På förra kedjan filade jag upp hålen lite så den passade på de 2 nitarna, men är det rätt sätt? är värme kanske bättre eller förstör det X-ringarna? :confused:

Det vet jag det är brickan innanför kedjelåset som har för små hål...
82-129_l.jpg

Köp verktyg för att trycka ihop kedjan på tex biltema.
Om inte så använd polygrip eller liknande. Kom ihåg att använda distanserna som oftast finns med kedjan så du inte klämmer ihop den för mycket och skadar o-ringarna.

Trång !?!?! Den är i underkant trång! Den är omöjlig att få på utan fil, givetvis ingen grov fil utan snarare än väldigt fin, och hela tiden kolla så att brickan bara precis gör spåren synliga.

Köp verktyg för att trycka ihop kedjan på tex biltema.
Om inte så använd polygrip eller liknande. Kom ihåg att använda distanserna som oftast finns med kedjan så du inte klämmer ihop den för mycket och skadar o-ringarna.
Tryckte ihop det med polygrip idag men spåren blir inte ens synliga trots att jag trycker så mycket jag förmår! :huvet

Som redan sagts: Jag använder polygrip för att "sätta fast brickan" på nitarna.
För det är och ska vara presspassning.
Och sedan ett kedjeverktyg från Addemoto. För att pressa brickan på plats.
Med två distanser (en på varje sida av länken) som gör att O-ringarna inte mosas.
Den nedersta plåtbiten är för att kontrollera nitning, ej aktuellt för dig?

Bifogat

• UU-bitarna2.JPG
    UU-bitarna2.JPG
    28.9 KB · Visningar: 114
Trång !?!?! Den är i underkant trång! Den är omöjlig att få på utan fil, givetvis ingen grov fil utan snarare än väldigt fin, och hela tiden kolla så att brickan bara precis gör spåren synliga.

Trägen vinner , och få inte ens för dig att titta på en fil....

Tryckte ihop det med polygrip idag men spåren blir inte ens synliga trots att jag trycker så mycket jag förmår! :huvet

lägg brickan på spisen så den blir lite varmare men ändå hanterbar och pressa dit. Har ALDRIG behövt fila och det skall inte behövas om låset är ok. rätt verktyg hjälper helt klart.

:gråta hålen är förs små, det funkar inte, kedjan är en DID 520.............

Länken är ju konstruerad så att det går ut en liten kant kring niten, antagligen för att skydda O/X-ringarna.

:gråta hålen är förs små, det funkar inte, kedjan är en DID 520.............

Länken är ju konstruerad så att det går ut en liten kant kring niten, antagligen för att skydda O/X-ringarna.

Jag vill påstå att hålen med största sannolikhet inte är för små.
Du har helt enkelt fel verktyg för ändamålet. Får du inte dit dem med polygrip eller liknande så är min starka rekommendation att du köper ett verktyg för ändamålet så är problemet ur världen.
Kanske det redan finns ett verktyg i bekantskapskretsen som du kan låna om du inte vill köpa ett.

Vad heter ett sånt där pressverktyg och och vad får man tag på ett billigast? hittar inget på biltema...

Polaren som var med idag är erfaren motardare och byter kedja rätt ofta med tanke på slitagen vid alla tävlingar, han hade aldrig varit med om nått liknande...

...Och jag har varit med om det 2 gånger på raken, är jag otursförföljd? :hihi

Vad heter ett sånt där pressverktyg och och vad får man tag på ett billigast? hittar inget på biltema...
http://biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Verkstadsutrustning/Kedjeverktyg-MC-82358/
"hjälpmedel för att kunna pressa samman sidoplattorna"

Det är inte hålen som är för små. Det är bara o-ringarna som är väldigt motspänstiga. Jag brukar använda en gammal kedjebrytare som pressverktyg. Att ge sig på och börja fila är inte en så god idé, låset är redan innan en av de svagaste punkterna på kedjan så att ytterligare försvaga det är inte att rekommendera.

Edit: ja, måste vara du som haft otur. Om inte din polare haft tur med lättbytta lås tidigare. Jag har bytt en hel del kedjor (på bland annat DR650SE*) och inte haft några större problem med det sedan jag fick in tekniken.

*) Kan för övrigt rekommendera drivpaket till Freewind till de istället för de som brukar sälja till DR650SE. Då får man en liten aning lägre utväxling och tappar inte just något i toppfart.

Last edited:
Min bror brukar gnälla och ringa mig, så brukar jag hjälpa honom byta kedjelås på några sekunder :) Krävs lite teknik å en skruvmejsel.. Annas är det väl för litet kedjelås till den där kedjan?

Det är inte hålen som är för små. Det är bara o-ringarna som är väldigt motspänstiga. Jag brukar använda en gammal kedjebrytare som pressverktyg. Att ge sig på och börja fila är inte en så god idé, låset är redan innan en av de svagaste punkterna på kedjan så att ytterligare försvaga det är inte att rekommendera.
O-ringarna ligger inte ens emot brickan. Jag får inte ens på brickan på nitarna, eller bara till kanten på spåret sen tar det tvärstopp. Att ringarna fjädrar emot är ett problem man får leva med men jag kommer inte ens dit. :gnissla

Edit: Jag har bytt från original kedjan som är 525 till 520 med drev och allt. Och det är inget hokus pokus, väl beprövad konvertering.

Last edited:
För att förtydliga lite då, jag får inte på brickan, plattan what ever, längre på nitarna än såhär...
Kedjeskit.jpg

VBK: Du ska nog vara glad att jag inte håller i borrmaskinen :brynad

Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...